risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Eukaristia (5): perusrakenne

22/1/2020

 
Picture
Edellisellä kerralla totesimme että Pyhä Messu eli Eukaristian vietto on perusolemukseltaan rukousta ja sakramentin viettämistä. Kokonaisuutena se on Kirkon suurin ja tärkein rukous, jossa toisensa kohtaavat elävät ja kuolleet ylistääkseen yhdessä Luojaansa ja turvautuakseen Hänen armoonsa. Ehtoollisvietossa käydään rukoilevaa dialogia Jumalan ja Hänen kirkkonsa välillä. Siinä rukoileva Jumalan kansa osallistuu yhteiseen armon ateriaan: Sanan ateriaan ja Ruumiin ateriaan (DV 21). Tässä kirjoituksessa käsittelemme tätä yhteistä armon ateriaa, josta muodostuu samalla myös Pyhän Messun perusrakenne.

Pyhä Messu koostuu kahdesta suuresta osasta: sanan liturgiasta ja eukaristian vietosta, mutta ne liittyvät toisiinsa niin läheisesti, että niistä muodostuu yksi ainoa kulttitoimitus (SC 56). Tämä perusrakenne on pysynyt samana kautta vuosisatojen meidän päiviimme asti. Messussa valmistetaan sekä Jumalan sanan että Kristuksen ruumiin pöytä, josta uskovat saavat sekä opetusta että ravintoa (DV 21). Sama tapahtumakulku näkyi jo ylösnousseen Jeesuksen pääsiäisaterialla, jota hän vietti opetuslastensa kanssa Emmauksen tiellä. Kulkiessaan heidän kanssaan Jeesus selitti heille kirjoitukset ja asettui sitten heidän kanssaan pöytään, ”otti leivän, siunasi ja mursi sen ja antoi heille” (Luuk. 24:30). Siis sanan liturgiasta siirrytään eukaristian viettoon. Myös pyhä Justinus, marttyyri, välittää meille jo 100-luvulta todistuksen Pyhän Messun olennaisista elementeistä. Hän selosti pakanalliselle keisarille Antoninus Piukselle n. vuonna 155 sitä, mitä kristityt tekevät:

”Auringon mukaan nimettynä päivänä kokoontuvat kaikki, jotka asuvat kaupungeissa tai niitä ympäröivällä maaseudulla, sovittuun paikkaan. Siellä luetaan apostolien muistiinpanoja ja profeettojen kirjoituksia, niin paljon kuin aika sallii. Kun esilukija on lopettanut, kokouksen johtaja pitää puheen, jossa hän kehottaa ja rohkaisee noudattamaan näitä kauniita opetuksia ja esimerkkejä. Sen jälkeen nousemme kaikki seisomaan ja rukoilemme… itsemme… ja kaikkien muiden puolesta, asuivatpa he missä tahansa… jotta meidät havaittaisiin elämässämme ja teoissamme vanhurskaiksi ja käskyjen uskollisiksi täyttäjiksi, ja niin saavuttaisimme iankaikkisen pelastuksen. Päätettyämme rukoukset tervehdimme toisiamme suudelmalla. Sitten veljien johtajalle tuodaan leipää ja malja, jossa on sekoitettuna viiniä ja vettä. Hän ottaa ne vastaan ja kantaen Pojan ja Pyhän Hengen nimessä kunnian ja ylistyksen kaikkeuden Isälle ja kohottaa pitkän kiitosrukouksen (kreik. eukharistia) siitä, että hän on katsonut meidät arvollisiksi vastaanottamaan nämä lahjat. Kun hän on päättänyt rukoukset, koko kansa vastaa akklamaatiolla: Aamen. Kun kokouksen johtaja on päättänyt kiitosrukouksen ja kansa vastannut, ne joita meidän keskuudessamme kutsutaan diakoneiksi, jakavat kaikille läsnä oleville ”eukaristoidun” leivän, sekä viinin, johon on sekoitettu vettä, ja vievät niitä myös poissaoleville.” (pyhä Justinus, Apologia 1, 65-67)

Edellä kuvatut Messun olennaiset elementit ovat pysyneet samoina kaikissa suurissa liturgisissa traditioissa tähän päivään asti. Vaikka Messun viettämisen tavat ovat vaihdelleet eri aikoina paljonkin, siihen on aina kuulunut kaksi pääosaa: sanan liturgia ja eukaristian vietto, jotka pohjimmaltaan muodostavat ykseyden. Pöytä, joka katetaan meille Pyhässä Messussa, on samalla kertaa Jumalan sanan ja Herran ruumiin pöytä (DV 21). Tässä kokonaisuuden muodostavassa ”ainoassa kulttitoimituksessa” (SC 56) toteutuvat yhä Raamatun sanat: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme” (Joh. 1:14). Sana ei jää kirjaimiksi, äänteiksi ja lauseiksi Sanan liturgiassa, vaan tulee todellisesti ja substantiaalisesti läsnä olevaksi leivän ja viinin muodossa, Herran ruumiiksi ja vereksi, Eukaristian liturgiassa. Inkarnaation salaisuus näkyy ja toteutuu myös jokaisessa Pyhässä Messussa. Näin Jeesus Kristus on todella ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme” (Matt. 1:23). Hän itse korostaa: ”katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti” (Matt. 28:20).

Kaikissa Pyhän Messun uudistuksissa, joita on ollut monta, on aina ollut kysymys siitä, miten kyseisenä aikana voidaan parhaiten elää tosiksi ne jumalalliset salaisuudet, jotka ovat Messun sisältö: Kristuksen kohtaaminen sanassa ja sakramentissa. Sanan liturgiasta siirrytään eukaristian viettoon. Tämän perusrakenteen ymmärtäminen auttaa meitä oivaltamaan Messun mitä arvokkaimmin hengellisen merkityksen, joka aivan uudella tavalla avautuu meille joka kerta kun vietämme tätä salaisuutta.

Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
· Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419.
. Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-29
.
Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
. Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Pyhästä liturgiasta eli Sacrosanctum Concilium (4.12.1963)
.
Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
. Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto, Pieksämäki 1999, II luku.
. paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
. paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
. paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
. Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
. paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007)
​. Justinos Marttyyri, Apologiat & Dialogi Tryfonin kanssa. Suom. Matti Myllykoski ja Outi Lehtipuu, toim. Matti Myllykoski. Helsinki: Gaudeamus, 2008.


Kuukauden pyhimys: pyhä Agnes, neitsyt ja marttyyri (21.1.)

13/1/2020

 
Picture
Tammikuun 21. päivänä vietämme pyhän Agneksen muistopäivää. Oikeastaan hänestä tiedetään varsin vähän. Legendan mukaan hän oli kuollessaan vasta kolmentoista ikäinen. Varmaa kuitenkin on vain se, että tätä nuorta marttyyria kunnioitettiin pyhimyksenä jo 300-luvulla, ensin Roomassa ja pian koko läntisessä kristikunnassa. Hänen nimensä on säilynyt Pyhän Messun roomalaisessa kaanonissa (I Eukaristisessa Rukouksessa) ja esiintynyt vuoden 354 Depositio Martyriumissa. Pyhä Ambrosius ja muut tunnetut alkukirkon pyhimykset ovat kirjoittaneet hänestä.
 
Itse asiassa Agneksen nimi muistuttaa kreikan sanaa ”agné” (puhdas, siveä) tai latinan sanaa ”agnus” (karitsa). Vaikka Agneksen kuolinaikaa ja -tapaa ei tarkkaan tiedetä, tradition mukaan hänet puhtautensa tähden teurastettiin kuin karitsa, kun hän oli vasta 13-vuotias viaton lapsi. Tästä syystä Agneksen hautabasilikassa Roomassa siunataan vuosittain karitsoita hänen muistopäivänään. Niiden villasta valmistetaan palliumeja, arkkipiispan ”virkamerkkejä”.
 
Pyhä Agnes on ehkä saanut surmansa vuonna 304 keisari Diocletianuksen vainoissa tai ehkä jo joitakin vuosikymmeniä aikaisemmin keisari Valerianuksen vainojen aikana (v. 258/59). Lännen tradition mukaan hänet mestattiin, mutta idän tradition mukaan hänet poltettiin roviolla. Yksi yritys rekonstruoida Agneksen todellinen elämä legendojen keskeltä on seuraava:
 
Agnes oli rikkaan perheen kaunis tyttö, jota monet nuoret miehet yrittivät vietellä ja tavoittelivat vaimokseen. Agnes oli kristitty eikä halunnut sitoa itseään kehenkään ei-kristittyyn mieheen. Silloin nämä miehet suuttuneina rukkasista antoivat Agneksen ilmi ja toivat hänet oikeuden eteen luullen saavansa hänet luopumaan uskostaan rangaistuksen uhalla. Agnes tuotiin Roomaan kuvernöörin kuulusteltavaksi. Tuomari lupaili ensin ylellistä elämää ja mukavuuksia, jos Agnes luopuisi uskostaan, ja sitten hän uhkaili kidutuksilla, mutta Agnes pysyi lujana eikä taipunut. Kun tyttö tunnusti luvanneensa taivaalliselle sulhaselleen, Kristukselle, ikuista siveyttä, tuomari asetti hänet valinnan eteen: ”Jos kerran kyseessä on neitsyys, saat nyt valita: joko uhraat neitseelliselle Venus-jumalattarelle tai sinut tuomitaan orjattareksi bordelliin.” Agnes vastasi pelottomasti: ”Taivaallinen ylkäni suojelee kyllä viattomuuteni.” Silloin hänet raahattiin häpeän taloon, mutta kukaan muu ei uskaltanut koskea lapseen kuin yksi erityisen raaka ”asiakas”. Samassa silmänräpäyksessä, kun mies koski tytön vaatteisiin, hän kaatui kuolleena maahan. Sitten tuomari sanoi Agnekselle: ”Jos pystyt herättämään tämän miehen kuolleista, minäkin uskon sinun Jumalaasi.” Kun vainaja tytön rukouksen päätyttyä avasi silmänsä, tuomari huudahti: ”Suuri on kristittyjen Jumala!” Siitä huolimatta turmeltuneet nuoret miehet vaativat vaatimalla, että Agnes on tuomittava noituudesta, olihan tuomari nähnyt omin silmin ”todisteen”. Niinpä Agnes tuomittiin roviolla poltettavaksi, mutta liekit eivät vahingoittaneet häntä. Silloin hänet surmattiin miekalla. Kerrottiin, että hänet teloitettiin 21. tammikuuta 304 yhdellä ainoalla miekaniskulla, sillä hänen lapsenruumiinsa oli niin hento.
 
Agnes haudattiin Roomassa Via Nomentanan varrella olevaan hautausmaahan, joka sai nimensä hänen mukaansa. Vuonna 354 keisari Konstantinuksen tytär rakennutti paikalle suuren kirkon ja sijoitutti Agneksen ruumiin alttarin alle. Taiteessa Agnes kuvataan usein nuorena neitona karitsa sylissään ja palmunoksa kädessään tai kukkaseppele päässään. Hän on neitsyiden, lasten ja puutarhurien suojeluspyhimys. Monin paikoin on uskottu, että päivää ennen Agneksen päivää pyhimys näyttää nuorille naisille heidän tulevat aviomiehensä, edellyttäen että he ovat sitä ennen paastonneet. Agneksesta muistuttavat suomalaiset nimet Agneta, Agneetta, Agda, Aune, Auni, Iines, Iina ja Inari.
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 29-30.
Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, s. 59.
Tuula Luoma, Käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Vantaa 2015, ss. 45-46.
www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm
Picture

ke 22.1. Usko & Elämä -sarja: Helvetti

10/1/2020

 
Picture
USKO & ELÄMÄ -sarja on tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.

Esitelmät pidetään kerran kuussa, keskiviikkona, klo 18.30 – 19.30 seurakuntasalissa.

PowerPoint-esitykset ovat mukana. Kaikki kiinnostuneet ovat siis tervetulleita!


22.1.                  Helvetti           
mm. kuolema ja tuomio: ikuinen kärsimys? helvetin olemassaolon raamatulliset perusteet, helvetti ja Kirkon oppi: annihilatio ja apokatastasis, helvetti ja hengellisyys…

Ekumeeninen kirkkovaellus Tampereella (19.1)

9/1/2020

 
Picture
Sunnuntai 19.1.2020

Kulkuejärjestys:

14.00 Adventtikirkko (Ilomäentie 5)

14.30 Katolinen kirkko (Amurinkuja 21)

15.00 Vapaakirkko (Puutarhakatu 17)

15.30 Vanha kirkko (Keskustori)

16.00 Toivon Portti (Siltakatu 4)

16.30 Helluntaiseurakunta (Aleksanterinkatu 18)

17.00 Ortodoksikirkko (Suvantokatu 10)

RUKOUSVAELLUKSEN PYSÄKKIEN MATERIAALI

Rukousvaelluksen jokaisessa pysähdyspaikassa on noin 12 minuutin rukoushetki. Rukoushetkessä käytetään Suomen Ekumeenisen Neuvoston kristittyjen ykseyden ekumeeniselle rukousviikolle tekemää materiaalia.

Linkki siihen on tässä: http://www.ekumenia.fi/?document=15057683

Jokaisella rukousvaelluksen pysäkillä käytetään em. materiaalin päivien mukaisia tekstejä. Esim. Adventtikirkko on vaelluspysäkki nro 1; rukoushetkeen on tarkoitus käyttää materiaalin 1. päivän tekstejä; Katolinen kirkko on pysäkki nro 2 ja tähän rukoushetkeen on tarkoitus käyttää materiaalissa olevan 2. päivän tekstejä; jne.

Järjestävä kirkkokunta/järjestö toimittaa pysäkillään oman näköisensä rukoushetken käyttäen em. materiaalia. SEN:n sivuilta on ladattavissa myös Ekumeenisen rukousviikon mainoksia: http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/rukous_ja_jumalanpalvelus/ekumeeninen_rukousviikko_-_ekumeniska_boneveckan18-251/

Kulkue etenee ristisaatossa ja jokaiselta rukouspysäkiltä on tarkoitus tulla oman yhteisön ristinkantaja, joka vie ristin seuraavaan paikkaan.


​Tervetuloa mukaan!

Informaatiokurssi ke 15.1.: Kaste

6/1/2020

 
Picture
Kurssi on tarkoitettu kirkkoon liittyville tukemaan heidän katekeettista opastustaan, sekä kaikille niille jo kirkossa oleville, jotka haluavat kerrata tai parantaa tietojaan uskonnostaan ja kirkostamme.

Esitelmät pidetään kerran kuussa, keskiviikkona, klo 18.30 – 19.30 seurakuntasalissa.

PowerPoint-esitykset ovat mukana. Kaikki kiinnostuneet ovat siis tervetulleita!


15.1.                  Kaste
mm. Mikä on Kirkon sakramentti? Miksi Kirkossa on vain 7 sakramentti? Pääaiheet: kasteen vieton teologinen sisältö, aikuisten ja lasten kaste, kasteen välttämättömyys, kastamattomina kuolleet lapset ”limbossa”?, kasteen armo, kasteen mukainen elämä…

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
risti@katolinen.fi + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280