risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Syyskuun pyhimys: Pyhä Januarius, piispa ja marttyyri (19.9.)

13/9/2021

 
Picture
Verinen vaino
Pyhän Januariuksen (ital. San Gennaro) kerrotaan olleen napolilaista syntyperää ja toimineen Beneventon piispana, joka kuoli marttyyrinä Rooman keisari Diocletianuksen vainoissa noin vuonna 305. Hänen marttyyrikuolemastaan kertovat kirjoitukset ja maalaukset varhain viidennellä vuosisadalla, ja hänen nimensä esiintyy sekä idän että lännen varhaisissa pyhimyskalentereissa.
 
Januarius johti Beneventon hiippakuntaa, jossa toimivat diakonit Proculus, Sosius ja Faustus sekä palveli lukija Desiderius. Myös Acutius ja Eutychius kuuluivat hänen hengelliseen laumaansa maallikkojäseninä. Piispana Januarius pyrki valaisemaan ihmisten sydämet evankeliumin valolla. Hän oli arvostettu hengellinen paimen, ja monet pakanatkin kääntyivät hänen vaikutuksestaan kristityiksi. Kristuksen seuraaminen ei kuitenkaan ollut helppoa. Keisari Diocletianuksen (284–305) julmien vainojen puhjetessa Januariuksen hengellisen lauman jäseniä vangittiin. Heidän joukossaan olivat diakonit Sosius ja Proculus sekä Acutius ja Eutychius. Saadessaan kuulla palvelijoittensa kärsimyksistä piispa Januarius meni käymään heidän luonaan vankilassa. Januarius kävi päivittäin katsomassa heitä, lohdutti ja rohkaisi heitä marttyyrikuoleman edessä. Tämä tuli kuitenkin viranomaisten tietoon, ja he pidättivät Januariuksen.
 
Januarius raahattiin tuomioistuimen eteen. Tuomarina oikeudenkäynnissä toimi Campanian käskynhaltija Timoteus, joka määräsi, että piispa tulisi heittää vankilaan. Kun diakoni Faustus ja lukija Desiderius kuulivat piispansa ahdingosta, he kiiruhtivat vankilaan hänen avukseen. He menivät virkamiesten luo ja alkoivat kysellä näiltä, miksi piispa oli pidätetty. Tämän vuoksi Timoteus määräsi heidätkin vangittaviksi.
 
Myöhemmin heidät tuotiin kidutettaviksi. Kun piispa Januarius työnnettiin tuliseen pätsiin, tapahtui ihme. Jumala suojeli häntä niin, että hän säilyi vahingoittumattomana liekkien keskellä. Jumalan armosta liekit eivät tehneet hänelle mitään vahinkoa. Niinpä hänet tuomittiin ”ad bestias”, julman näytelmän osaksi, jossa tuomitut heitettiin villipetojen eteen. Leijonat turmelivat sirkusyleisön huvin asettumalla kiltisti pitkäkseen pyhän miehen jalkojen juureen. Nähdessään tämän maaherra Timoteus pelästyi. Hän arveli, että ihmiset saattaisivat ihmeen voimasta kääntyä kristityiksi, ja siksi hän määräsi piispa Januariuksen ja hänen kumppaninsa mestattaviksi hetimiten.
 

Verinen kuolema
Kuullessaan Januariuksen tuomiosta lähellä sijaitsevan Napolin asukkaat kiiruhtivat paikalle ja yrittivät pelastaa piispan. Januarius kuitenkin esti kansanjoukon aikeet ja sanoi heille, että marttyyrikuolemansa kautta hänestä tulisi kaupungin suojelija. Ennen kuolemaansa Januarius rukoili vielä maaherra Timoteuksen puolesta, joka oli yllättäen menettänyt näkönsä. Kun piispa päätti rukouksensa, maaherran näkö palautui. Ihmeestä huolimatta Timoteus ei peruuttanut kristittyjen kuolemantuomiota.
 
Januarius ja hänen seuralaisensa mestattiin Pozzuolissa Solfataran tulivuoren kraaterin läheisyydessä, lähellä Napolia 19. syyskuuta 305. Napolilaisten lisäksi myös muiden lähikaupunkien kristittyjä tuli kunnioittamaan heidän kuolemaansa, ja kaikki veivät pyhien marttyyrien reliikkejä omiin kaupunkeihinsa. Pyhän diakoni Sosiuksen reliikit vietiin Misenoon. Pozzuolin kaupunkilaiset ottivat haltuunsa diakoni Proculuksen sekä Acutiuksen ja Eutychiuksen reliikit. Diakoni Faustuksen sekä lukija Desideriuksen pyhäinjäännökset jäivät Beneventon kaupunkilaisille.
 
Pyhä Januarius täytti Napolin kaupungille antamansa lupauksen. Vuosien 413 ja 431 välisenä aikana Napolin piispa Johannes I siirrätti marttyyrin ruumiin Napoliin katakombiin, jota ryhdyttiin kutsumaan san Gennaron katakombiksi ja josta tuli elävän ja yli kaupungin rajojen leviävän kultin keskus. Pyhimykseltä rukoiltiin apua luonnonkatastrofien kohdatessa kaupunkia, ja tradition mukaan pyhimys olisi vuosina 472 ja 512 pelastanut Napolin uhkaavalta Vesuviuksen tulivuorenpurkaukselta. Katakombista löytyy yhä tänäänkin fresko, jossa pyhä Januarius on kuvattu tulivuoren rinnalle. Fresko, joka todistaa kaupunkilaisten varhaisesta sitoutumisesta pyhimykseensä, on ajoitusten mukaan maalattu pian mainittujen tulivuorenpurkausten jälkeen.
 

Veri-ihme
Sen lisäksi, että pyhä Januarius on Napolin kaupungin suojelija, hän on myös maailman kaikkien veripankkien ja verenluovuttajien suojeluspyhimys. Häneen liittyy yhä tapahtuva muuttumisilmiö: hänen lasiastiassa säilytetty verensä muuttuu kiinteästä juoksevaksi lähes joka vuosi. Tätä verta saatiin hänen teloituksensa aikana talteen, ja sitä säilytetään umpinaisessa metallikehykseen kiinnitetyssä lasiampullissa. Aika ajoin tämä veri muuttuu nestemäiseksi ja alkaa kuohua aivan kuin se olisi tuoretta. Ihmeen vertauskuvallisuus on siinä, että marttyyrien veri ei ole kuollutta, vaan se virtaa yhä läpi koko Kristuksen kirkon.
 
Januarius tunnetaan siis "veri-ihmeestä", josta ensimmäinen säilynyt maininta on vasta 1300-luvulta. Verireliikin lisäksi Napolin katedraalissa säilytetään myös hänen pääkalloaan. Näiden reliikkien ympärille keskittynyt kultti alkoi ilmeisesti 1300-luvun alussa, jolloin Napolin nykyinen katedraali rakennettiin. 1300-luvun lopulla sekä valtio että kirkko olivat Napolissa suurissa vaikeuksissa. Kaupunki oli maallisten (hallitsijadynastian sisäiset taistelut) ja kirkollisten hallitsijakiistojen (Rooman paavin ja Avignonin anti-paavin välinen köydenveto) vuoksi nälän ja sodan uuvuttama. Näissä vaikeissa olosuhteissa lasiampulleissa säilytetty pyhän Januariuksen veri asetettiin esille. Täysin odottamatta 17. elokuuta vuonna 1389 jähmettynyt veri muuttui nestemäiseksi. Tapauksesta kertova teksti puolustaa näkemystä, että kyseinen ihme olisi tuolloin tapahtunut ensimmäisen kerran. Ihmettä seuranneena päivänä järjestettiin juhlava kulkue tapahtuman kunniaksi. Veri-ihme on toistunut vuodesta 1389 lähtien.
 
Napolin vaikeudet jatkuivat 1300-luvun jälkeenkin; maanjäristysten, tulivuorenpurkausten ja ruttojen uhatessa käännyttiin toistuvasti pyhän Januariuksen puoleen sekä kannettiin reliikkejä kulkueessa pitkin katuja kaupungin pelastumista anoen. 1500–1600-luvuilla Trenton konsiilin jälkeisessä vastareformaation hengessä useat paavit vahvistivat pyhän Januariuksen kultin virallista asemaa. 1700-luku ja valistusaika eivät tuhonneet tätä kulttia, vaan se jatkui vahvana läpi vuosisatojen, osittain ehkä juuri Napolia uhkaavien vaarojen ja luonnonmullistusten ja niiltä pelastumisen johdosta. Pyhän Januariuksen koettiin suojelevan kaupunkia ja kaupunkilaisia.
 
Pyhimykselle on Napolissa omistettu kolme vuosittaista rituaalia: huhti-toukokuussa, syyskuussa ja joulukuussa. Näiden rituaalien yhteydessä pyhimyksen kallon luut ja veriampullit otetaan esille kassaholvista ja niiden sallitaan olla uskovien kunnioituksen kohteena juhlakauden ajan. Juhlajakson ulkopuolella uskovilla ei ole mahdollisuutta päästä näiden reliikkien ääreen. Aiemmin pyhän Januariuksen reliikkeihin turvauduttiin säännönmukaisesti kriisitilanteissa; vaaran uhatessa kaupunkia pyhimyksen reliikit otettiin esille ja tarpeen vaatiessa niitä kannettiin kulkueessa kaupungin kaduilla. Nykyisin reliikit otetaan esille vain juhlakauden yhteydessä.
 
Lasiampullien sisältämän aineen muodonmuutos kuivuneesta olomuodosta nestemäiseksi on hämmentänyt mieliä, ja arvoitusta on yritetty ratkaista myös tieteen keinoin. Tieteellinen tutkimus on osoittanut, että lasiastiat sisältävät todella kuivunutta ihmisverta, joka muuttuu kiinteästä juoksevaksi lähes joka vuosi. Lukuisista yrityksistä huolimatta muuttumisilmiölle ei ole löydetty tieteellistä selitystä. Nesteytymisen nopeus vaihtelee suuresti, se voi tapahtua aivan yhtäkkiä tai kestää jopa päiviä. Muuttuminen ei kuitenkaan tapahdu säännöllisesti joka vuosi Januariuksen juhlien aikaan, joskus se on jäänyt tapahtumatta ja joskus tapahtunut yllättäen, kuten kardinaali Cooken vieraillessa Napolissa vuonna 1978.
 
Ilmiö tapahtuu siis aina täysin ennustamattomalla tavalla. Aineen muuttuminen voi alkaa massan pinnalta, pohjalta, laidalta, olla totaalinen, osittainen, ehkä vain muutaman pisaran verran, tai sitä ei tapahdu lainkaan. Joskus se tapahtuu silmänräpäyksessä tai vasta tuntien tai jopa päivien rukoilun jälkeen. Joskus aine on nestemäinen jo silloin, kun veriampullit sisältävä reliikkilipas eli teca otetaan esille kassakaapista. Nesteeseen saattaa jäädä kiinteä kokkare, kuplia, se voi muuttaa väriään ja tilavuuttaan. Muodonmuutos ei ole riippuvainen ilman lämpötilasta, valaistusolosuhteista, kosteudesta, ilmanpaineesta, tecan liikuttelusta, läsnä olevan yleisön tai kynttilöiden tuottamasta lämmöstä tai muusta vastaavasta. Ilmiö tuntuu noudattavan aivan omia lakejaan ja aikataulujaan, eikä mitään säännönmukaisuuksia ole havaittavissa. Tämä muodostaakin koko ilmiön erikoislaatuisimman piirteen. Ampullien sisältämän aineen käyttäytyminen karkaa kaikkia fysiikan lakeja, ja ehkä juuri siksi selitysmalliksi on etsitty paranormaaleja ilmiöitä, tecan vaihtoa, erilaisten aineitten ruiskutusta tecan sisälle tai muuta huijausta, jossa kirkolliset viranomaiset olisivat osallisina. Mitään sellaista ei ole kuitenkaan voitu todistaa.
 
Kirkko ei periaatteessa kiellä tutkimuksia – onhan se kannustanut ulkoista tutkimusta – mutta ampullien avaamista se ei voi sallia. Mikäli ne rikkoutuisivat, katoaisi samalla jotakin Napolille korvaamatonta. Kirkko ei ole verireliikin ihmeitä tekevää luonnetta virallisesti tunnustanut, mutta kansanuskossa reliikillä on huomattava arvo, puhumattakaan siitä, että reliikkiä pidetään koko kaupungin suojelijana.
 
Halki vuosisatojen kansa on tulkinnut ihmettä, ja ihmeessä tai sen puuttumisessa on nähty ennusmerkkejä Napolin tulevaisuudesta. Jos ihme viivästyy tai jää kokonaan tapahtumatta, Napolissa pelätään, että jokin hyvin paha kohtaa kaupunkia.
 

Veri-ihmeen lisäksi…
Kerrottiin, että muutamia vuosia myöhemmin kristittyjen vainojen päätyttyä ja kristinuskon saadessa rauhassa levittäytyä Rooman imperiumin alueelle Maximiana-niminen leski menetti ainoan poikansa. Surun murtamana Maximiana itki lohduttomasti kirkossa, jonne hänen rakkaan poikansa ruumis oli siirretty hautauspalvelusta varten. Kun Maximiana silmäili surullisena kirkkoa, hänen katseensa osui kirkkolippuun, jossa oli pyhää Januariusta esittävä luonnollisen kokoinen kuva. Jumalallisen armon ohjaamana Maximianan murheen murtama mieli siirtyi muistelemaan vanhurskasta profeetta Elisaa, joka oli herättänyt kuolleista sunemilaisen naisen pojan asettumalla tämän ylle (2. Kun. 4:32-36). Jumalallisen ajatuksen innoittamana Maximiana otti pyhän Januariuksen kuvan ja vei sen poikansa ruumiin luo. Hän asetti kirkkolipun kuolleen poikansa päälle niin, että kuvan kasvot olivat pojan kasvoja vasten ja muut ruumiin jäsenet pojan ruumiin jäseniä vasten. Tämän jälkeen Maximiana rukoili Jumalaa: ”Armahda minua ja herätä minun poikani, kuten kerran herätit profeetta Elisan kautta sunemilaisnaisen pojan.” Jumala teki pyhän Januariuksen kuvan kautta ihmeen hurskaalle leskelle: tämän kuollut poika virkosi henkiin. Monet poikaa suremaan tulleet ihmiset näkivät ihmeen ja ylistivät Jumalaa ilosta suunniltaan.
 
Pyhän Januariuksen muistopäivänä (19.9.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Jumala, sinä annat meidän viettää marttyyrisi Januariuksen muistoa. Suo meidän kerran iankaikkisessa autuudessa iloita yhdessä hänen kanssaan. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. (Roomalainen Messukirja, s. 697)


Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Evi Koski (toim.), Pyhimysten tie. Suomen katolisen hiippakunnan liturgisen kalenterin mukaiset pyhimysten juhlat ja muistopäivät, KATT, Helsinki 1978, s. 201.
·       Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 291-292.
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 49.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm
·       Piancastelli, Corrado, L'aspetto storico e scientifico del Miracolo di S. Gennaro a Napoli. Napoli: Stabilimento Tipografico G. D'Agostino, 1965.
·       Caserta, Aldo, Origini del "culto di S. Gennaro". Teoksessa Ambrasi, D. - Calvino, R. - Caserta, A. - Ciavolino, N. San Gennaro vescovo e martire. Memorie letterarie e monumentali. Napoli: Settimanale Cattolico Nuova Stagione, 1982, ss. 19-27.
·       Ursi, Corrado, S. Gennaro vescovo e martire patrono di Napoli e della regione Campania. Napoli: Duomo di Napoli, 1990.
·       Suvi Hänninen, San Gennaron kultti Napolissa, Elore 1/2001, 8. vuosikerta. Julkaisija: Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry., Joensuu.

Eukaristia (24): Eukaristian vietto

13/9/2021

 
Picture
Pyhä Messu on Jeesuksen Kristuksen kärsimyksen, kuoleman ja ylösnousemuksen viettämistä. Jo pelkästään Messuun liittyvä verbi, Messun viettäminen, ilmentää katolisen jumalanpalveluksen juhlavaa ilmapiiriä. Tähän mennessä olemme jo käsitelleet sanan liturgiaa, Pyhän Messun ensimmäistä varsinaista tärkeää osaa, jota edeltävät alkumenot (alkuvirsi, alkutervehdys, katumuksen vietto, Kyrie, Gloria ja päivän rukous) ja joka alkaa Raamatun lukukappaleista päättyen niiden välisten laulujen, saarnan ja uskontunnustuksen kautta uskovien esirukouksiin. Esirukousten jälkeen alkaa Pyhän Messun toinen kahdesta tärkeimmästä osasta, Eukaristian vietto.
 
Sanan liturgia ja Eukaristian vietto liittyvät toisiinsa niin läheisesti, että niistä muodostuu yksi ainoa kulttitoimitus (SC 56). Tämä perusrakenne on pysynyt samana kautta vuosisatojen meidän päiviimme asti. Pyhässä Messussa valmistetaan sekä Jumalan sanan että Kristuksen ruumiin pöytä, josta uskovat saavat sekä opetusta että ravintoa (DV 21). Sama tapahtumakulku näkyi jo ylösnousseen Jeesuksen pääsiäisaterialla, jota hän vietti opetuslastensa kanssa Emmauksen tiellä. Kulkiessaan heidän kanssaan Jeesus selitti heille kirjoitukset ja asettui sitten heidän kanssaan pöytään, ”otti leivän, siunasi ja mursi sen ja antoi heille” (Luuk. 24:30). Siis sanan liturgiasta siirrytään eukaristian viettoon.
 
Tästä kirjoituksesta lähtien tulemme tutkimaan suoraan Eukaristian liturgiaa, johon kuuluu leivän ja viinin edeskanto eli uhrilahjojen tuominen alttarille, uhrilahjarukous, konsekroiva kiitosrukous eli eukaristinen rukous ja ehtoollisen vietto eli kommuunio, jossa Kristuksen ruumis ja veri jaetaan uskoville. Eukaristian liturgiaa seuraavat sitten vielä Pyhän Messun loppumenot, joihin kuuluvat papin tervehdys ja siunaus sekä kansan lähettäminen.
 
Kun kristityt kokoontuvat yhteen paikkaan viettämään Eukaristiaa, johtajana on itse Kristus, joka on Eukaristian varsinainen toimittaja. Jeesus Kristus on uuden liiton ylipappi, joka johtaa näkymättömästi jokaista Eukaristian viettoa. Piispa tai pappi (joka toimii Kristuksen, Pään, persoonassa) johtaa kokousta hänen edustajanaan, pitää saarnan lukukappaleiden jälkeen, ottaa uhrilahjat vastaan ja lausuu eukaristisen rukouksen. Uskovat osallistuvat viettoon aktiivisesti, kukin asemansa mukaan: lukijat, uhrilahjojen esiinkantajat, kommuunion jakajat ja koko kansa, joka ilmaisee osallistumisensa aamenellaan. (KKK 1348)
 
Viimeisellä ehtoollisella ollessaan Kristus asetti pääsiäisuhrin ja pääsiäisaterian, jonka kautta ristin uhri tulee kirkossa jatkuvasti läsnäolevaksi, kun pappi Kristusta edustaen tekee sen, minkä Kristus itse teki ja minkä hän jätti opetuslapsilleen tehtäväksi muistokseen (SC 47). Kristus otti leivän ja maljan, kiitti, mursi leivän ja antoi sitten leivän ja viinin opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, syökää ja juokaa: tämä on minun ruumiini, tämä on minun vereni malja. Tehkää tämä minun muistokseni." (Matt. 26:26-29; Mark. 14:22-25; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25). Siksi Kirkko on järjestänyt koko Eukaristian liturgian osista, jotka vastaavat näitä Kristuksen sanoja ja tekoja:
 
a. Lahjoja valmistettaessa tuodaan alttarille ne aineet, jotka Kristus otti käsiinsä: leipää ja viiniä sekä vettä.
b. Eukaristisessa rukouksessa kiitetään Jumalaa koko hänen pelastustyöstään, ja lahjat muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
c. Yhden leivän murtamisella ilmaistaan uskovien ykseyttä, ja kommuuniossa uskovat ottavat vastaan Herran ruumiin ja veren samalla tavoin, kuin apostolit kerran saivat ne Kristuksen kädestä. (RMYJ 48)
 
Pyhän Messun tärkeimmistä osista toisen eli Eukaristian vieton tarkoituksena on elämän leivän vastaanottaminen eli kommuunio Kristuksen kanssa. Jeesus kutsui itseään elämän leiväksi (Joh. 6). Hän antaa meille itsensä Eukaristiassa pyhitetyssä leivässä ja viinissä. Me emme vain muistele häntä, vaan otamme hänet vastaan, ja hän tulee meille elämän leiväksi.
 
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:


  • Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
  • Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419
  • Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-294
  • Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
  • Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964)
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
  • Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965)
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
  • paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
  • paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
  • paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
  • Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
  • paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007)

Messun varaus / Mass registration Su 5.9./12.9./19.9./26.9.

13/9/2021

 
Picture
SUNNUNTAI / SUNDAY 5.9.2021
Kirkkovuoden 23. sunnuntai / 23rd Sunday in Ordinary Time

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/as8nhsi9xzf4pka7?utm_source=poll&utm_medium=link

Messu tagalogiksi klo 12.30. Ota yhteyttä suoraan isä Jiggeriin, +358456182620

Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/edadswgvw6npixtw?utm_source=poll&utm_medium=link


SUNNUNTAI / SUNDAY 12.9.2021
Kirkkovuoden 24. sunnuntai / 24th Sunday in Ordinary Time

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/nyp4x54ab4ms7hs4?utm_source=poll&utm_medium=link


Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/adrepva9kgydd2ke?utm_source=poll&utm_medium=link


SUNNUNTAI / SUNDAY 19.9.2021
Seurakuntamme nimikkojuhla (Ristin ylentäminen) 
The patron feast of our parish
(Exaltation of the Cross)

Piispanmessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/5ifiyx7m8kec96kq?utm_source=poll&utm_medium=link 

Messu vietnamiksi klo 13.00. Ota yhteyttä suoraan isä Tri:in, +358503617942

Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/8ydbaxyycfibga2a?utm_source=poll&utm_medium=link


SUNNUNTAI / SUNDAY 26.9.2021
Kirkkovuoden 26. sunnuntai / 26th Sunday in Ordinary Time

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/75brv7kpmac65rxu?utm_source=poll&utm_medium=link


​Messu puolaksi klo 15.00. Ota yhteyttä suoraan isä Stan:in, +358458407191

Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/7dehgzn9na2vdn4i?utm_source=poll&utm_medium=link

Raamattu 8.9./ Info-kurssi 15.9./ Usko & Elämä-sarja 22.9.

7/9/2021

 
Picture
​Keskiviikkona 8.9.2021: Raamattupiiri klo 18.40
 
Aiheena:    SIRAKIN KIRJA, II osa, luvut 24-51

Siirakin kirja tai (Jeesus) Siirakin kirja (kreikaksi Σοφία Ἰησοῦ Σειράχ, Sofia Iēsū Seirakh, latinaksi Ecclesiasticus) on VT:n deuterokanonisiin kirjoihin kuuluva teos, joka on mukana Septuagintassa. Se ei kuulu juutalaiseen Raamattuun Tanakiin eikä varsinaiseen protestanttisten Raamattujen kaanoniin.Vuosisatojen varrella Siirakin kirja on nauttinut suurta suosiota sekä kristillisissä että maallisissa piireissä. Suomessakin vanha kansa on mielellään vedonnut siihen, mitä ”Syyrakki” puheena olevasta asiasta sanoo.


Picture
Keskiviikkona 15.9.2021: Informaatiokurssi klo 18.40
 
Kurssi on tarkoitettu kirkkoon liittyville tukemaan heidän katekeettista opastustaan, sekä kaikille niille jo kirkossa oleville, jotka haluavat kerrata tai parantaa tietojaan uskonnostaan.
 
Aiheena: VIII käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi

Käsittelemme mm.: elämä totuudessa, totuudesta todistaminen, totuuden loukkaaminen, totuuden kunnioittaminen, tiedotusvälineiden käyttö; totuus, kauneus ja sakraali taide… 


Picture
​Keskiviikkona 22.9.2021: Usko & Elämä -sarja klo 18.40
 
Tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.
Aiheena:    Neitsyt Marian ilmestykset: vaikutukset & tuomiot

Käsittelemme mm. hyväksyttyjä Maria-ilmestyksiin liittyviä vaikutuksia: Zaragoza (40), Walsingham (1061), Šiluva (1608), La Vang (1798), Donglû (1900), Medjugorge (1981-)… ja Maria-ilmestyksiin liittyviä tuomioita: Bronx, NY (1945), Soufanieh (1982-83), Lipa (1948)…
 
Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita!

MARSSI ELÄMÄN PUOLESTA - MARCH FOR LIFE HELSINGISSÄ 11.9.21

2/9/2021

 
Picture
Elämän puolesta marssi tarvitsee 6-8 vapaaehtoista järjestäjää.
Järjestäjien tehtävänä on opastaa marssin osallistujia marssin aikana ja huolehtia, että osallistujat noudattavat turvavälejä ja viranomaisten ohjeita.
Vapaaehtoisia pyydetään ilmoittamaan yhteystietonsa osoitteeseen tomi.sirvo@gmail.com
Järjestäjien tulee saapua Senaatintorille viimeistään 11.9.2021 kello 12.15.

Mitä?
Järjestämme marssin elämän puolesta Helsingissä 11. syyskuuta. Marssin kautta tavoitteenamme on lisätä yhteiskunnallista keskustelua abortin kipeästä todellisuudesta, joka koskettaa niin monia suomalaisia, eikä siitä silti juuri keskustella. Haluamme puolustaa elämää hedelmöittymisestä alkaen ja olla muistuttamassa, että jokainen ihmiselämä on ainutlaatuinen lahja. Yhdessä voimme tehdä tulevaisuudesta valoisamman!

Miksi?
Suomessa 25 kohtulasta kuolee päivittäin abortissa. He ovat avuttomia, riippuvaisia ja viattomia. Nyt EU:n parlamentissa abortista on äänestetty ihmisoikeus ja Suomessa aborttilakia ollaan löyhentämässä. Tarve puolustaa syntymättömiä lapsia on suurempi kuin koskaan!

Milloin?
Kokoonnumme Senaatintorille lauantaina 11. syyskuuta klo 13:00. Marssin avauksen jälkeen kuljemme Aleksanterinkadun ja Mannerheimintien kautta eduskuntatalolle, missä kansanedustaja Päivi Räsänen pitää puheen. Lisäksi musiikkiesityksiä. Tilaisuuden arvioidaan päättyvän klo 16.00.

Kutsu:
Marssille ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat puolustaa kohdunsisäistä ihmiselämää. Paikalle tulijat voivat halutessaan ottaa mukaansa pro life -aiheisia julisteita ja banderolleja. Marssilla ei saa käyttää muun aiheisia tunnuksia.

Yhteydenotot ja järjestäjä:
Yhteydenotot ja tiedustelut: marssielamanpuolesta@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/417020069558291
Instagram: https://www.instagram.com/marssi_elaman_puolesta/

Helsingin ja Kouvolan Elämän puolesta -ryhmät.
Yhteistyössä:

Suomen evankelisluterilainen lähetyshiippakunta
Patmos lähetyssäätiö

***
MARCH FOR LIFE IN HELSINKI 11.9.21

What?
We are organising a march for life in Helsinki on 11th September. Through the march our aim is to raise the social debate on the painful issue of abortion. A reality that affects so many Finns and yet is rarely discussed.
We want to defend life from conception and be a reminder that every human life is a unique gift. Together we can make the future brighter!

Why?
In Finland, 25 fetuses die every day from abortion. They are helpless, dependent and innocent. Recently, the EU Parliament voted for a process to declare abortion as a human right. Also in Finland the abortion law is being relaxed. The need to defend unborn children is greater than ever!

When?
We will gather at the Senate Square on Saturday 11th September at 13:00. The march begins by walking via Aleksanterinkatu and Mannerheimintie to the Parliament House, where Päivi Räsänen, Member of Parliament, will give a speech. There will also be musical performances. The event is expected to end at the latest 16.00.

Invitation:
Everyone who wants to defend human life in the womb is welcome to the march.
Those who wish to come can bring pro-life posters and banners.
No other symbols may be worn at the march.

Organiser:
Contact and information: marssielamanpuolesta@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/417020069558291
Instagram: https://www.instagram.com/marssi_elaman_puolesta/

Organiser: Pro Life Teams, Catholic church Kouvola and Helsinki

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
risti@katolinen.fi + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280