risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Kat. usk.opetus /Cat. Religion Class: Tampere 2024/2025: LA 17.05.25

30/4/2025

 
Picture
KATOLINEN USKONNONOPETUS (katekeesi), TAMPERE 2024/2025
 
Tiedote katolisesta uskonnonopetuksesta

Hyvät vanhemmat, teidän lapsenne voi osallistua katoliseen uskonnonopetukseen joko seurakunnassa (A) tai koulussa (B), mikäli koulussa, jossa lapsenne käy, on järjestetty sellainen katolinen uskonnonopetus.

A. Katolinen uskonnonopetus SEURAKUNNASSA (2024/2025):
Tampereen Pyhän Ristin seurakunta järjestää lukuvuonna 2024/2025 katolista uskonnonopetusta lapsille. Tähän opetukseen kutsumme kaikkia lapsia ja nuoria, jotka eivät osallistu katoliseen uskonnonopetukseen kouluissa. Nämä lapset tulevat kirkkoon (seurakuntasaliin, Amurinkuja 21) noin kerran kuukaudessa, lauantaisin klo 9.50.

Tässä on katekeesin kevätkauden 2025 ajankohdat:                             


LA
 17.05.2025

Kaikki lapset ja nuoret, joilla ei ole uskonnonopetusta kouluissa, osallistukoot tähän!

Kirkossa järjestettyyn opetukseen osallistuvat myös lapset, jotka asuvat kauempana Tampereelta. Toivon, että kaikista vaikeuksista huolimatta vanhemmat voisivat tuoda lapsensa kirkkoon ja auttaa lapsiaan iloisin mielin osallistumaan uskonnonopetukseen. Opetuksessa pyrimme rakentamaan lapsille katolista identiteettiä ja itsetuntoa ympäristössä, jossa hän voi tuntea olevansa kuin kotonaan suuressa katolisessa perheessä. Pyydän siis Teitä vanhempia vaalimaan niitä uskon siemeniä, jotka uskonnonopetuksessa kylvetään. Keskustelkaa lastenne kanssa uskosta, rukoilkaa heidän kanssaan, jakakaa omia ajatuksianne ja kokemuksianne ja olkaa itse heille hyvänä esikuvana. Yrittäkäämme kaikki yhdessä olla Kristuksen kirkon eläviä kiviä.

Opetuspäivien ohjelma:
9.50              kokoontuminen
10.00            yhteinen rukous kirkossa
10.05-10.50   1. tunti
10.50-11.00   pieni tauko (5-10 min)
11.00-11.45   2. tunti
11.45-12.30   lounas + mehua ja keksiä (45 min)
12.30-13.00   kirkkomusiikki ja traditio / rippitilaisuus
13.00-13.45   3. tunti
14.00            Perhemessu (lapsille ja vanhemmille)
14.45            kotiinlähtö

Haluaisin vielä korostaa, että Pyhään Messuun osallistuminen on erittäin tärkeä osa lapsenne uskonnonopetuksesta. Opetuspäivän Pyhä Messu on aina tarkoitettu kaikille, koko perheelle. Kehotan Teitä kaikkia lämpimästi osallistumaan Pyhään Messuun.

Vanhemmat osallistuvat opetuksen kustannusten kattamiseen osittain. Lahjoitus on 10 euroa hengeltä opetuspäivästä (sisarukset: 8e/hlö). Tällä lahjalla yritetään peittää seurakunnalle koituvat kulut (sähkö, vesi, lämmitys, ruoka ja kirjat). Mutta kaikkein tärkeintä on se, että lapsi osallistuu opetukseen. Jos perheen taloudellinen tilanne on vaikea, seurakunta ei ota rahaa opetuspäivästä.
 
Pyydän Teitä tarkistamaan, että lapsilla on joka kerta sisäkengät tai tossut mukanaan. Saappaita ja muita ulkokenkiä ei saa käyttää tiloissa, joissa lapset saavat uskonnonopetusta.
 
***
B. Katolinen uskonnonopetus KOULUISSA (2024/2025):

Katolista uskonnonopetusta annetaan seuraavissa kouluissa:
-        Tampereella: Tampereen kansainvälisessä koulussa (Fista), Pohjois-Hervannan koulussa, Juhannuskylän (Johanneksen) koulussa, Annalan koulussa, Kaukajärven koulussa ja Messukylän koulussa.
-        Ylöjärvellä: Siivikkalan koulussa.
-        Pirkkalassa: Nuolialan koulussa.

Ilmoittakaa koulun rehtorille, että haluatte katolista uskonnonopetusta lapsellenne kouluun. Sääntö on se, että jos omassa koulussa on vähintään 3 katolista oppilasta, niin rehtorin pitää järjestää heille katolisen oppitunnin. Tällä hetkellä seurakuntalaisemme Luz Syvänen (puh. +358 45 854 4855; email: [email protected]) tekee työtä Tampereen ja lähikuntien kouluissa katolisen uskonnon opettajana. Ottakaa yhteyttä häneen, jos Teillä on joitakin kouluopetukseen liittyviä kysymyksiä!

Toivotan teille runsasta Jumalan siunausta.
 
TÄRKEÄ PYYNTÖ: Voisitteko ystävällisesti vahvistaa teidän lapsenne tulon seurakunnan järjestämälle opetukselle vastaamalla mahdollisimman pian näihin yhteystietoihin: puh. +358503617942 tai email: [email protected] tai [email protected] (isä Tri Nguyen), jotta voisimme oikein varautua opetussuunnitelmaan? Kiitos paljon teidän yhteistyöstänne!
 
Tampere, 1.5.2025

isä Tri Nguyen

Pyhän Ristin srk:n kirkkoherra
 
puh. +358 50 361 7942      email: [email protected] tai [email protected]
 
*************

CATHOLIC RELIGION CLASS (Catechesis), TAMPERE 2024/2025
 
Information about Catechism classes for school-aged Children
in our Parish from Tampere and the surroundings

Dear parents, your child/children can participate in the Catholic religion class either in our church building (A) or in school (B), if the Catholic religion class is being given in your child’s school.

A. Catholic religion class in our church building (2024/2025)

The Holy Cross Parish of Tampere offers the Catholic religious instruction during the school terms of 2024/2025 in our church building in Tampere at Amurinkuja 21. We invite all children and young people, who do not receive the Catholic religion class in their schools, to participate. Children come to the church about once a month on Saturday at 9:50 am.
 
These Saturdays of the 2025 spring term are:               


Sat 17.05.2025

All school-aged children who do not participate in Catholic religious classes in their school are called to this Catechetical teaching.

Please note that children who live outside of Tampere also attend these classes.

It is my hope, that, in spite of the difficulties involved, parents will bring their children to these classes and help the children participate with willingness and joy. During these classes we try to build a Catholic identity and self-esteem, so that they will feel at home in the vast Catholic family. So I ask you, dear parents, to care for the seeds, which are sown during the classes. Please talk to your children about faith; pray with them; share your own thoughts and experiences and be a good example for them. Let us together try to be the living stones of Christ’s Church.

The program for the Saturday classes is as follows:
9.50              Gathering in the parish hall
10.00            Short prayer together in the church
10.05-10.50    First Lesson
10.50-11.00   Small recess (5-10 min)
11.00-11.45    Second Lesson
11.45-12.30   Hot lunch + juice and cookies (45 min)
12.30-13.00   Church music and tradition / possibility for confession
13.00-13.45   Third Lesson
14.00           Holy Mass for children and their families.
14.45            Time to go home.
 
I would like to emphasize that the participation in the Holy Mass is a very important part of your child’s religious education. The Masses on these Saturdays, and always, are meant for everyone, the whole family. I invite all to participate in the Mass!

Parents participate in covering some cost of these classes: donation of €10 per child per Saturday (siblings: 8€/person). This gift covers the cost of the electricity, water, heating, food and the books. But I would like to emphasize, that the most important thing is that the child takes part in these classes. If a family’s financial situation is difficult, there is no charge for the classes.
 
I ask you to please check that the children have slippers along when they come to class. Boots and other “outdoor” school equipment are not to be worn inside the rooms, where the children have their classes.
 
***
B. Catechetical teaching in schools (2024/2025)
 
Catholic religion is being taught in the following schools:
- In Tampere: Finnish International School of Tampere (Fista), North-Hervanta School, Juhannuskylä School, Annala School, Kaukajärvi School and Messukylä School.
- In Ylöjärvi: Siivikkala School.
- In Pirkkala: Nuoliala School.

Please inform the head of the school, that you want Catholic instructions for your children in schools mentioned above. The rule is that if there are at least 3 Catholic students in the school, the principal must arrange a Catholic lesson for them. A Catholic religion teacher, who is our parishioner, works in the Tampere and surrounding county’s schools as a teacher of the Catholic religion. She is Luz Syvänen (tel. +358 45 854 4855; email: [email protected]). You can ask her about any issue connected with Catholic religious teaching in school for your children.

May God bless you all abundantly.
 
IMPORTANT REQUEST: Could you kindly confirm your children’s attendance for the classes organized by the parish by replying as soon as possible to these contacts: tel. +358503617942 or email: [email protected] or [email protected] (Fr Tri Nguyen), so that we can properly prepare the program? Thank you very much for your cooperation!
 
Tampere, 1.5.2025
 
Fr Tri Nguyen
 
Parish Priest of the Holy Cross Church
 
tel. +358 50 361 7942        email: [email protected] tai [email protected]

Ensikommuunio-opetus /1st Holy Communion Teaching: Tampere 2024/2025:  Su 18.5.: vanhempien kok. + albat

30/4/2025

 
Picture
Ne lapset, jotka ovat täyttäneet 9 vuotta tai jotka käyvät 3. luokkaa, kutsutaan nyt tulemaan Ensikommuunion sakramenttiopetukseen valmistautumaan Ensimmäisen ehtoollisen vastaanottamiseen keväällä 2025. Rakkaat lasten vanhemmat, ottakaa yhteyttä seurakuntaan tämän kutsukirjeen kautta!

SAKRAMENTTIOPETUS: ensikommuunio TAMPERE 2024/2025
 
Hyvät ensikommuuniolle valmistautuvien lasten vanhemmat,
 
kutsun lapsenne Pyhän Ristin seurakunnan järjestämään sakramenttiopetukseen, joka valmistaa vastaanottamaan parannuksen sakramentin ja ensikommuunion keväällä 2025.
 
Tässä on ensikommuunion sakramenttiopetusten päivämäärät (kirkkorakennuksessamme Englantilaisen koulun tiloissa, pääsy sinne kirkkosalista sakariston kautta, aina sunnuntaisin klo 11.30):
 
su 18.05.2025 klo 11.30 (aiheena: Parannuksen sakramentti) + vanhempien kokous
 
Opettajina ja ohjaajina toimivat Sinikka Meurman ja kirkkoherra Tri Nguyen.
Lapsia pyydetään ottamaan mukaan kynät ja opetusmateriaali. 
 
Opetuskertoja on siis yhteensä yhdeksän. Kaikki opetuskerrat ovat pakollisia. Jos jollakulla on vakava este, pyydämme ilmoittamaan etukäteen Sinikalle (+358404197077). Muuten poissaolo tarkoittaa siirtymistä seuraavan vuoden (syksy 2025) opetusryhmään.
 
Saadakseen ensikommuunion tulee lapsenne olla seurakunnan rekisteröitynyt jäsen ja kastettu katolilainen.  Lisäksi hänen tulee osallistua katolisen uskonnon perusopetukseen joko koulussa tai lauantaikurssilla sekä käydä Pyhässä Messussa vähintään 10 kertaa. Mikäli lapsenne on kastettu muualla kuin Suomessa, pyydämme teitä toimittamaan kastetodistuksen seurakuntaan kuluvan talven aikana.
 
Järjestämme lasten opetusten aikana myös viisi vanhempien tapaamista, joiden tarkoituksena on auttaa vanhempia lasten ensikommuunioon liittyvissä kysymyksissä. Nämä tapaamiset ovat yllä mainitut: 22.09.24; 24.11.; 26.01.25; 23.03. ja 18.05. välittömästi sunnuntain päämessun jälkeen (klo 11.30) kirkkorakennuksessa englantilaisen koulun tiloissa.

pe 23.05.2025 klo 16.00 rippi ja harjoitus // la 24.05.2025 klo 9.00 Ensikommuunion juhlamessu
 
TÄRKEÄ PYYNTÖ: Voisitteko ystävällisesti vahvistaa teidän lapsenne tulon seurakunnan järjestämälle opetukselle vastaamalla mahdollisimman pian näihin yhteystietoihin: puh. +358503617942 tai email: [email protected] tai [email protected] (isä Tri Nguyen), jotta voisimme oikein varautua opetussuunnitelmaan? Kiitos paljon teidän yhteistyöstänne! Toivotan teille runsasta Jumalan siunausta!
 
Tampere, 1.5.2025

isä Tri Nguyen, Pyhän Ristin srk:n khra
puh. +358 50 361 7942, email: [email protected] tai [email protected]

****************

Those children, who have reached the age of 9 or who are in the 3rd grade, are now invited to come to the sacramental teaching of the First Holy Communion to prepare for receiving the Eucharist for the first time in the spring of 2025. Dear children's parents, please contact the parish through this invitation letter!


SACRAMENT TEACHING: First Holy Communion TAMPERE 2024/2025
 
Dear parents of children preparing for First Holy Communion,

I invite your children to the Sacrament Teaching organized by the Holy Cross Parish, which prepares to receive the sacrament of penance and First Communion in spring 2025.

Here are the dates of the sacrament teaching of First Communion (in our church building in the rooms of the English School, accessed from the church hall through the sacristy, every Sunday at 11.30 am):

Sun May 18, 2025 at 11.30 am (theme: Sacrament of Penance) + parents’ meeting

The teachers and tutors are Sinikka Meurman and the parish priest Fr Tri Nguyen.
Children are asked to bring pencils and educational materials.

So there are totally nine teaching sessions. All teaching sessions are compulsory. If there is a serious obstacle, please inform Sinikka in advance (+358404197077). Otherwise, the absence means moving to the teaching group of next year (autumn 2025).

In order to receive the First Communion, your child must be a registered member of the parish and a baptized Catholic. In addition, he or she must attend Catholic catechism classes, either at school or on a Saturday course, and attend the Holy Mass at least 10 times. If your child has been baptized outside of Finland, we ask you to submit a baptismal certificate to the parish during this coming winter.

We also organize five parent-meetings during the sacrament teaching to help parents in issues concerning the First Holy Communion of children. These meetings will be on Sun 22.09.24; 24.11.; 26.01.25; 23.03. ja 18.05. immediately after Sunday Mass (11.30 am) in the church building on the premises of the English School.

Fri 23.05.2025 at 16.00 Confessions and Rehearsal // Sat 24.05.2025 at 9.00 am First Communion Mass
 
IMPORTANT REQUEST: Could you kindly confirm your children’s attendance for the classes organized by the parish by replying as soon as possible to these contacts: tel. +358503617942 or email: [email protected] or [email protected] (Fr Tri Nguyen), so that we can properly prepare the program? Thank you very much for your cooperation! I wish you abundant blessing from God!
 
Tampere, 1.5.2025

Fr Tri Nguyen, Parish Priest of the Holy Cross Parish, tel. +358 50 361 7942, email: [email protected] tai [email protected]

Kat. usk.opetus /Cat. Religion Class: Vaasa 2024/2025: LA 10.05.25: Ensikommuunion juhla

30/4/2025

 
Picture
Katolinen uskonnonopetus Vaasassa 2024/2025

Hyvät vanhemmat, meidän seurakuntamme järjestää katolista uskonnonopetusta kouluikäisille lapsille ja nuorille, jotka asuvat Vaasassa ja lähialueella. 

Tapaamme meidän omassa kappelissamme lauantaisin Vaasassa, osoitteessa: Rauhankadulla 8 C 22.

Tässä on vuoden 2025 kevätkauden ajankohdat:
                       

* LA 10.05.2025 (Ensikommuunion juhla klo 12.00)

Tässä on ohjelma eri-ikäisille lapsiryhmille:

Klo 10.00 – 12.00: kaikki lapset, jotka eivät vielä ole saaneet ensimmäistä kommuuniota
Klo 12.00 – 12.45: Perhemessu kaikille lapsille ja vanhemmille. Tähän Messuun kutsumme myös lapsia ja nuoria, joiden opetus alkaa klo 13.00. Heidän vanhempansa ovat myös sydämellisesti tervetulleita.
Klo 13.00 – 15.00: kaikki lapset ja nuoret, jotka ovat jo saaneet ensimmäisen kommuunion.

Opettajina toimivat Aron Leppäviita, Mary-Jean Johansson, Nnanna Otuh ja Nguyen Tieu Phung. Opetusta annetaan suomen tai englannin kielillä. Vanhemmat/huoltajat voivat olla läsnä opetuksen aikana. Aina tarvitaan myös henkilöä, joka laittaa lapsille välipalaa (kappelin keittiössä on mehu ja keksit lapsille). Aina saa myös tuoda jotakin naposteltavaa kaikille.

Lapset tuovat mukaan vihon ja kirjoitusvälineet. Ottakaa myös sisäkengät tai tossut lapsille!

Toivon, että te, hyvät vanhemmat, toisitte lapsenne kappeliin uskonnonopetuksen päivänä ja selittäisitte heille, kuinka tärkeää on oppia Kristuksesta, kasvaa uskossa ja valmistautua tapaamiseen Hänen kanssaan pyhissä sakramenteissa, erityisesti Eukaristiassa ja vahvistuksen sakramentissa. Opetuksessa pyrimme rakentamaan lapsille katolista identiteettiä ja itsetuntoa ympäristössä, jossa he voivat tuntea olevansa kuin kotonaan suuressa katolisessa perheessä. Huomatkaa myös, että nyt vietämme useammin Messuja Vaasan kappelissamme. Opetuspäivänä meillä on Pyhä Messu klo 12.00 ja myös klo 16.00. Messut vietetään myös sunnuntaisin. Tarkistakaa aikataulu Vaasan kappelista ja seurakunnan kotisivulta. Haluaisin korostaa, että Pyhään Messuun osallistuminen on erittäin tärkeä osa lapsenne kasvussa uskossa. Pyhä Messu on aina tarkoitettu kaikille, koko perheelle.

Vanhemmat osallistuvat opetuksen kustannusten kattamiseen osittain. Lahjoitus on 5 euroa hengeltä opetuspäivästä. Tällä lahjalla yritetään peittää seurakunnalle koituvat kulut (sähkö, vesi, lämmitys, ruoka ja kirjat). Jos perheen taloudellinen tilanne on vaikea, seurakunta ei ota rahaa opetuspäivästä.

TÄRKEÄ PYYNTÖ: Voisitteko ystävällisesti vahvistaa teidän lapsenne tulon seurakunnan järjestämälle opetukselle vastaamalla mahdollisimman pian näihin yhteystietoihin: puh. +358503617942 tai email: [email protected] tai [email protected] (isä Tri Nguyen), jotta voisimme oikein varautua opetussuunnitelmaan? Kiitos paljon teidän yhteistyöstänne!

Tampere 1.5.2025

isä Tri Nguyen

Pyhän Ristin srk:n khra
puh. +358 50 361 7942, email: [email protected] tai [email protected]

***************

Catholic Religion Classes in Vaasa 2024/2025 

 
Dear parents, our Parish organizes the Catholic religion classes for school-aged children who live in Vaasa and the surroundings. 

The teaching takes place in our chapel in Vaasa, on Rauhankatu -street 8 C 22.

Here are the dates of the Spring 2025 -season for religious classes:
       ​               

* Sat 10 of May (feast of the First Holy Communion at 12.00)

The children gather for teaching in these following groups:

Time: 10.00 – 12.00: All children who have not yet received the First Holy Communion.
Time: 12.00 – 12.45: Holy Mass for children and their parents
Time: 13.00 – 15.00: All children who have received the First Holy Communion.

The teachers are Aron Leppäviita, Mary-Jane Johansson, Nnanna Otuh, and Nguyen Tieu Phung. The instruction will be given in Finnish or in English. The parents and older siblings are welcome to be present during the Catechism classes. Any help is needed. There is also a need that someone prepares snacks for children. You can also bring your own snack for your child as well as for others.

The children will bring with them notebooks and writing instruments for the religion classes. Please, take also slippers for your child.

Dear parents, I sincerely hope, that you would bring your child for the teaching and explain to him/her how important is to learn about Jesus Christ and our Catholic Faith. The instruction prepares your child for receiving the Sacraments of Reconciliation, Eucharist and Confirmation. The Catechism classes help you to strengthen in your child Catholic identity and self-confidence so much needed in the environment where your child is living daily. Please notice that Holy Masses are more often celebrated in the Vaasa chapel. On the same day of religion classes, we have Holy Mass at 12.00 and also at 16.00. The Masses are also celebrated on Sundays. Check mass-schedule from our chapel in Vaasa or from the Parish home page. I would like to emphasize that there is nothing more important in the process of growing in the Catholic faith than child's regular and pious participation in the Holy Mass together with his/her parents.

The expenses of the Catechism classes are largely covered by the parish. I only ask You, dear parents, if you can, to participate in those expenses by giving to the teacher 5 euros any time you bring your child for the Catechism classes. Thanks for the donation!

IMPORTANT REQUEST: Could you kindly confirm your children’s attendance for the classes organized by the parish by replying as soon as possible to these contacts: tel. +358503617942 or email: [email protected] or [email protected] (Fr Tri Nguyen), so that we can properly prepare the program? Thank you very much for your cooperation!

Tampere 1.5.2025

Fr Tri Nguyen

Parish Priest of the Holy Cross Church
​tel. +358 50 361 7942, email: [email protected] tai [email protected]

Kuukauden pyhimys: pyhä Mattias, apostoli (14.5.)

30/4/2025

 
Picture
Pyhä apostoli Mattias, jonka juhlaa vietetään toukokuun 14. päivänä, on meille tuttu vain Apostolien tekojen kertomuksesta (Apt. 1:15-26). Vaikka emme tiedä Mattiaasta paljoakaan, saamme hänestä joitakin yksittäisiä tietoja, jotka nousevat selvästi esille tässä Raamatun kohdassa. Hän oli Kristuksen kavaltaneen Juudas Iskariotin tilalle arpomalla valittu uusi kahdestoista apostoli. Se tapahtui Jeesuksen ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen jälkeen jo ennen helluntaita.
 
Ylösnousemuksen todistaja
Apostolien johtaja Pietari sanoi Mattiaan valintaa edeltävässä puheessaan, että ”on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme, siitä alkaen kun Johannes hänet kastoi, aina siihen päivään, jona hänet otettiin luotamme taivaaseen” (Apt. 1:21-22). Tarvittiin siis joku, joka oli seurannut Jeesusta koko hänen julkisen toimintansa ajan ja jonka piti tulla Jeesuksen ylösnousemisen todistajaksi ”meidän kanssamme”. Pietarin puheen loppuosan korostus on erityisen tärkeä, sillä Kristuksen ylösnousemus on kirkon perustus, koko kristinuskon perusta, johon nojautuu ja huipentuu koko evankeliumin sanoma. Kristillisen uskon mukaan ylösnousemus on maailmanhistorian ratkaisevin tapahtuma, jonka perspektiivistä kristitty arvioi kaikkea muuta. Kirkko on ylösnousemuksen yhteisö, niinpä Mattiaasta ei siis tullut mikä tahansa apostoli, vaan nimenomaan Jeesuksen ylösnousemuksen todistaja.
 
Arpomalla valittu
Oikeastaan uusi apostoli valittiin kahdesta ehdokkaasta arvalla. Apostolien tekojen mukaan yläsaliin eli ehtoollissaliin kokoontumisessa oli silloin opetuslapsia koolla kaiken kaikkiaan noin satakaksikymmentä. He asettivat ehdolle kaksi: Joosef Barsabbaan, jota kutsuttiin lisänimellä Justukseksi, ja Mattiaan. Koska molemmat olivat sopivia, valinta suoritettiin rukoilemalla ja arpomalla. Yhteisen rukouksen jälkeen he heittivät arpaa, ja arpa suosi Mattiasta. Näin Jumala antoi päätöksensä ja siitä lähtien Mattias ”luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon” (Apt. 1:26). Muiden apostolien kanssa hän otti Pyhän Hengen vastaan helluntaipäivänä.
 
Evankelista Luukkaan tallettaman apostoli Pietarin puheen perusteella voidaan päätellä, että Mattias oli ollut mukana niiden vuosien ajan, jolloin Jeesus vaelsi maan päällä. Hän ei ollut aivan sisäpiirisissä, mutta kuului todennäköisesti Jeesuksen 72 opetuslapsen joukkoon (vrt. Luuk. 10:1-12). Mattias saikin varmasti todistaa Jeesuksen tekemiä monia ihmeitä ja näin vakuuttui löytäneensä oikean Messiaan. Lopulta hän arvanheitossa sai kavaltajalta jääneen paikan, sillä Jeesus oli säätänyt apostolien lukumäärän kahdeksitoista Jaakobin kahdentoista pojan mukaan. Vaikka eräässä mielessä Mattias oli apostolien joukkoon jäävä tuntematon ”rivimies”, siitä huolimatta hänen hartioilleen laskettiin muiden apostolien tavoin suuri ja painava tehtävä, Kristuksen ylösnousemuksen todistaminen kaikkien kansojen keskuudessa.
 
Kaksi traditiota
Apostoli Mattiaan myöhemmistä kohtaloista on olemassa kaksi traditiota. Läntinen traditio kertoo, että hän saarnasi evankeliumia 33 vuotta Pyhällä maalla. Kun hän oli saanut monta tuhatta juutalaista uskomaan Jeesukseen, hänet vietiin ylipappi Ananiaan eteen, joka kielsi häntä saarnaamasta. Silloin Mattias alkoi todistaa Suurelle neuvostolle, että kaikki profetiat olivat täyttyneet Jeesuksessa. Kun he eivät pystyneet vastaamaan hänelle, he tulivat niin raivoihinsa, että veivät hänet kivitettäväksi. Muuan roomalainen sotilas antoi hänelle armoniskun lyömällä hänen päänsä poikki kirveellä. Tämä tapahtui vuonna 63.
 
Kreikkalainen traditio toisaalta väittää Mattiaan saarnanneen Kappadokiassa ja Kaspianmeren rannikolla. Lopuksi hän lähti Etiopiaan ja kärsi siellä marttyyrikuoleman ristillä tai mahdollisesti kivitettynä. Joka tapauksessa kolmisen sataa vuotta myöhemmin ensimmäisen kristityn keisarin Konstantinuksen äiti, keisarinna Helena, löysi hänen jäännöksensä Jerusalemista ja kuljetti ne Roomaan. Kun paavi Sylvester lähetti pyhän Agritiuksen Trierin piispaksi, Helena lahjoitti hänelle apostolin reliikit. Näin Mattias sai viimeisen leposijansa Saksasta.
 
Monien suojeluspyhimys
Taiteessa Mattias kuvataan vanhanpuoleisena miehenä, jolla on kädessään peitsi tai harvemmin miekka. Hän on Trierin hiippakunnan, Goslarin, Hildesheimin ja Hannoverin kaupunkien suojeluspyhimys. Häntä pidetään myös rakentajien, seppien, räätälien, teurastajien ja sokerileipurien sekä koulun aloittavien poikien suojelijana. Häntä huudetaan avuksi hinkuyskässä, isorokossa ja hedelmättömässä avioliitossa.
 
Kenties apostoli Mattias ihmetteli osaansa ja valintaansa päiviensä loppuun saakka, kun hän yllättäen toiselta vaalisijalta tuli kutsutuksi korvaamaan sen apostolin, joka oli pettänyt Herran. Hänen tuntemattomaksi jäänyt elämänsä voi olla muistutuksena ja lohdutuksena meille tämän päivän tuntemattomiksi jääville ylösnousemuksen todistajille. Usein vaelluksemme ilojen ja murheiden aikana joudumme vain ihmettelemään kaikkea sitä, minne Herran kädet vievät meidät, ja kiittämään Häntä kaikesta siitä, että sellainen uuden elämän suunta tulee aina Hänen kaitselmuksestaan.
 
Suomalaisia etunimiä: Matti, Matias (24.2. ”talvi-Matti”)
 
Pyhän apostoli Mattiaan juhlana (14.5.) vietettävän Pyhän Messun osat:
 
Alkuvirsi (Joh. 15:16)
Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää, joka pysyy. (Halleluja.)
 
Päivän rukous
Kaikkivaltias Jumala, sinä kutsuit pyhän Mattiaan ottamaan paikan apostolien joukossa. Suo meille hänen esirukoustensa tähden, että me sinun rakkautesi osallisuuteen kutsuttuina saisimme kerran tulla luetuiksi valittujesi joukkoon. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen.
 
Uhrilahjarukous
Isä Jumala, ota vastaan kirkkosi uhrilahjat, jotka se sinulle kantaa pyhän apostoli Mattiaan juhlapäivänä, ja vahvista niiden kautta meitä sinun armosi voimalla. Tätä pyydämme Kristuksen, Herramme, kautta.
 
Ehtoollisvirsi (Joh. 15:12)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. (Halleluja.)
 
Päätösrukous
Kaikkivaltias Jumala, sinä ruokit jatkuvasti perhettäsi jumalallisilla lahjoillasi. Suo meidän pyhän Mattiaan esirukousten tähden päästä kerran osallisiksi sinun pyhiesi perinnöstä kirkkaudessa. Tätä pyydämme Kristuksen, Herramme, kautta.
(Roomalainen Messukirja, ss. 612-613)
 
Isä Tri Nguyen
 
 
Lähteet:
  • Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, s. 147.
  • Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, s. 37.
  • Tuula Luoma, Käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Vantaa 2015, s. 29.
  • David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
  • The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
  • www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm
 

USKO & ELÄMÄ -sarja: Tampere 2024/2025: ke 21.5.: Enkelit

30/4/2025

 
Picture
Tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.
Esitelmät pidetään kerran kuussa, keskiviikkona, klo 18.30 – 19.30 seurakuntasalissa.
PowerPoint-esitykset ovat mukana. Kaikki kiinnostuneet ovat siis tervetulleita!


Kevät 2025
 
21.05.          Enkelit (3): hierarkiat
mm. enkelien määrä, enkelit ja tähdet, hierarkia ja funktio, enkeliluokat Raamatussa, enkeliluokat Kirkon traditiossa, Dionysios Areopagiita: 9 enkeliluokkaa, enkeliluokat ja ihmiset
 
27.08.          Enkelit (4): enkelit, Kristus ja pyhimykset
mm. enkelien olemus ja virka? Mikä on Kristuksen ja enkelien välinen suhde? Entä enkelin ja ihmisen välillä? Enkelien ja pyhimysten välinen suhde? Enkelien liike: opus angelorum…

INFORMAATIOKURSSI: Tampere 2024/2025: ke 14.5.: IX-X käsky

30/4/2025

 
Picture
Kurssi on tarkoitettu kirkkoon liittyville tukemaan heidän katekeettista opastustaan, sekä kaikille niille jo kirkossa oleville, jotka haluavat kerrata tai parantaa tietojaan uskonnostaan ja kirkostamme.
Esitelmät pidetään kerran kuussa, keskiviikkona, klo 18.30 – 19.30 seurakuntasalissa.
PowerPoint-esitykset ovat mukana. Kaikki kiinnostuneet ovat siis tervetulleita!
 

Kevät 2025
 
14.05.        IX käsky: Älä himoitse toisen puolisoa & X käsky: Älä himoitse mitään, mikä on toisen omaa.
​
mm. sydämen puhdistaminen, kamppailu puhtaudesta, halujen sekasortoisuus, Pyhän Hengen tahto, sydämen köyhyys, ”Minä tahdon nähdä Jumalan”…

Vahvistusopetus / Confirmation Teaching: Tampere 2024/2025: Su 18.05.25 (huom. muutos!)

30/4/2025

 
Ne nuoret, jotka ovat täyttäneet 14 vuotta tai jotka käyvät 8. luokkaa, kutsutaan nyt tulemaan Vahvistuksen sakramenttiopetukseen valmistautumaan Vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen syksyllä 2024. Rakkaat nuoret ja teidän vanhempanne, ottakaa yhteyttä seurakuntaan!
 
SAKRAMENTTIOPETUS: vahvistus TAMPERE 2024/2025
 
”Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa,
koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.” (Apt. 1:8)
 
Hyvä katolinen nuori,
olet tullut ikään, jossa sinun on aika ottaa entistä enemmän vastuuta elämästäsi. Usko on tärkeä osa jokaisen ihmisen elämää. Siksi seurakuntasi kutsuu sinua opetukseen, joka auttaa sinua ottamaan vastuun uskostasi ja valmistaa sinut ottamaan vastaan vahvistuksen sakramentin. Jumala tahtoo antaa sinulle piispasi kätten kautta tämän sakramentin, joka on tärkeä yliluonnollinen apu uskossa elämisen tielle. Se tie on syvän ja aidon ilon täyttämä.
 
Hyvät nuorten vanhemmat,
Pidämme kokouksen vahvistuksen sakramenttiopetuksesta 17. marraskuuta 2024 välittömästi sunnuntain päämessun jälkeen (klo 11.30) kirkkorakennuksessa olevassa englantilaisessa koulussa; pääsy sinne kirkosta sakariston kautta. Kokouksessa ovat läsnä kaikki vanhemmat, joiden lapsensa osallistuvat uskonnonopetukseen ja haluavat saada vahvistuksen sakramentin. Tapaamisessa kerron tärkeimmistä asioista, jotka liittyvät vahvistuksen sakramenttiin valmistautumiseen ja sen viettämiseen.
 
Lukuvuonna 2024-2025 on seitsemän erittäin tärkeää opetuspäivää kaikille nuorille, jotka syksyllä 2025 saavat vahvistuksen sakramentti. Ensimmäinen opetuspäivä on 17. marraskuuta 2024 klo 11.30. Tämän ns. sakramenttiopetuksen avulla autetaan nuoria valmistautumaan hengellisesti vahvistuksen sakramenttiin ja ymmärtämään sen syvää hengellistä merkitystä. Samalla valmistetaan heidät arvokkaaseen osallistumiseen parannuksen (rippiin) ja vahvistuksen sakramentteihin. Ilman sitä erityistä opetusta ja aktiivista osallistumista sunnuntaimessuun lapsenne ei voi vastaanottaa vahvistuksen sakramenttia.
 
Tässä ovat tärkeät päivämäärät: (kirkkorakennuksessa englantilaisen koulun tiloissa)

su 18.05.2025 klo 11:30 sakramenttiopetus (huom. ei ole vanhempien kokousta!)

su 24.08.2025 klo 11:30 vahvistuksen sakramentin viimeinen opetus + vanhempien kokous + albojen jakaminen
 
Opettajina ja ohjaajina toimivat Eini Tastula (puh. 045 1821800; email: [email protected]) ja Marie de Baudus ja kirkkoherra Tri Nguyen.

Ohjelmaan kuuluu myös 5 päivän leiri, joka pidetään ensi vuoden kesäkuussa, paikka kerrotaan myöhemmin.
 
pe 12.09.2025 klo 17.00 – rippi ja harjoitus // la 13.09.2025 klo 10.00 – Piispanmessu ja vahvistus
 
Vahvistuksen sakramentin jälkeen nuorilta kristityiltä odotetaan, että he aktiivisesti osallistuvat seurakunnan elämään, ennen kaikkea sunnuntain messuun, ja elävät katolisen uskon mukaan. Siihen tarvitaan jälleen vanhempien esimerkkiä ja jatkuvaa tukea. Pyydän siis teitä, hyvät vanhemmat, auttamaan lastanne valmistautumaan hyvin vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen.
 
TÄRKEÄ PYYNTÖ: Voisitteko ystävällisesti vahvistaa teidän tulonne seurakunnan järjestämälle opetukselle vastaamalla mahdollisimman pian näihin yhteystietoihin: puh. +358503617942 tai email: [email protected] tai [email protected] (isä Tri Nguyen), jotta voisimme oikein varautua opetussuunnitelmaan? Kiitos paljon teidän yhteistyöstänne!

Tampere, 1.5.2025    

isä Tri Nguyen   
             
Pyhän Ristin srk:n kirkkoherra
puh. +358 50 361 7942, email: [email protected]

********************

Those young people, who have reached the age of 14 or who are in the 8th grade, are now invited to come to the teaching of the Confirmation to prepare for receiving the Sacrament of Confirmation in the autumn of 2023. Dear young people and your parents, contact the parish!

 
SACRAMENT TEACHING: Confirmation TAMPERE 2024/2025

“You will receive power when the Holy Spirit comes to you, and you will be my witness in Jerusalem,
throughout Judea and Samaria and to the ends of the earth
” (Acts 1: 8).

Dear Catholic youngster,
You have come to an age where you have time to take more responsibility for your life. Faith is an important part of every human life. Therefore, your parish invites you to a teaching that will help you take responsibility for your faith and prepare you to receive the sacrament of Confirmation. God wants to give you through your bishop's hands this sacrament, which is an important supernatural aid to the path of living the faith. It is a way of deep and genuine joy.

Dear parents of the young,
We will hold a meeting about the sacrament teaching of the confirmation on November 17, 2024, immediately after Sunday High Mass (at 11:30 am) in the English School room; access from the church through the sacristy. All parents whose children attend religious instruction and want to receive the sacrament of confirmation must be present at the meeting, where I will share the most important things about preparing for and celebrating the sacrament of confirmation.

There are seven very important teaching days in the academic year 2024-2025 for all children who will receive the sacrament of confirmation in Autumn 2025. The first day of teaching is November 17, 2024 at 11:30 am. This so-called sacrament teaching helps young people prepare spiritually for the sacrament of confirmation and understand its deep spiritual significance. At the same time, they are prepared for their valuable participation in the sacraments of repentance and confirmation. Without that special teaching and active participation in the Sunday Mass, your child cannot receive the sacrament of confirmation.

Here are the important dates: (in a church building on the premises of the English School)

Sun May 18, 2025 at 11:30 am: Sacrament Teaching (note: no Parents’ meeting)

Sun August 24, 2025 at 11:30 am: last Confirmation Teaching + Parents' meeting + distribution of albs
 
The teachers and instructors are Eini Tastula (tel. 045 1821800; email: [email protected]) and Marie de Baudus and parish priest Tri Nguyen.

The program also includes a 5-day camp, to be held in June next year, the place will be announced later.

Fri 12/9/2025 17:00 pm - confession and rehearsal // Sat 13/9/2025 10:00 am - Bishop's Mass and Confirmation
 
After the sacrament of confirmation, young Christians are expected to actively participate in the life of the Church, especially the Sunday Mass, and to live the Catholic faith. This again requires the example of parents and a continuous support. So I ask you, dear parents, to help your child prepare well for receiving the sacrament of confirmation.
 
IMPORTANT REQUEST: Could you kindly confirm your attendance for the classes organized by the parish by replying as soon as possible to these contacts: tel. +358503617942 or email: [email protected] or [email protected] (Fr Tri Nguyen), so that we can properly prepare the program? Thank you very much for your cooperation!
 
Tampere, 1.5.2025

Fr Tri Nguyen    
  
Parish Priest of the Holy Cross Parish
tel. +358 50 361 7942, email: [email protected]

Vappu, Äitienpäivä ja Jeesuksen vanhemmat

30/4/2025

 
Picture
Toukokuun 1. päivänä vietetään pyhän Joosefin, työläisen, muistopäivää perinteisen vapun ohella.

Joosef oli Jeesuksen kasvatusisä ja Neitsyt Marian puoliso, josta evankeliumit kertovat niukasti. Toisaalta apokryfinen Jaakobin alkuevankeliumi (2.-3. vuosisata) ja kreikkalainen "Joosef Puusepän tarina" (5.-6. vuosisata) kertovat Joosefista paljonkin, vaikuttaen näin Joosefin liturgisen kultin syntyyn, mikä luultavasti oli peräisin idästä, mutta saavutti täyden kukoistuksensa lännessä paljon myöhemmin.

Työläisten suojelija

Teollisen vallankumouksen synnyttäessä proletariaatin ja samalla uuden orjuuden, paavi Leo XIII (1810-1903) rakensi katolisen yhteiskuntaopetuksen ajatukselle, että työläinen saisi huolehtia perheestään omien kättensä työllä, niin kuin pyhä Joosef oli omin käsin elättänyt pyhän perheen. Suuren taloudellisen kriisin 1920- ja 1930-luvulla iskiessä voimakkaimmin työväestöön, paavi Pius XI antoi Joosefin kaikkien käsillään työtä tekevien suojelijaksi. Toukokuun 1. päivänä 1955 hänen seuraajansa, Pius XII, antoi tälle ajatukselle liturgiset puitteet: valtava joukko kristillisiä ammattiyhdistysten jäseniä täytti Pietarinkirkon aukion kuullakseen, kun paavi sääti pyhän Joosef työläisen juhlan. Näin työläisten päivästä, joka siihen asti oli ilmaissut kapinaa ja luokkavihaa, tuli kristillinen juhlapäivä, joka korostaa ihmiskätten työn arvokkuutta.

Kirkkoisä Ambrosiuksen mukaan ehkä ei ole sattuma, että Jeesuksella oli kasvatti-isänä puuseppä, työläinen Joosef. Siinä Vapahtajamme kuvaannollisesti näyttää meille, että hänen Isänsä on maailmankaikkeuden rakennusmestari. Se on hyvä vertaus, vaikkei inhimillistä voi verrata jumalalliseen. Jumala on kuin sielun käsityöläinen, joka höylää pois vikamme ja kaataa pois puut, jotka eivät kanna hedelmää. Hän sulattaa sielun kovuuden Hengen tulella muovatakseen meistä työkalujaan.

Pyhä Joosefin, työläisen, esimerkin mukaan mekin sekä rukoilemme että teemme työtä Jumalan kunniaksi. Ora et labora per gloriam Dei!
​
Ruusujen Äiti
 
Toukokuun toisena sunnuntaina (11.5.2025) vietetään täällä Suomessa ja monissa muissa maissa Äitienpäivää, jolloin muistelemme erityisesti kaikkien äitien uhrautuvaa rakkautta meitä lapsia kohtaan. Myös Neitsyt Maria on meille katolilaisille rakas ja tärkeä hengellinen Äiti.
 
Keskiajan taiteessa tuli tavaksi seppelöidä Äiti Mariaa esittävät patsaat ruusujen muodostamalla kruunulla, joskus myös jalokivien tai helmien. Noista ruusuista sai nimensä rukousnauha, ruusukko (lat. rosarium). Jokaista luettua Terve Mariaa verrattiin ruusuun, jonka rukoilija ojentaa Pyhälle Äidille. Useamman rukoillun Ave Marian sanat muodostavat siis eräänlaisen rakastettavalle Äidille ojennetun ruusukimpun. Niinpä toukokuu, Neitsyt Marialle omistettu kukkien kuukausi, on otollista ruusukkorukoukselle, joka on ”koko evankeliumin yhteenveto” (Paavali VI, Marialis cultus, 42).
 
”Neitsyt Marian ruusukko, joka Jumalan Hengen vaikutuksesta on asteittain kehittynyt toisen vuosituhannen kuluessa, on lukuisien pyhien rakastama rukous ja kirkon opetusviran suosittelema rukous. Yksinkertaisuudessaan ja syvällisyydessään se on edelleenkin hedelmiä kantava rukous”, näin kirjoittaa pyhä paavi Johannes Paavali II ruusukosta. (J-P II, Rosarium Virginis Mariae, n. 1)
 
Ruusukkorukouksessa mietiskellään Jeesuksen elämän keskeisiä salaisuuksia: ihmiseksi tulemista ja lapsuutta; julkista opetusta ja toimintaa; kärsimystä ja kuolemaa; ylösnousemusta ja sen jälkeisiä tapahtumia. Salaisuuksia ryhmitellään siten iloisiksi, valoisiksi, murheellisiksi ja kunniakkaiksi. Ruusukossa puhutellaan Mariaa, mutta mietiskelyn kohteena on itse Jeesus Kristus, siksi sitä on myös kutsuttu ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumiksi Marian mukaan”. Kuljemme yhdessä Marian kanssa, hänen hengessään ja hänen esikuvansa mukaisesti.
 
Rosarium Virginis Mariae
​

”Ruusukko on näet mariaanisesta luonteestaan huolimatta sisimmältään kristologinen rukous.  Se kokoaa yhteen koko evankeliumin sanoman syvyyden, jonka eräänlainen tiivistelmä se on. Ruusukon kautta kristikansa ikään kuin astuu Marian kouluun antautuen johdatettavaksi Kristuksen kasvojen kauneuden kontemplaatioon ja hänen rakkautensa syvyyden kokemiseen.” (J-P II, RVM, n. 1) ”Maria on Kristuksen kontemplaation ylittämätön esikuva. Pojan kasvot kuuluvat hänelle erityisellä tavalla. Kukaan ei ole antautunut Kristuksen kasvojen katselemiseen hartaammin kuin Maria.” (J-P II, RVM, n. 10) Niinpä ”ruusukkoa rukoillessaan kristillinen yhteisö liittyy Marian katseeseen ja elää hänen muistoistaan.” (J-P II, RVM, n. 11) ”Missään Kristuksen ja Marian tiet eivät näyttäydy niin tiiviisti toisiinsa liittyneinä kuin ruusukossa. Maria elää vain ja ainoastaan Kristuksessa ja Kristuksen tähden!” (J-P II, RVM, n. 15)
 
Tästä syystä ruusukko on katolilaisille yksi rakastetuimpia rukouksia. Siinä mietimme Kristuksen elämää, mutta myös oman elämämme salaisuutta. Koko perheen rukouksena ruusukko on tavattoman voimakas yhdistävä side monissa kristityissä kodeissa. Vanha sanonta edelleen pätee: ”Perhe, joka rukoilee yhdessä, myös pysyy yhdessä.” Ruusukko on myös herättänyt monia pappis- ja luostarikutsumuksia.
 
”Jos Jumalan puolelta Pyhä Henki on opettajamme, joka johdattaa meidät koko totuuteen Kristuksesta, niin luoduista kukaan ei tunne Kristusta paremmin kuin Maria; kukaan muu ei voi äidin tavoin johdattaa meitä hänen salaisuutensa syvään tuntemiseen.” (J-P II, RVM, n. 14) Juuri näin Äiti Mariaa rakastetaan, koska hän on paras opas Jeesuksen luo.
 
Oikeastaan Marialle ja Joosefille osoitetut rukoukset eivät ole pelastukselle välttämättömiä, mutta ne rikastuttavat ja avaavat elämään Jumalan yhteydessä ja pelastukseen Jumalan luona. Pyhien näkökulmasta seurataan Kristuksen pelastushistoriaa. Hartauselämässä ei varsinaisesti kuitenkaan katsota pyhiä, vaan pyhien silmin Kristusta. Näin Marian ja Joosefin esirukoukset johdattelevat meitä aina Jeesuksen luo. Maria, Joosef ja muut pyhät ovat jo saavuttaneet sen, mihin me olemme pyrkimässä.
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähde ja kirjallisuus:
·       Raamattu
·       Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, I osa, nrot 484-511, 963-975.
·       Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, I osa, nrot 94-100, 196-199.
·       Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 20. luku, ss. 257-266
·       Vatikaanin II kirk.kok. (1962-1965), kirkkokonstituutio Lumen gentium (21.11.1964), VIII luku
·       Paavali VI, apostolinen kehotus Marialis cultus (2.2.1974)
·       Johannes Paavali II, ensyklika Redemptoris Mater (25.3.1987)
·       Johannes Paavali II, apost. kirje Rosarium Virginis Mariae (18.10.2002)
·       Marjatta Jaanu-Schröder, Ruusuja Neitsyt Marialle. Matkalla Jumalanäidin kanssa, Bookwell Oy, Jyväskylä 2012.
·       Wilfrid Stinissen OCD, Maria Raamatussa ja meidän elämässämme, suom. Evi Koski, KATT, Hansaprint Oy, Vantaa 2015.
·       Hugo Rahner, Maria ja Kirkko, suom. Katri Tenhunen & Pauli Annala, KATT, Helsinki 2019.
  • Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 88-89, 134.
  • Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, ss. 14-15.
  • Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, ss. 12-13. 

Nyt kolehti myös MobilePay:llä! / Now the collection also via MobilePay!

10/4/2025

 
Picture
Alttarin uhrilahjojen valmistamisen kanssa kerätään kolehti, joka on kirkolle annettava uhrilahja. Oikeastaan Eukaristian viettoon tarkoitettujen leivän ja viinin ohella kristityt ovat alusta asti tuoneet myös lahjoja jaettavaksi puutetta kärsiviä varten (KKK 1351). Tämä tapa, josta käytettiin nimeä kolehti (1 Kor. 16:1), on aina ajankohtainen. Inspiraationa sille on ollut Kristuksen esimerkki, hänen, joka tuli köyhäksi, jotta tekisi meidät rikkaiksi (2 Kor. 8:9). Sen minkä annamme köyhille, annamme Jumalalle, sillä Kristus sanoo: ”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” (Matt. 25:40)
 
Vanha ja uusi
Vanhoina aikoina kirkkoon tuotiin paljon lahjoja, jotka offertoriumin aikana luovutettiin papille. Ne olivat ennen kaikkea ruokatavaroita. Tästä johtui myös tapa, että lahjat vastaanotettuaan pappi todella pesi kätensä. Hän ei menettänyt vähintäkään arvostaan ottaessaan ne vastaan messukasukassaan, sillä hän suoritti siinä merkittävää pappeuteensa kuuluvaa tehtävää. Nimittäin vastaanotetut lahjat jaettiin kolmeen osaan ja määrättiin seuraaville kohteille: yksi osa kuului köyhille, toinen papistolle ja kolmas osa, määrältään pienin mutta tarkoitukseltaan arvokkain, leipä ja viini, oli määrätty käytettäväksi Pyhää Messua varten. Vain tämä kolmas osa tuli muuttaa Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, mutta kaikki kolme uhrattiin Herralle. Offertoriumin aikana tuli näistä kolmesta osatoimituksesta yksi ainoa: papille Herran edustajana luovutettiin se, mikä oli määrätty koko seurakunnan hyväksi.
 
Näin aikaisemmin ei ollut olemassa kolehtia rahana. Uskovat toivat alttarille luonnolliset lahjansa, joista osa käytettiin konsekraatiota ja kommuuniota varten, osa pappien elatukseksi, ja kolmas osa kuului köyhille. Käytännön helpottamiseksi kolehti kerätään nyt rahana luonnollisten ruokatavaroiden tuomisen sijaan. Vaikka tapa on muuttunut, sisältö on aina ollut sama. Miten voi ylipäänsä olla olemassa pappeja, kirkkoja, liturgisia tarvikkeita ja toimituksia, ellei alttarin palvelijoilla ole mistä elää? Heidän elatuksestaan huolehtiminen merkitsee samaa kuin huolehtia Jumalan ylistämisen jatkuvuudesta, sillä hehän ovat Jumalan palvelijoita.
 
Leipä ja viini
Uhrilahjat, ennen kaikkea leipä ja viini, ovat ihmisen työn ja vaivan hedelmiä. Niitä ei olisi olemassa ilman myllärien ja viininviljelijäin työtä, ilman niiden vaivannäköä, jotka ovat korjanneet lyhteet ja poimineet viinirypäleet, kumartuneet syvään vetämään vakoja, istuttaneet taimia ja hoitaneet viiniköynnöksiä. Niitä ei olisi olemassa ilman auraa ja kuokkaa, ilman sulattamoja ja terästehtaita ja ilman niitä, jotka työskentelevät kaivosten uumenissa. Ja kaikki nämä ihmiset puolestaan ovat tarvinneet vaatteita, ruokaa ja asunnon, lääkäreitä, jotka ovat hoitaneet heitä, sekä monenlaisia virkailijoita. Kokonainen salaperäisten yhteenkuuluvuuksien ketju on ollut tarpeen, jotta tämä pitkä työn kulku on tuottanut tämän leivän ja tämän viinin, jotka pappi alttarilla kantaa Herralle. Siten uhrataan Herralle todellisesti eikä vain vertauskuvallisesti koko inhimillinen työ, kun pappi lausuu sanat: ”sinun anteliaisuudestasi olemme saaneet leivän, jonka kannamme eteesi, maan ja ihmisten työn hedelmän, josta meille tulee elämän leipä”; ”sinun anteliaisuudestasi olemme saaneet viinin, jonka kannamme eteesi, viiniköynnöksen ja ihmisten työn hedelmän, josta meille tulee hengellinen juoma.”
 
Ihmisen koko työ ja vaivannäkö, kaikki hänen toiveensa ja pettymyksensä ovat yhdistettävissä Kristuksen ristiin ja ylösnousemukseen. Niin pian kuin tämä leipä ja tämä viini on muutettu Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, tulee muuttumisesta työn kruunu ja täyttymys, lunastus ja pyhitys. Tässä jumalallistumisessa täyttyy ja toteutuu elämä sinänsä, yksityisen ja perheen, kansan ja koko maailman elämä.
 
Kolehti = pyhä uhri
Tähän kaikkeen on kolehdilla oma osuutensa. Meidän kättemme työ, kaikki, mitä ihmisen ahkeruus ja vaivannäkö saa aikaan, saa kolehdin kautta erityisen arvon ja vihkimyksen, osan siitä tullessa lahjaksi, jonka avulla on mahdollista huolehtia Kristuksen ruumiista ja sen kärsivistä jäsenistä. Niinpä kolehti ei suinkaan ole keino, jonka avulla papit pääsevät käsiksi rahaan. Se on yksinkertaisesti uskovien osuus pyhään uhriin, keino auttaa kirkkoa ja papistoa heidän toimeentulossaan ja huolehtia seurakunnan köyhistä.
 
Ennen vanhaan uskovat toivat lahjana alttarille työnsä tuotteita. Tämä tapa oli puhuvampi kuin kolehtihaavi, joka nykyään kiertää penkkirivejä ja johon me joskus ajatuksettomasti heitämme pienen kolikon. Joka tapauksessa meidän uhrimme kolehtina ei tule sakaristoon vaan alttarille, ja siitä tulee pyhitetty kolehti. Kirkon ovella koottava uhrilahja tai jäsenmaksu ei korvaa varsinaista kolehtia, sillä jos niin olisi, käytettäisiin hurskasta tekosyytä puhtaasti rahallisessa ja siten materiaalisessa asiassa, eikä sillä olisi sitä uskonnollista ja liturgista arvoa, joka on kolehdille ominainen.
 
Pyhitetty kolehti myös MobilePay:llä
Pyhän Messun vietossa offertoriumin aikana saadaan aikaan siis pyhitetty kolehti. Messu-uhrilla ja Herran ehtoollisella on merkittävä yhteys kolehtiin. Toki on pidettävä huoli siitä, että kolehti kerätään nopeasti ja yksinkertaisella tavalla sekä samalla niin arvokkaasti ja hienotunteisesti, ettei sillä häiritä uskovia eikä pyhää toimitusta. Kolehti saa selvemmän merkityksen silloin, kun se ei koidu pahennukseksi, vaan mukautuu itse Eukaristian viettoon.
 
Nyt MobilePay helpottaa kolehtimaksujen keräämistä. Pyhän Ristin seurakunta on jo ottanut käyttöön MobilePay-lyhytnumeron ja -QR-koodin. Niiden avulla nekin seurakuntalaiset, joilla ei ole käteistä mukana kolehtihaaviin pantavaksi tai jotka seuraavat sunnuntaimessua suorana lähetyksenä internetin välityksellä, voivat osallistua kolehtiin MobilePay-sovellusta käyttämällä.
 
Tällaisen ”mobiilirahan” käyttö on lisääntynyt yhteiskunnassa yleisemminkin ja joillakin seurakunnilla kasvava osa kolehtimaksuista tulee jo mobiilimaksuina. Maksutavan edellytys luonnollisesti on se, että on ladannut omaan älypuhelimeensa MobilePay-sovelluksen ja ottanut sen käyttöön.
 
Kun kolehdin aika tulee, voi puhelimen kameralla skannata seurakunnan QR-koodin tai sitten avata suoraan MobilePay-sovelluksen ja käyttää seurakunnan lyhytnumeroa. Tämän jälkeen jokainen päättää itse sopivan summan kolehtiin pantavaksi. Lyhytvalintanumero jää sovelluksen muistiin, joten jatkossa se on vielä helpompi löytää.
 
Lyhyesti / In short
Nyt voit maksaa messun kolehdin myös MobilePayn avulla! Jos olet ladannut älypuhelimeesi MobilePay-sovelluksen, voit helposti lahjoittaa kolehtiin ilman käteistä. Syötä vain seurakunnan MobilePay-numero ja haluamasi summa – lahjoituksesi menee suoraan seurakunnan hyväksi. Kiitos tuestasi!
 
Now you can also donate to the collection via MobilePay! If you have downloaded the MobilePay app on your smartphone, you can easily contribute to the collection without cash. Simply enter the parish’s MobilePay number and the amount you wish to donate – your contribution goes directly to the parish. Thank you for your support!
 
I./Fr Tri Nguyen

Lähteet:
  • Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
  • Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419
  • Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-294
  • Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
  • Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964)
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
  • Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965)
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
  • paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
  • paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
  • paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
  • Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
  • paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa
  • Herran pöytä, Messu, Valkeus & Elämä 4, Studium Catholicum, Helsinki 1964, ss. 37-42.
 
Picture

Eukaristia (46): Papin kommuunio

6/4/2025

 
Picture
Edellisellä kerralla jatkoimme kommuunion vieton etenemistä tutkimalla erityisesti ”leivän murtamista” ja Jumalan Karitsa -avunpyyntöä: Kun hostia murretaan ja palanen siitä pudotetaan kalkkiin, kuoro/kanttori laulaa Agnus Dein tai pappi lausuu sen, ja kansa yhtyy siihen. Tämä riitti muistuttaa meitä siitä, että Kristuksen koko elämä on uhrilahjaa taivaalliselle Isälle. Jumalan Karitsana hän uhraa itsensä maailman syntien tähden, mikä ilmaisee hänen rakkaudenyhteyttään Isään. Ja pian tämän jälkeen me tulemme osallisiksi tästä rakkaudenyhteydestä seuraavassa ehtoollisen vastaanottamisessa.
 
Niinpä tässä artikkelissa keskitymme kommuunion vastaanottoon, ensiksi papin sitten uskovien. Oikeastaan Pyhä Messu on yhtaikaa ja erottamattomasti sekä uhrin muiston vietto, jossa ristin uhri nykyistyy, että Herran ruumiin ja veren kommuunion pyhä ateria. Niinpä eukaristisen uhrin vietto on kokonaan suuntautunut uskovien syvään yhdistymiseen Kristuksen kanssa kommuunion kautta. Kommuunioon osallistuminen merkitsee Kristuksen itsensä vastaanottamista, hänen, joka on antanut itsensä meidän puolestamme. (KKK 1382)
 
Valmistautumisrukoukset
Papilla on oma valmistautumisensa kommuunioon. Hän rukoilee hiljaa, että hän voisi kelvollisesti nauttia Kristuksen ruumiin ja veren. Kädet yhteen liitettyinä pappi lausuu hiljaa näin: ”Herra Jeesus Kristus, elävän Jumalan Poika, joka Isän tahdosta ja Pyhän Hengen avulla annoit kuolemallasi maailmalle elämän, vapahda minut pyhän ruumiisi ja veresi tähden kaikesta vääryydestä ja kaikesta pahasta. Anna minun aina elää käskyjesi mukaan äläkä koskaan salli minun erota sinusta.” tai: ”Herra Jeesus Kristus, älköön sinun ruumiisi ja veresi nauttiminen koituko minulle tuomioksi ja kadotukseksi, vaan tulkoon se sinun laupeutesi tähden sieluni ja ruumiini turvaksi ja parannukseksi.” (RM 132) Uskovat rukoilevat samaa ääneti.
 
Sitten pappi näyttää uskoville kommuuniossa jaettavaa eukaristista leipää ja kutsuu heidät Herran aterialle. Pappi notkistaa polvensa, ottaa hostian, nostaa sen pateenin tai kalkin päällä kansan nähtäväksi ja lausuu kuuluvalla äänellä kansaa kohti kääntyneenä: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.” Pappi voi lisätä jonkin seuraavista lauseista tai muun sopivan lauseen: (1) ”Autuaita ovat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan ehtoollispöytään.” tai: (2) ”Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä.” tai: (3) ”Joka syö tätä leipää (ja juo tästä maljasta), hän elää iankaikkisesti.” (RM 133)
 
Karitsan häät
Kolmesta lisäysvaihtoehdosta ensimmäinen on eniten käytetty ja tuttu kansalle: ”Autuaita ovat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan ehtoollispöytään.” Nämä sanat on otettu enkelin kutsusta Karitsan häihin Ilmestyskirjassa: ”Enkeli sanoi minulle: »Kirjoita: Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle.» Ja hän jatkoi: »Nämä ovat tosia Jumalan sanoja.»” (Ilm. 19:9)
 
Näissä kutsusanoissa näkyy koko kristillistä elämää sävyttävä Kristuksen morsiusrakkaus kirkkoa kohtaan. Jo kaste, sisäänastuminen Jumalan kansaan, on morsiussalaisuus; voidaan sanoa, että se on ”hääkylpy” (vrt. Ef. 5:26-27), joka edeltää hääateriaa, Eukaristiaa (KKK 1617). Pyhässä Messussa vietämme siis Karitsan häitä maan päällä. Se on samalla tulevan taivaallisen elämän ennakko ja toteuttaminen.
 
Olemme varmoja tästä asiasta Jumalan sanan nojalla. Emme jää epävarmuuteen, vaan uskomme. Saamme iloita siitä, että jo nyt saamme kuulla kutsun Karitsan hääaterialle ja toivomme kuulevamme sen viimeisenäkin päivänä. Herra käski Johannesta kirjoittamaan nuo sanat ja vakuutti vielä: "Nämä ovat tosia Jumalan sanoja" (Ilm. 19:9). Tällä tavoin Jumala haluaa synnyttää meissä taivaskaipuuta ja vahvistaa uskoamme, että meillä olisi varma ja luja ikuisen elämän autuaallinen taivastoivo.
 
Tästä suuresta toivosta, joka koskee uutta taivasta ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu (2 Piet. 3:13), varmempaa panttia ja selvempää merkkiä meillä ei ole kuin Eukaristia. Niinpä joka kerta, kun tätä salaisuutta vietetään, ”toteutetaan meidän lunastuksemme työ” (Vat. II kirk.kok., Lumen gentium 3), ja me murramme ”yhden leivän, joka on kuolemattomuuden lääke, vastamyrkky, jotta emme kuolisi, vaan eläisimme Jeesuksessa Kristuksessa ikuisesti”. (p. Ignatios Antiokialainen, Epistula ad Ephesios 20,2).
 
Herran hyvyys ja Elämän leipä
Toinen kommuuniolle kutsun lisäysvaihtoehto ”maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä” tulee suoraan Vanhan testamentin psalmista 34, Pelastuneen kiitoslaulusta: ”Herran enkeli on asettunut vartioon.
Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa, ja pelastaa heidät. Katsokaa, nähkää omin silmin! Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä! Onnellinen se, joka turvaa häneen.” (Ps. 34:8-9) Eukaristia on kreikaksi ns. kiitoksen antaminen, kiittäminen, sillä se on täynnä Herran hyvyyttä. Pyhässä Messussa saamme sekä katsoa että maistaa tätä Herran hyvyyttä.
 
Kolmannen vaihtoehdon lisäyssanat ”joka syö tätä leipää (ja juo tästä maljasta), hän elää iankaikkisesti” kaikuvat Jeesuksen kuuluisasta saarnasta Elämän leivästä Kapernaumin synagogassa. Jeesus sanoo: ”Minä olen elävä leipä, joka on tullut taivaasta. Joka syö tätä leipää, elää ikuisesti … Sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä ja hän pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä” (Joh. 6:51,54,56). Nyt Eukaristiassa toteutuvat nämä Jeesuksen mysteeriset sanat. Eukaristian sakramentissa itse Jeesus on todella läsnä ja hän haluaa asua meissä jokaisessa kuin temppelissä. Kun me Messussa otamme hänet sydämeemme, samaan aikaan hän ottaa meidät omaan pyhään sydämeensä. Tästä keskinäisestä yhdistymisestä syntyy pyhä kommuunio eli yhdistyminen rakkaudessa. Kommuuniossa Kristus tulee meitä niin lähelle, ettei enää lähemmäksi voi tulla. Hän sulautuu meidän inhimilliseen luontoomme, lihaamme ja vereemme, koko olemukseemme. Vastaanottaessamme ehtoollisen me yhdistymme häneen korkeimmalla mahdollisella tavalla maan päällä. Siksi osallistuminen sunnuntain ja juhlapäivien Messuun on aina meidän suuri etuoikeutemme, eikä siis pelkästään velvollisuus. Ainoastaan osallistuminen Jumalan autuuteen taivaassa ylittää Eukaristian sakramentin armon.
 
Vastaus ja valmistautuminen
Kun pappi on kutsunut kansaa ehtoollispöytään, vastataan vielä ennen kommuuniota Evankeliumin sadanpäämiehen esikuvan mukaisesti: ”Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni. Lausu vain sana, niin minä paranen” (vrt. Matt. 8:8). Yhdessä seurakunnan kanssa pappi evankeliumin sanoja käyttäen ilmaisee nöyrää mieltään.
 
Oikeastaan Eukaristian sakramentin suuruuden edessä uskova voi vain nöyränä ja lujassa uskossa lausua ominaan sadanpäällikön sanat niin kuin liturgia ne vapaasti toistaa. Pyhän Johannes Khrysostomoksen jumalallisessa liturgiassa uskovat rukoilevat samassa hengessä: ”Sinun salaiseen Ehtoolliseesi osalliseksi tee minut nyt, Jumalan Poika, sillä minä en ilmoita salaisuutta vihollisillesi enkä suutele Sinua kuten Juudas, vaan niin kuin ryöväri tunnustan Sinut: Muista minua, Herra, Sinun valtakunnassasi.” (p. Johannes Khrysostomoksen liturgian anafora: Bysanttilainen liturgia).
 
Kapernaumin sadanpäällikön tavoin emme ole sen arvoisia, mutta saamme lahjaksi. Siinä on Eukaristian suuri siunaus. Tähän lahjaan ja siunaukseen vastataksemme meidän täytyy valmistautua näin suureen ja näin pyhään hetkeen. Pyhä Paavali kehottaa meitä tutkimaan omaatuntoamme: ”Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion” (1 Kor. 11:27-29). Niinpä Kirkon opetuksen mukaan sen, joka tietää tehneensä raskaan synnin, on otettava ennen kommuuniota vastaan synninpäästö parannuksen sakramentissa. Sen, joka tahtoo ottaa Kristuksen vastaan eukaristisessa kommuuniossa, täytyy olla armon tilassa. (KKK 1415, 1457)
 
Yhteisen nöyrän vastauksen jälkeen pappi rukoilee hiljaa alttariin päin kääntyneenä: ”Kristuksen ruumis varjelkoon minut iankaikkiseen elämään,” ja nauttii kunnioittavasti Kristuksen ruumiin. Sitten hän ottaa ehtoollismaljan ja lausuu hiljaa: ”Kristuksen veri varjelkoon minut iankaikkiseen elämään”, ja nauttii sitten kunnioittavasti Kristuksen veren. (RM 134) Tämän jälkeen alkaa uskovien kommuunio.
 
Jeesus Kristus osoittaa meille voimakkaan kutsun ottaa hänet vastaan Eukaristian sakramentissa: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne” (Joh. 6:53). Näin kommuunio antaa meille jo nyt todellisen elämän ja samalla myös ”tulevan kirkkauden pantin”. (KKK 1419)
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:
  • Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
  • Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1104-1109, 1322-1419
  • Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 223, 271-294
  • Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
  • Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964), lyh. LG
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
  • Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965), lyh. PO
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
  • paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
  • paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
  • paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
  • Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
  • paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa
 

<<Previous

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Eukaristia
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Herran Rukous
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkkovuosi
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuukauden Pyhimys
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Nuoret
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
[email protected] + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280