Keskiviikosta 29.11. torstaihin 7.12. Pyhän Ristin kirkossa järjestetään Autuaan Neitsyt Marian perisynnittömän sikiämisen novena.
Novenan rukoushetki kestää noin 15 minuuttia joka päivä, heti Pyhän Messun jälkeen.
Novena (lat. novem yhdeksän) on yhdeksänpäiväinen rukoushartaus valmistautumisena johonkin tärkeään juhlaan tai tapahtumaan.
Kirkko viettää Autuaan Neitsyt Marian perisynnittömän sikiämisen juhlapyhää 8.12. (perjantaina). Tätä juhlaa on vietetty Syyriassa jo 400-luvulla ja Italiassa 600-luvulla. Monet kirkkoisät tulkitsivat jo hyvin varhain Mariaa koskevat Raamatun lausumat siten, että Maria oli puhtain kaikista ihmisistä, ”uusi Eeva”, ”kaikkien elävien äiti”. Paavi Pius IX vahvisti opin perisynnittömästä sikiämisestä Kirkon opinkappaleeksi 8. joulukuuta 1854. Pyytäkäämme tämän Novenan aikana Neitsyt Marian esirukousta, jotta saisimme armon elää Jeesuksen kanssa niin kuin Maria on elänyt Poikansa kanssa.
Tulkaamme ja rukoilkaamme yhdessä Marian kanssa!
***
From Wednesday 29th of November to Thursday 7th of December, in the Holy Cross Church, we organize the Novena of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary.
The prayer moment of Novena endures about 15 minutes daily, immediately after the Holy Mass.
Novena is a form of liturgical service consisting of special prayers on nine successive days in preparing for the important feast or event.
The Church celebrates the solemnity of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary on December 8th (Friday). In 1854, Pope Pius IX issued the Apostolic constitution Ineffabilis Deus: "The most Blessed Virgin Mary, in the first instant of her conception, by a singular grace and privilege granted by almighty God, in view of the merits of Jesus Christ, the saviour of the human race, was preserved free from all stain of original sin." (Acta Pii IX, pars 1, Vol. 1, p. 615). The Immaculate Conception is one of the most important Marian feasts in the liturgical calendar of the Catholic Church, and is celebrated worldwide.
Welcome to pray together with Mary, our Mother!
Fr Tri Nguyen
Fr Eze Charles Nwoko
Ohjelma on seuraava:
KE 29.11. – klo 18:30
TO 30.11. – klo 8:00
PE 1.12. – klo 18:30
LA 2.12. – klo 12:30
SU 3.12. – klo 18:00
MA 4.12. – klo 18:30
TI 5.12. – klo 18:30
KE 6.12. – klo 11:30
TO 7.12 – klo 8:00
The daily program is above.
Neitsyt Marialle vihkiytyminen
Jo elinaikanaan Louis de Montfort tunnettiin erityisestä omistautumisestaan Neitsyt Marialle ja voimakkaasta saarnaamisestaan. Saarnaamisen lisäksi Louis löysi aikaa useiden kirjojen kirjoittamiseen, ja niistä tuli klassisia katolisia teoksia, jotka olivat aikanaan hyvin suosittuja. Hän on laatinut mm. mariaanisia teoksia kuten ”Marian salaisuus” (Secret of Mary) ja ”Tutkielma todellisesta antaumuksesta Neitsyt Marialle” (Treatise on True Devotion to the Blessed Virgin). De Montfortia pidetään yhtenä varhaisimmista kirjoittajista mariologian alalla. Hänen merkittävimpien Marian hartautta koskevien teostensa suosion syy löytyy ruusukkorukouksen salaisuudesta ja hänen tosi omistautumisestaan Neitsyt Marialle.
De Montfortin mukaan Jeesus ja Maria ovat erottamattomia. Vihkiytyminen Marialle tarkoittaa täydellistä vihkiytymistä Jeesukselle Marian kautta. Se tarkoittaa kaikkien toimintojen suorittamista Kristuksen tahdon mukaisesti ”Marian kanssa, Mariassa ja Marian kautta”.
Marian tahrattomalle sydämelle vihkiytyminen (Fatiman sanoma)
Yksi Fatiman sanomista on Neitsyt Marian tahrattomalle sydämelle vihkiytyminen. Nimittäin toisessa ilmestyksessä, 13. kesäkuuta 1917, kun lapset ilmaisivat hartaan toiveensa päästä taivaaseen Neitsyen kanssa, Maria lupasi ottaa vain Franciscon ja Jacintan taivaaseen, mutta Lucian piti jäädä maailmaan aika pitkäksi aikaa, sillä Jeesus halusi, että Lucian kautta kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan Marian ja rakastamaan Mariaa omana hengellisenä Äitinään. Silloin Lucia oli kovin surullinen ja kysyi Marialta: ”Pitääkö minun jäädä tänne yksin?” Maria vastasi: ”Minä en jätä sinua koskaan. Minun tahraton sydämeni on aina oleva sinun turvapaikkanasi ja tienä, joka johdattaa sinut Jumalan luo.” Näin toisen ilmestyksen lupaukset kävivät toteen Franciscon ja Jacintan kohdalla, jotka kuolivat nuorena parin vuoden kuluttua ilmestysten jälkeen. Lupaus kävi toteen myös Lucian kohdalla, joka eli melkein 98 vuotta omistaen koko elämänsä Jumalalle ja myös Neitsyt Marian tahrattomalle sydämelle, joka on Lucian koko elämän suojapaikka. Meillekin jokaiselle Marian tahraton sydän on myös suojapaikka pyhiinvaellusmatkalla taivaallisen Isän kotiin, jos osaamme turvautua häneen. Vain Maria on meille paras opettaja, joka opettaa meitä rakastamaan Poikaansa Jeesusta sekä Jumalaa puhtaalla sydämellä.
Kukapa rakastaisi Jeesusta enemmän kuin Maria? Kenellä olisi puhtaampi sydän kuin Marialla? Maria on ainoa pyhimys, joka eli niin puhtaasti ja läheisessä yhteydessä Jeesuksen kanssa, sekä fyysisesti että hengellisesti, enemmän kuin kukaan muu pyhimys. Maria oli valmistautunut Herran tulemiseen maan päälle jo sisäisesti, sydämen kautta. Ennen kuin Jumalan Sana tuli lihaksi Marian kohdussa, Maria kantoi jo Jumalan sanaa sydämessään. Marialla oli tapana kätkeä sydämeensä kaikki, mitä oli tapahtunut, ja tutkistella sitä. Jeesus sikisi siis Marian sydämessä uskon kautta. Maria tuli äidiksi ensin sydämessään ja sitten lihassaan, kuten sanoi pyhä Augustinus. Sisäisen valmistautumisen kautta, sydämen kautta, Jumala tuli Mariaa niin lähelle, ettei enää lähemmäksi voinut tulla. Jumala antoi Marian kantaa Jeesus-lasta kohdussaan yli yhdeksän kuukauden ajan, mikä oli Marialle kaikkein läheisin ajanjakso Jumalan kanssa. Maria oli tavallaan elävä tabernaakkeli ja maailman ensimmäinen pyhä kommuunio. Jeesuksen syntymän jälkeen Maria sai viettää vielä 30 vuotta Jeesuksen kanssa Nasaretin kylässä, sillä Jeesus lähti julkiseen toimintaansa vasta kolmen viimeisen vuotensa ajaksi. Nasaretissa he puhuivat toisilleen monista syvällisistä uskon asioista, ei pelkästään säästä tai kellonajasta. He puhuivat sydämen asioista. Näin Neitsyt Marian rakastava äidillinen sydän oli aikoinaan lempeä paikka Jeesukselle Nasaretissa. Niin myös nyt Marian tahraton sydän on meille suojapaikka, johon voimme aina turvautua elämän kaikissa tilanteissa, erityisesti suruissa ja vaikeuksissa. Niinpä turvaudumme Marian tahrattomaan sydämeen, niin hän sitten opettaa meitä rakastamaan Jumalaa ja vie meidät Jumalan luo, joka on meidän kaikkien päämäärä. Tämä tarkoittaa siis Marian tahrattomalle sydämelle vihkiytymistä.
Katolisen näkemyksen mukaan Kirkon koko perustus on kristuskeskeinen ja mariaaninen (sekä-että eli mukaan lukien, ei joko-tai eli poissulkeva). Marian kunnioituksella pyritään vain lisäämään Kristuksen tuntemista, Kristuksen rakastamista. Marian tahrattomalle sydämelle vihkiytyminen tarkoittaa myös Jeesuksen pyhän sydämen kaltaiseksi tulemista. Se merkitsee loppujen lopuksi pyhäksi tulemista. Se tarkoittaa sitoutumista Marian tavoin pyhityksen tiellä, Kristuksen mielen omaksumista elämässämme. ”Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.” (Fil. 2:5)
Isä Tri Nguyen