risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Kuukauden pyhimys: pyhä Louis Marie Grignion de Montfort, pappi (28.4.)

27/4/2023

 
Picture
Lapsuus
Louis Marie syntyi Bretagnen Montfort-sur-Meussa 31. tammikuuta 1673 hyvin köyhään perheeseen. Lapsuudessa häntä autettiin paljon mm. opintokuluissa. 12-vuotiaana hänet lähetettiin opiskelemaan jesuiittojen oppilaitokseen Rennesiin, jossa hänellä oli tapana käydä kirkossa ennen ja jälkeen oppituntien. Tavallisen koulunkäynnin lopussa hän aloitti filosofian ja teologian opinnot edelleen Rennesissä. Kuunnellessaan tarinoita kiertävistä lähetyssaarnaajista hän innostui tekemään samaa tehtävää erityisesti köyhien keskuudessa. Jo pienestä lähtien hänessä alkoi kehittyä vahvan antaumuksen kutsumus Kristukselle Neitsyt Marian kautta.
 
19-vuotiaana Louis meni jalan Pariisiin opiskellakseen lisää teologiaa. Matkalla hän antoi kaikki rahansa köyhille, vaihtoi vaatteita heidän kanssaan ja vannoi pärjäävänsä siitä lähtien vain almuilla. Pariisissa eräs hyväntekijä antoi hänelle mahdollisuuden mennä opiskelemaan kuuluisaan Saint-Sulpicen seminaariin. Teologian opintojen aikana hän sairastui ja joutui sairaalahoitoon, mutta selviytyi siitä hyvin. Kun hänet nimitettiin Saint-Sulpicen kirjastonhoitajaksi, tämä arvokas aika antoi hänelle mahdollisuuden tutkia suurinta osaa käytettävissä olevista hengellisyyttä koskevista teoksista ja erityisesti Neitsyt Marian asemaa kristillisessä elämässä. Tämä johti myöhemmin hänen keskittymiseensä ruusukkorukoukseen ja rukousnauhan hengelliseen merkitykseen.
 
Pappeus
Louis vihittiin papiksi kesäkuussa 1700 ja määrättiin Nantesiin. Vain 27-vuotiaana pappina hän päätti omistautua köyhien ja sairaiden hengelliseen huolenpitoon yhteiskunnassa, jossa kuilu köyhien ja rikkaiden välillä oli suunnaton. Kun hänestä tuli Nantesin sairaalan kappalainen vuonna 1703, hän perusti Jumalallisen viisauden tyttäret -järjestön parantamaan sairaiden ja köyhien asemaa. Hän sanoi sisarille: "Kutsukaa itseänne Viisauden tyttäriksi lasten opetusta ja köyhien hoitoa varten." Tästä Viisauden tyttäret -järjestöstä kasvoi myöhemmin kansainvälinen sääntökunta.
 
Marraskuussa 1700 de Montfort liittyi dominikaanien kolmanteen sääntökuntaan. Näin hän oli dominikaanitertiaari, mutta ei lupauksia antanut sääntökuntalainen. Tertiaarina hän pyysi esimieheltään lupaa paitsi ruusukkorukouksesta saarnaamiseen myös ruusukon rukousryhmien muodostamiseen. Hän alkoi miettiä pienen pappisseuran muodostamista saarnatakseen Kristuksesta Neitsyt Marian suojeluksessa. Tämä johti lopulta Marian komppanian perustamiseen. Jo elinaikanaan Louis tunnettiin erityisestä omistautumisestaan Neitsyt Marialle ja hartaasta rukoilemisestaan.
 
Voimakas saarnaaja
Vuodesta 1705 lähtien Louis de Montfort omistautui saarnaamaan ihmisille. Hän saarnasi evankeliumia lukemattomissa kylissä ja oli taitava puhuja. Häntä vastustettiin kuitenkin niin kiivaasti, että häntä kiellettiin saarnaamasta Poitiersin hiippakunnassa. Niinpä de Montfort teki pyhiinvaelluksen Roomaan pyytääkseen paavi Klemens XI:n neuvoja. Paavi tunnisti hänen todellisen kutsumuksensa ja kertoi hänelle, että sen harjoittamiseen Ranskassa on paljon mahdollisuuksia, ja lähetti hänet takaisin apostolisen lähetyssaarnaajan tittelillä. Näin paavi Klemens XI nimitti Louisin apostoliseksi lähetyssaarnaajaksi, ja Louis vietti loppuelämänsä saarnaten eri puolilla Ranskaa.
 
Vuonna 1713 de Montfort perusti ”Marian komppanian lähetyssaarnaajat” jatkamaan voimakkaita saarnametodejaan.  Aikaisemmin jotkut ihmiset pitivät hänen saarnaamisensa kiivasta tyyliä jonkin verran outona ja hänet myrkytettiin kerran. Vaikka se ei osoittautunut kohtalokkaaksi, se aiheutti hänen terveytensä heikkenemisen. Silti hän jatkoi varoituksista huolimatta. Hän jatkoi saarnaamista ja perusti ilmaisia kouluja köyhille lapsille.
 
Elämässään hän usein joutui vastustajiensa ahdistamaksi, mutta hän vastasi siihen laajentamalla lähetystoimintaansa, jonka hengellistä perustaa leimasi usein toistuva kastelupausten uudistaminen, syvällinen Maria-hurskaus, rakkaus köyhiä ja lapsia kohtaan sekä äärimmäinen epäitsekkyys.
 
Mariaaniset teokset
Saarnaamisen lisäksi de Montfort löysi aikaa useiden kirjojen kirjoittamiseen, ja niistä tuli klassisia katolisia teoksia, jotka olivat aikanaan hyvin suosittuja. Hän on laatinut mm. mariaanisia teoksia kuten ”Marian salaisuus” (Secret of Mary) ja ”Tutkielma todellisesta antaumuksesta Neitsyt Marialle” (Treatise on True Devotion to the Blessed Virgin). De Montfortia pidetään yhtenä varhaisimmista kirjoittajista mariologian alalla. Hänen merkittävimpien Marian ​​hartautta koskevien teostensa suosio löytyy ruusukkorukouksen salaisuudesta ja hänen tosi omistautumisestaan Neitsyt Marialle.
 
Kuolema ja pyhyys
Kovan työn ja sairauden kuluttamana isä Louis kuoli St-Laurent-sur-Sèvressä 28. huhtikuuta 1716. Hän oli 43-vuotias ja ollut pappina vain 16 vuotta. Hänen viimeinen saarnansa koski Jeesuksen hellyyttä ja Isän ruumiillistunutta viisautta.
 
Paavi Leo XIII julisti hänet autuaaksi 1888 ja paavi Pius XII julisti hänet pyhimykseksi 20.7.1947. Julistaessaan de Montfortin pyhäksi paavi Pius XII totesi, että de Montfort on opas, "joka johtaa sinut Mariaan ja Mariasta Jeesukseen".
 
Paavi Johannes Paavali II muisti kerran, kuinka nuorena pappiskandidaattina hän ”luki ja luki uudelleen monta kertaa ammentaen siitä suuria hengellisiä rikkauksia” de Montfortin teoksen ”Tutkielma todellisesta antaumuksesta Neitsyt Marialle”. Pyhän Louis de Montfortin ajatukset, kirjoitukset ja elämän esimerkki vaikuttivat suuresti paavi Johannes Paavali II:n hengelliseen elämään, mm. ”Totus Tuus” -lauseen valintaan hänen paaviuskautensa henkilökohtaiseksi motoksi, hänen kiertokirjeeseensä Redemptoris Mater (25.3.1987) ja apostoliseen kirjeeseensä Rosarium Virginis Mariae (18.10.2002).
 
Pyhän Louis Marie Grignion de Montfortin muistopäivänä (28.4.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Iankaikkisen viisauden Jumala, sinun armostasi pyhä pappi Louis Marie opetti todistuksellaan muitakin antautumaan Neitsyt Marian johdattamina kokonaan Kristukselle. Suo meidän samaa hengellistä tietä kulkien palvella valtakuntasi laajentumista maailmassa. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen. (Roomalainen Messukirja, s. 606)
 
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
· Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, s. 129.
· Tuula Luoma, Käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Vantaa 2015, s. 180.
· David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
· Eddie Doherty, Viisauden hulluus: St. Louis de Montfortin elämäkerta, Bay Shore NY: Montfort Publications, 1993.
· The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·  www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm
 

Uskonnonopetus/Religion, Hämeenlinna 2022-23: Su 7.5.2023

25/4/2023

 
Picture
Katolinen uskonnonopetus Hämeenlinnassa

Hyvät vanhemmat,
meidän seurakuntamme järjestää katolista uskonnonopetusta kouluikäisille lapsille ja nuorille, jotka asuvat Hämeenlinnassa ja lähialueella.

Tapaamme Hämeenlinnan ortodoksisen kirkon seurakuntasalissa
osoite: Matti Alangon katu 11 A, 13130 Hämeenlinna
Aika: klo 13.00 – 15.00

Tässä on päivämäärät kevätkaudella 2023:

Kevätkausi 2023
SU 07.05.2023

Opettajina toimivat ursuliinisisaret, jotka tulevat Helsingistä (Sr Barbara Ogieniewska USJK, +358409644529). Vanhemmat/huoltajat voivat olla läsnä opetuksen aikana.

Lapset tuovat mukaan vihon ja kirjoitusvälineet. Opetuskirjat he saavat opettajalta. Ottakaa myös sisäkengät tai tossut lapsille!

Toivon, että te, hyvät vanhemmat, toisitte lapsenne uskonnonopetukselle ja selittäisitte heille, kuinka tärkeää on oppia Kristuksesta, kasvaa uskossa ja valmistautua tapaamiseen Jumalan kanssa pyhissä sakramenteissa, erityisesti Eukaristiassa ja vahvistuksen sakramentissa. Opetuksessa pyrimme rakentamaan lapsille katolista identiteettiä ja itsetuntoa ympäristössä, jossa he voivat tuntea olevansa kuin kotonaan suuressa katolisessa perheessä. Huomatkaa myös, että Hämeenlinnassa vietetään katolisia messuja, kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina, siis samana päivänä kuten opetuspäivänä, ortodoksisessa kirkossa Erottajakadulla 2. Haluaisin korostaa, että Pyhään Messuun osallistuminen on erittäin tärkeä osa lapsenne kasvussa uskossa. Pyhä Messu on aina tarkoitettu kaikille, koko perheelle.

Vanhemmat osallistuvat opetuksen kustannusten kattamiseen osittain. Lahjoitus on 5 euroa hengeltä opetuspäivästä. Tällä lahjalla yritetään peittää seurakunnalle koituvat kulut (kirjat ja opettajien matkakulut). Jos perheen taloudellinen tilanne on vaikea, seurakunta ei ota rahaa opetuspäivästä.

Tampere 16.4.2023

isä Tri Nguyen
Pyhän Ristin srk:n kirkkoherra
puh. +358 50 361 7942      email: [email protected] tai [email protected]

---

Catholic Religion Classes in Hämeenlinna

 
Dear parents,
our Parish organizes the Catholic religion classes for school-aged children who live in Hämeenlinna and the surroundings. 

We shall meet in the Parish Hall of the Orthodox Church
The address: Matti Alangon katu 11 A, 13130 Hämeenlinna
Time: at 13.00 – 15.00

Here are the dates of the Spring 2023 -season for religious classes:            

Spring 2023
SU 07.05.2023

The teachers are the Ursuline sisters, who come from Helsinki (Sr Barbara Ogieniewska USJK, +358409644529). The parents are allowed to be present during the teaching.
 
The children will bring with them notebooks and writing instruments for the religion classes. Books will be provided by the teacher. Please, take also slippers for your child.

Dear parents, I sincerely hope, that you would bring your children for the religion classes and explain to them how important is to learn about Jesus Christ and our Catholic Faith. The instruction prepares your children for receiving the Sacraments of Reconciliation, Eucharist and Confirmation. The Catechism classes help you to strengthen in your children Catholic identity and self-confidence so much needed in the environment where your children are living daily. Please notice that Holy Masses are celebrated in Hämeenlinna, on the first Sunday of the month, that’s on the same day as the teaching day, in the Orthodox church at Erottajakatu 2. I would like to emphasize that there is nothing more important in the process of growing in the Catholic Faith than child's regular and pious participation in the Holy Mass together with his/her parents.

The expenses of the Catechism classes are largely covered by the parish. I only ask You, dear parents, if you can, to participate in those expenses by giving to the teacher 5 euros any time you bring your child for the Catechism classes. Thanks for the donation!
 
Tampere 16.4.2023

Fr Tri Nguyen
Parish Priest of the Holy Cross Church
 
tel. +358 50 361 7942        email: [email protected] tai [email protected]

Vahvistusopetus 2022-23: Su 14.5.

25/4/2023

 
Picture
Ne nuoret, jotka ovat täyttäneet 14 vuotta tai jotka käyvät 8. luokkaa, kutsutaan nyt tulemaan Vahvistuksen sakramenttiopetukseen valmistautumaan Vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen syksyllä 2023. Rakkaat nuoret ja teidän vanhempanne, ottakaa yhteyttä seurakuntaan!
 
Those young people, who have reached the age of 14 or who are in the 8th grade, are now invited to come to the teaching of the Confirmation to prepare for receiving the Sacrament of Confirmation in the autumn of 2023. Dear young people and your parents, contact the parish!


SAKRAMENTTIOPETUS: vahvistus
 
”Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.” (Apt. 1:8)
 
Hyvä katolinen nuori,
olet tullut ikään, jossa sinun on aika ottaa entistä enemmän vastuuta elämästäsi. Usko on tärkeä osa jokaisen ihmisen elämää. Siksi seurakuntasi kutsuu sinua opetukseen, joka auttaa sinua ottamaan vastuun uskostasi ja valmistaa sinut ottamaan vastaan vahvistuksen sakramentin. Jumala tahtoo antaa sinulle piispasi kätten kautta tämän sakramentin, joka on tärkeä yliluonnollinen apu uskossa elämisen tielle. Se tie on syvän ja aidon ilon täyttämä.
 
Hyvät nuorten vanhemmat,
Pidämme kokouksen vahvistuksen sakramenttiopetuksesta 6. marraskuuta 2022 välittömästi sunnuntain päämessun jälkeen (klo 11.30) kirkkorakennuksessa olevassa englantilaisessa koulussa; pääsy sinne kirkosta sakariston kautta. Kokouksessa ovat läsnä kaikki vanhemmat, joiden lapsensa osallistuvat uskonnonopetukseen ja haluavat saada vahvistuksen sakramentin. Tapaamisessa kerron tärkeimmistä asioista, jotka liittyvät vahvistuksen sakramenttiin valmistautumiseen ja sen viettämiseen.
 
Lukuvuonna 2022-2023 on seitsemän erittäin tärkeää opetuspäivää kaikille nuorille, jotka syksyllä 2023 saavat vahvistuksen sakramentti. (kirkkorakennuksessa englantilaisen koulun tiloissa). Ensimmäinen opetuspäivä on 6. marraskuuta 2022 klo 11.30. Tämän ns. sakramenttiopetuksen avulla autetaan nuoria valmistautumaan hengellisesti vahvistuksen sakramenttiin ja ymmärtämään sen syvää hengellistä merkitystä. Samalla valmistetaan heidät arvokkaaseen osallistumiseen parannuksen (rippiin) ja vahvistuksen sakramentteihin. Ilman sitä erityistä opetusta ja aktiivista osallistumista sunnuntaimessuun lapsenne ei voi vastaanottaa vahvistuksen sakramenttia.
 
Tässä ovat tärkeät päivämäärät:
su 14.05.2023 klo 11:30 sakramenttiopetus
 
Opettajina ja ohjaajina toimivat Eini Tastula (puh. 045 1821800; email: [email protected]) ja kirkkoherra Tri Nguyen.

Ohjelmaan kuuluu myös 5 päivän leiri, joka pidetään ensi vuoden kesäkuussa, paikka kerrotaan myöhemmin.
 
pe 15.09.2023 klo 17.00 – rippi ja harjoitus // la 16.09.2023 klo 11.00 – Piispanmessu ja vahvistus
 
Vahvistuksen sakramentin jälkeen nuorilta kristityiltä odotetaan, että he aktiivisesti osallistuvat seurakunnan elämään, ennen kaikkea sunnuntain messuun, ja elävät katolisen uskon mukaan. Siihen tarvitaan jälleen vanhempien esimerkkiä ja jatkuvaa tukea. Pyydän siis teitä, hyvät vanhemmat, auttamaan lastanne valmistautumaan hyvin vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen.
 
Kiittäen hyvästä yhteistyöstä,

Tampere, 25.4.2023

Isä Tri Nguyen                         
Pyhän Ristin srk:n kirkkoherra, puh. +358 50 361 7942, email:
[email protected]

*****

SACRAMENT TEACHING: Confirmation


“You will receive power when the Holy Spirit comes to you, and you will be my witness in Jerusalem,
throughout Judea and Samaria and to the ends of the earth
” (Acts 1: 8).

Dear Catholic youngster,
You have come to an age where you have time to take more responsibility for your life. Faith is an important part of every human life. Therefore, your parish invites you to a teaching that will help you take responsibility for your faith and prepare you to receive the sacrament of Confirmation. God wants to give you through your bishop's hands this sacrament, which is an important supernatural aid to the path of living the faith. It is a way of deep and genuine joy.

Dear parents of the young,
We will hold a meeting about the sacrament teaching of the confirmation on November 6, 2022, immediately after Sunday High Mass (at 11:30 am) in the English School room; access from the church through the sacristy. All parents whose children attend religious instruction and want to receive the sacrament of confirmation must be present at the meeting, where I will share the most important things about preparing for and celebrating the sacrament of confirmation.

There are seven very important teaching days in the academic year 2022-2023 for all children who will receive the sacrament of confirmation in Autumn 2023. (in a church building on the premises of the English School). The first day of teaching is November 6, 2022 at 11:30 am. This so-called sacrament teaching helps young people prepare spiritually for the sacrament of confirmation and understand its deep spiritual significance. At the same time, they are prepared for their valuable participation in the sacraments of repentance and confirmation. Without that special teaching and active participation in the Sunday Mass, your child cannot receive the sacrament of confirmation.

Here are the important dates:
Sun May 14, 2023 at 11:30 am. Sacrament Teaching
 
The teachers and instructors are Eini Tastula (tel. 045 1821800; email: [email protected]) and parish priest Tri Nguyen.

The program also includes a 5-day camp, to be held in June next year, the place will be announced later.

Fri 15/9/2023 17:00 pm - confession and rehearsal // Sat 16/9/2023 11:00 am - Bishop's Mass and Confirmation

After the sacrament of confirmation, young Christians are expected to actively participate in the life of the Church, especially the Sunday Mass, and to live the Catholic faith. This again requires the example of parents and a continuous support. So I ask you, dear parents, to help your child prepare well for receiving the sacrament of confirmation.
 
Thanks for the good cooperation,

Tampere, 25.4.2023   

Fr Tri Nguyen               

Parish Priest of the Holy Cross Parish, tel. +358 50 361 7942, email: [email protected]

Huhtikuun pyhimys: Pyhä Anselm, piispa ja kirkonopettaja (21.4.)

21/4/2023

 
Picture
Aostan laakso
Tunnettu keskiajan filosofi ja teologi, Canterburyn arkkipiispa ja skolastiikan perustajana pidetty pyhä Anselm syntyi vuonna 1033 Aostassa Piemontessa, Italian Alpeilla, lähellä Ranskan ja Sveitsin rajaa. Isä Gandlug oli syntyjään mahtava lombardialainen ja oli luonteeltaan hyvin ankara aatelismies, joka ei sietänyt minkäänlaista vastustusta. Äiti Ermenberga oli puolestaan hyveellinen ja antoi nuorelle pojalleen hyvän uskonnollisen kasvatuksen.
 
15-vuotiaana Anselm, joka oli käynyt benediktiinien luostarikoulua, halusi itsekin tulla munkiksi, mutta ei saanut siihen lupaa isältään. Niinpä luostarin esimies ei ottanut häntä vastaan hänen isänsä vastustuksen takia. Vaikka tämä pettymys tuotti pojalle psykosomaattisen sairauden, silti isä ei antanut tuumaakaan periksi. Parannuttuaan Anselm luopui opinnoistaan joksikin aikaa ja heittäytyi mukavan maallisen elämän pyörteisiin, mutta tämä pako todellisuudesta ei onnistunut. Hän kyllästyi siihen ja tunsi sisimmässään kaipausta syvälliseen hengelliseen elämään. Tänä aikana hänen äitinsä kuoli ja hänen isänsä käytös muuttui sietämättömäksi. Äidin kuoltua isän ja pojan välit kävivät yhä kestämättömämmiksi, niinpä riitaannuttuaan päättäväisen isänsä kanssa Anselm muutti äitinsä sukulaisten luo Burgundiin jatkamaan opintojaan.
 
Le Becin luostari
Vuonna 1059 Anselm lähti kotoa, ylitti Alpit ja matkasi Burgundian ja Ranskan läpi. Hän päätyi Normandiaan, jonne häntä houkutteli hänen maanmiehensä, kunnioitetun opettajansa, Le Becin benediktiiniluostarin esimiehen Lanfrancin maine. Vietettyään ensin jonkin aikaa Avranchesissa hän astui seuraavana vuonna luostariin 27-vuotiaana noviisina ja opiskeli ahkerasti filosofiaa ja teologiaa.
 
Kun Lanfrancista tuli kolme vuotta myöhemmin, vuonna 1063, Caenin luostarin apotti, Anselm valittiin Le Becin luostarin esimieheksi. Hän toimi tässä priorin virassa viisitoista vuotta. Näinä hiljaisina vuosina Anselm kirjoitti ensimmäiset filosofiset teoksensa, Monologionin (1076) ja Proslogionin (1077-1078), jotka toivat Le Becille kuuluisuutta koko Euroopassa. Vuonna 1078 Anselm valittiin luostarin apotiksi luostarin perustajan ja ensimmäisen apotin, soturimunkki Herluinin kuoltua. Samana vuonna Caenin luostarin apotti Lanfranc nimitettiin Canterburyn arkkipiispaksi. Anselmin toimikaudella luostarin vauraus ja maine lisääntyivät, Le Becistä tuli Euroopan oppimisen keskus.
 
Koska Le Becillä oli maaomaisuutta Englannissa, Anselm matkusti sinne usein ja tuli tutuksi Englannin papiston keskuudessa. Hän ansaitsi englantilaisten arvostuksen siinä määrin, että he katsoivat hänen olevan luonnollinen Lanfrancin seuraaja Canterburyn arkkipiispan virkaan. Lanfrancin kuoltua vuonna 1089 kuningas Vilhelm II kuitenkin anasti piispanistuimen omaisuuden ja tulot eikä tehnyt uusia virkanimityksiä.
 
Canterburyn arkkipiispa
Nelisen vuotta myöhemmin, vuonna 1092, Anselm palasi Englantiin Chesterin jaarlin Hugh d'Avranchesin kutsusta. Hän viipyi matkalla lähes neljä kuukautta, sillä kun hän oli palaamassa, kuningas kielsi häntä. Seuraavana vuonna Vilhelm II sairastui vakavasti ja parannuttuaan nimitti lopulta Anselmin Canterburyn arkkipiispan virkaan. Näin Anselm hankki vapautuksen tehtävistään Normandiassa, ja hänet vihittiin piispaksi vuonna 1093. Oikeastaan kuningas oli Anselmin esirukouksen kautta parantunut kuolemaan johtavasta sairaudesta ja luvannut jättää kirkon rauhaan, mutta heti terveeksi tultuaan hän unohti kaikki lupauksensa ja joutui riitaan uuden arkkipiispan kanssa.

Kerrottiin, että Anselm yritti kieltäytyä vedoten korkeaan ikäänsä ja huonoon terveyteensä, mutta piispat pakottivat hänet virkaan ja kantoivat hänet riemuiten kirkkoon, jossa laulettiin juhlallinen hymni Jumalan kunniaksi. Kansa rakasti ja kunnioitti häntä, mutta kuningas Vilhelm II vainosi häntä, koska hän vaati kuninkaalta kirkolle kuuluvia oikeuksia. Ensi sijassa kyseessä oli investituura eli kysymys siitä, kuka sai nimittää piispat, paavi vai kuningas. Paavi Urbanus II aikoi julistaa kuninkaan pannaan, mutta Anselm lepytti hänet pelätessään, että se johtaisi Englannin kokonaan eroon kirkosta. Anselmin puuttuminen asiaan Roomassa johti lopulta kuninkaan ja arkkipiispan sopuun. Vihdoinkin pitkä kiista virkaanasettamisesta päättyi, kun kuningas luopui oikeuksistaan viimeistään vuonna 1107.
 
Sitä ennen Anselm lähetettiin kaksi kertaa maanpakoon: 1097-1100 ja 1103-1106. Ensiksi hän lähti maanpakoon Roomaan ja palasi vasta Vilhelmin kuoltua. Myöhemmin seuraava kuningas Henrik I vastusti häntä ajaen samaa politiikkaa. Hän meni jälleen Roomaan ja vasta hänen palattuaan neljä vuotta myöhemmin sopu syntyi ja piispa ja kuningas oppivat arvostamaan toisiaan. Ensimmäisen maanpaon aikana, vuonna 1098, Anselm osallistui Barin konsiiliin ja ratkaisi Etelä-Italian piispojen "filioque"-riidat, jotka koskivat Pyhän Hengen lähtemistä Pojasta. Toisen maanpaon jälkeen, vuoden 1106 voittoisan paluun jälkeen, Anselm järjesti Englannissa useita kirkolliskokouksia. Hän vaati mm. tiukempaa kirkollisten selibaattimääräysten noudattamista, ja perusti uuden piispanistuimen Elyyn. Anselmin ansiosta Canterbury sai Englannin tärkeimmän piispanistuimen aseman.
 
Oppineisuus ja hurskaus
Anselm oli kuuluisa oppinut, joka logiikan menetelmien avulla tutki uskonnon ongelmia. Hän tunnisti järjen ja ilmoitetun totuuden välisen suhteen ja pyrki muodostamaan järkiperäisen uskonjärjestelmän. Hän yritti jatkuvasti tulkita kristillisen uskon sisältöä järjellä ymmärrettäväksi ja kehittää järkeenkäypiä totuuksia, jotka olivat kietoutuneet uskon sisälle. Ennakkovaatimuksena tällaiselle työlle oli kristillinen tietoisuus, vakaa usko. Hänen lähtökohtanaan oli ajatus: ”Uskon, jotta ymmärtäisin”. Hän kirjoitti: ”Neque enim quaero intelligere ut credam, sed credo ut intelligam. Nam et hoc credo, quia, nisi credidero, non intelligam.” (”En pyri ymmärtämään jotta uskoisin, vaan uskon jotta voisin ymmärtää. Sillä tästäkin uskon, että jos en ensin usko, en voi ymmärtääkään”). Mutta kun usko on saavutettu, on pyrittävä perustelemaan järjellä se, mitä uskomme. Olisi väärin olla tekemättä niin: ”Negligentiae mihi esse videtur, si, postquam confirmati sumus in fide, non studemus quod credimus, intelligere.” (”Katson sen laiminlyönniksi, jos sen jälkeen kun olemme saavuttaneet vankan uskon, emme pyrkisi ymmärtämään mitä uskomme”).
 
Anselmin tietoteorian perusteet sisältyvät hänen teokseensa De Veritate (1080-1085), jossa hän käsittelee totuutta tietona, tahtomisena ja asioissa, ja kohoaa ajatukseen absoluuttisesta totuudesta, jossa kaikki muut totuudet ovat osallisina. Tämä absoluuttinen totuus on Jumala itse, joka on samalla lopullinen perusta tai prinsiippi sekä asioille että ajattelulle. Jumalan käsite tulee siis järjestelmän etualalle – ennen kaikkea muuta järjelle on tehtävä selväksi, että Jumalalla voidaan todistaa olevan selkeä, todellinen olemassaolo. Näin Anselm kirjoitti Jumalan olemassaolon puolesta kuuluisia todistuksia, jotka perustuivat ontologisille, kosmologisille ja teleologisille todisteluille.
 
Anselmin muissa säilyneissä kirjeissä ja rukouksissa heijastuu jo myöhemmälle keskiajalle luonteenomainen tunnepitoinen hurskaus.
 
Pyhä ja kirkonopettaja
Myrskyisistä elämänvaiheista huolimatta Anselm oli lempeä, enemmän kotonaan luostarissa kuin hovissa. Dante mainitsee hänet Paratiisissa valon ja voiman henkien joukossa. Kirkkohistoriassa hän on Augustinuksen ja Tuomas Akvinolaisen välillä tärkein kristillinen kirjailija, ja hänen teoksensa ovat edelleen huomionarvoisia.
 
Arkkipiispan tehtävien hoitamisen rinnalla Anselm huolehti myös köyhistä ja oli ensimmäisiä orjakaupan virallisia vastustajia. Hän kuoli Canterburyssä 76-vuotiaana, 21. huhtikuuta 1109, ja haudattiin omaan katedraaliinsa.

Paavi Aleksanteri VI julisti hänet pyhimykseksi vuonna 1494. Seuraavaksi paavi Klemens XI julisti hänet kirkonopettajaksi vuonna 1720. Kahdeksansataa vuotta hänen kuolemansa jälkeen, 21. huhtikuuta 1909, paavi Pius X julkaisi ensyklikan Communion Rerum, joka ylisti Anselmia ja hänen kirkollista uraansa ja kirjoituksiaan.
 
Suomalaisia etunimiä: Anssi, Anselm, Anselmi
 
Pyhän Anselmin muistopäivänä (21.4.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Kaikkivaltias Jumala, sinä johdatit autuaan piispa Anselmin tuntemaan viisautesi salaisuuksia ja opettamaan niitä. Suo, että usko auttaisi meitä käsittämään sinua niin, että ne totuudet, jotka olet antanut meille uskottaviksi, olisivat myös sydämillemme suloisia. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen. (Roomalainen Messukirja, s. 603)
 
​
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Evi Koski (toim.), Pyhimysten tie. Suomen katolisen hiippakunnan liturgisen kalenterin mukaiset pyhimysten juhlat ja muistopäivät, KATT, Helsinki 1978, s. 70.
·       Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 119-120.
·       Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, s. 115.
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 115.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       Eileen C. Sweeney, Anselm of Canterbury and the Desire for the Word. Washington: The Catholic University of America Press, 2012.
·       Thomas Williams, Saint Anselm. Metaphysics Research Lab, Stanford University, 2020.
·       Anselm Canterburylainen: Ymmärrystä etsivä usko. (Proslogion, 1077-1078), suom. Paavo Rissanen, Hengen tie 13. Helsinki: Kirjaneliö, 1986.
·       Anselm Canterburylainen: Jumala ihmiseksi. Minkä tähden Jumala tuli ihmiseksi. (Cur Deus homo, 1098), suom. Heikki Koskenniemi, Kristikunnan klassikkoja 5. Helsinki: SLEY-kirjat, 1991.
·       Anselm Canterburylainen: Kaksi kirjoitusta Jumalan olemassaolosta. Monologion & Proslogion. (Monologion & Proslogion, 1077-1083), suom. Toivo J. Holopainen, Helsinki: Gaudeamus, 2019.

Usko & Elämä -sarja 2023: Ke 19.4. Jeesuksen pääsiäisuhri ja ylösnousemus

16/4/2023

 
Picture
Tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.
Esitelmät pidetään kerran kuussa, keskiviikkona, klo 18.30 – 19.30 seurakuntasalissa.
PowerPoint-esitykset ovat mukana. Kaikki kiinnostuneet ovat siis tervetulleita!
 
Kevät 2023
 
19.4.          Pelastus: Jeesuksen pääsiäisuhri ja ylösnousemus
mm. Jeesuksen viimeinen ateria ja neljä maljaa: juutalaisen pääsiäisen täyttymys, Jeesuksen ylösnousemuksen historiallisuus: myytti, salaliitto, hallusinaatio, näennäinen kuolema?…
 
17.5.          Pelastus: Extra Ecclesiam nulla salus
mm. Kirkon välttämättömyys pelastukselle, pelastus ennen Kristusta ja Kristuksen jälkeen, uuden mantereen löytö, ristiriidan ratkaisu ja virallinen tulkinta…

Kirkon remontti: Käyttövesijohtojen uusiminen kirkkorakennuksessa

2/4/2023

 
Picture
Remonttitili/Bank account: IBAN: FI31 1555 3000 1273 41, Viitenumero/Reference nro: 30 300

Renovation at the Church: Renovation of water pipes in the Church building

Rakkaat seurakuntalaiset!
 
Tampereen katolinen kirkko on rakennettu 1960-luvulla. Edellisen kirkkoherran isä Zenon Strykowskin aikana se on osittain remontoitu (mm. ikkunat ja julkisivu). Sen jälkeen on tähän mennessä vain lämmönjakelukeskus uusittu vuonna 2019 ja vesikattoremontti suoritettu kahdessa erässä kesinä 2021 ja 2022. Kirkkorakennus on suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta käyttövesi- ja viemäriverkostot täytyy uudistaa lähivuosina. Siksi käyttövesijohtojen remontin suunnittelua on tehty viime vuosina ja tarjousten saaminen urakoitsijoilta on nyt loppusuoralla.
 
Haluamme toteuttaa remontin ns. hybridimenetelmällä, eli vanhoja vesijohtoja ei pureta pois seinistä, vaan asennetaan uudet komposiittiputket pintavetoina. Tämän takia remontin kustannukset pienenevät, ja nykyisille vuokralaisille (esim. englantilainen koulu) aiheutuu vähiten haittaa.  Jatkossa on myöskin helpompaa ylläpitää verkostoa, kun putket ovat helposti korjattavissa ilman seinien avaamista. Käyttövesiremontin aikana vettä voidaan koko ajan käyttää. Vanha vesiputkiverkosto säilyy jatkuvasti käyttökelpoisena, joten remontti ei aiheuta vesikatkoksia.
 
Remonttia varten on perustettu pieni työryhmä, jonka jäsenet ovat talousneuvoston jäsenet Jussi Kivistö, Petri Rajala, Kirsi Turto, Zbigniew Stanek ja muut seurakunnan jäsenet Adrian Kotelba, Janusz Sadowski ja Anna Malm. Lisäksi projektiryhmässä on tällä hetkellä asiantuntijoina Anssi Koivumäki, Kari Koivumäki ja Aatu Holmström LVI-suunnittelufirma Sevire Oy:stä sekä pääsuunnittelija Juha Brunnila Tampereen rakennusvalvontavirastosta. Hankeryhmä on kokoontunut virallisesti 8 kertaa ja projektin osat alkavat hahmottua. Remontti voidaan aloittaa aikaisintaan helmikuussa 2023, ja karkea arvio kustannuksista on 150–200.000€. Urakka jaetaan kahdelle vuodelle siten, että kumpanakin vuonna tehdään yksi vesijohtolinja.
 
Tässä suuressa remonttihankkeessa saksalaiskatolinen hyväntekeväisyysjärjestö Bonifatiuswerk on myöntänyt merkittävää taloudellista avustusta seurakunnallemme (1/3 urakasta koskee pappilaa ja avustuksen vuoksi sen hinta laskee 80 %, 2/3 koskee muita tiloja ja vastaavasti hinta laskee 70 %”). Bonifatiuswerk on tukenut laajasti katolista uskonelämää ja toimintaa täällä Pohjoismaissa, joissa katolilaisia on muuhun väestöön nähden hyvin vähän. Meidänkin seurakuntamme on saanut nauttia Bonifatiuswerkin tuesta jo aiemmin lämmönjakelukeskuksen ja vesikaton remontissa. Siitä on logo kirkkomme pääoven vieressä muistuttamassa Bonifatiuswerkin ystävällisyydestä meitä kohtaan.
 
Seurakunnaltamme vaaditaan kuitenkin omavastuuraha remonttiin. Olemme perustaneet kirkon remonttia varten oman tilin. Hiippakuntamme asiainhoitaja isä Marco Pasinato tukee tätä suurhanketta innokkaasti. Niinpä meidän hiippakunnallamme ja seurakunnallamme on nyt rahankeräyslupa, joka mahdollistaa rahan keräämisen tähän remonttiin.
 
RAHANKERÄYS Pyhän Ristin seurakunnan remonttiin
Kohde: KÄYTTÖVESIJOHTOJEN UUSIMINEN KIRKKORAKENNUKSESSA
Rahankeräysluvan numero: RA/2021/706
Rahakeräyksen järjestäjä:
Katolinen kirkko Suomessa/Helsingin hiippakunta, os. Rehbinderintie 21, 00150 Helsinki
Rahankeräystili:
IBAN: FI31 1555 3000 1273 41
BIC: NDEAFIHH
VIITENUMERO: 30 300
 
Olemme hyvin iloisia ja kiitollisia Bonifatiuswerkille sen antamasta suuresta tuesta meille. Kyseessä on seurakuntamme suurimpia urakoita kautta aikojen. Siksi joudumme edelleen säästämään ja varmistamaan että varat riittäisivät kaikkeen siihen mitä remonttiin kuuluu. Siinä mielessä teidän on hyvä panna muistiin tuo tilinumero ja ajatella seurakuntaamme ja kirkkoamme hyväntekeväisyyskohteenanne myös näin joulun alla. Kirkkosi tarvitsee tukeasi.
 
Rukoilkaamme hankkeen sujuvan ja menestyksellisen etenemisen ja Bonifatiuswerkin puolesta.
 
Tampereella 27.11.2022
 
Khra Nguyen Toan Tri
+358 50 361 7942
[email protected]
 
PS: Pyydän samalla, että jokainen tarkistaa antamansa sähköpostiosoitteen ja toimittaa minulle uuden sähköpostiosoitteen, jos se on muuttunut. Myös sinä, jonka sähköpostia minulla ei ole, olet sydämellisesti tervetullut lähettämään sähköpostiosoitteen minulle. Meillä ei valitettavasti ole varaa lähettää kirjeitä seurakuntalaisille kovin usein ja siksi sähköpostiosoitteisto on erityisen tärkeä. Seurakunnan asioita voit seurata osoitteessa risti.katolinen.fi.
 
******* 
​
Renovation at the Church: Renovation of water pipes in the Church building
 
Dear parishioners,
 
The Catholic church in Tampere was built in the 1960’s. During the tenure of the former parish priest, Fr. Zenon Strykowski, the church was partly renovated (e.g. windows and façade). After that only the central furnace has been renewed in 2019 and the water roof renovation has been completed during the summers of 2021 and 2022 so far. The church building is in a fairly good condition, but the water pipes and the sewerage system will have to be renewed in the near future. That is why the renovation of water pipes has been planned during the past few years, and the quotations of several contractors are currently being considered, i.e. the preparatory process has reached its final phase.
 
We are willing to complete the renovation as a so-called hybrid model, which means that old water pipes will not be removed from the walls, but new composite pipes will be installed without removing the old pipes. Due to this, the costs will be decreased and the current tenants (e.g. the English School) will have to face as little inconvenience as possible. In the future, it will be easier to maintain the system because the pipes can be easily repaired without having to open the walls. During the water pipe renovation, running water will be available all the time. The old water pipe system will continually remain usable, so the renovation will not cause any pauses to water availability.
 
For the renovation, it has been nominated a working committee which consists of finance council members Jussi Kivistö, Petri Rajala, Kirsi Turto and Zbigniew Stanek and other parishioners Adrian Kotelba, Janusz Sadowski and Anna Malm. In addition, Anssi Koivumäki, Kari Koivumäki and Aatu Holmström from the planning office Sevire Oy are assisting the working committee as experts, as well as chief designer Juha Brunnila from the Tampere Building Control Agency. The working committee has officially been convened 8 times, and the project is about to unfold in its entirety. The renovation can be commenced at the earliest in February 2023, and the costs are roughly estimated to be between 150 000 euros and 200 000 euros. The project will be completed in two years so that one water pipe line will be installed per year.
 
In this big renovation project, the German Catholic non-profit organization Bonifatiuswerk has granted significant financial assistance to our parish (the rectory, constituting a third of the project, will be subsidized by 80 % and the other parts, constituting the remaining two thirds of the project, will be subsidized by 70 %). Bonifatiuswerk has widely supported Catholic parish life and activities here in the Nordic countries, where we Catholics are a small minority in the population. Our parish has been blessed to receive assistance from Bonifatiuswerk for the renovation of the central furnace and the water roof. This is why the logo of Bonifatiuswerk has been installed next to the main entrance to our Church as a sign and reminder of our gratitude for the kind assistance of Bonifatiuswerk.
 
Our parish will, however, have to partly finance the project by our own means. We have opened a separate bank account for the renovation project of the church. The diocesan administrator, Fr. Marco Pasinato, eagerly supports this great project. Consequently, our diocese and our parish have received a fundraising license which makes it possible to collect funds for this project.
 
FUNDRAISING FOR THE RENOVATION AT THE HOLY CROSS PARISH
Object: RENOVATION OF WATER PIPES IN THE CHURCH BUILDING
Number of fundraising license: RA/2021/706
Organizer:
Catholic Church in Finland/Diocese of Helsinki, address Rehbinderintie 21, 00150 Helsinki
Fundraising bank account:
IBAN: FI31 1555 3000 1273 41
BIC: NDEAFIHH
REFERENCE NUMBER: 30 300
 
We are very happy and grateful to Bonifatiuswerk for the great support given to us. This project is among the largest projects in the history of our parish. Therefore, we still need to save money in order to ensure that we have sufficient funds to cover all the costs related to the project. You are hereby kindly asked to remember the afore-mentioned bank account number and consider our parish and our church as objects for charity donations, especially during this time of Advent. Your Church needs your support.
 
Let us pray for a smooth and successful progress of the project and for Bonifatiuswerk.
 
Tampere, November 27, 2022
 
Parish priest, Fr. Nguyen Toan Tri
+358 50 361 7942
[email protected]
 
P.S.: It is hereby requested that every parishioner check the email address given to the parish and, if said address has changed, send me the new address. Parishioners whose email addresses are not yet recorded in the parish register are kindly asked to send their email addresses to me. Unfortunately, the parish cannot afford sending letters to parishioners very often, and that is why keeping email addresses up to date is especially important. Parish information can be followed at our website risti.katolinen.fi.

Pyhä viikko ja pääsiäinen 2023

2/4/2023

 
Picture
Tuhkakeskiviikkona (22.2.2023) aloitimme neljäkymmentä päivää kestävän paastonajan, niin kuin Jeesus vietti erämaassa neljäkymmentä päivää yksinäisyydessä paastoten (Matt. 4:1-11). Paastonajan alkupuoli on jo korostanut parannuksen tekemistä, lähimmäisen rakkauden toteuttamista ja rukouselämän syventämistä. Sen loppuosa, varsinkin Pyhä viikko, keskittyy Jeesuksen kärsimyshistorian seuraamiseen ja siten päättyy riemulliseen pääsiäisyön messuun ylösnousemuksen kunniaksi. Koko paastonaika auttaa meitä valmistautumaan tähän suureen ilon ja toivon juhlaan, Herramme synnistä ja kuolemasta saavuttamaan voittoon, ylösnousemukseen (su 9.4.2023).
 
Palmusunnuntai (su 2.4.2023)
Pyhä viikko alkaa palmusunnuntaina, jolloin kirkko viettää Herran Kristuksen tulemista Jerusalemiin, jonne hän saapui täyttääkseen pääsiäisensä salaisuuden. Kaikkien messujen alussa järjestetään palmukulkue, jossa tervehditään aasilla Jerusalemiin ratsastavaa Kristusta laulaen Hoosianna-hymniä. Palmusunnuntaina paastonaika kääntyy yhä selvemmin keskittymään Jeesuksen kärsimyksen muistelemiseen. Silloin luetaan ensimmäisen kerran koko kärsimyshistoria vuorolukuna. Siunatut palmut viedään kotiin ja tavallisesti säilytetään seuraavaan tuhkakeskiviikkoon saakka.
 
Pyhä viikko huipentuu Triduum Sacrumin kolmeen pyhään päivään kiirastorstaihin, pitkäperjantaihin ja pääsiäisyöhön. Kristuksen kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemuksen kolmipäiväinen pääsiäisjuhla alkaa siis kiirastorstain iltamessusta, saavuttaa keskipisteensä pääsiäisyönä ja päättyy pääsiäissunnuntain vesperiin. Nämä kolme pyhää päivää ovat myös koko kirkkovuoden huipentuma (SC 5). Syystä sanotaankin, että sitä huipentumaa, mitä sunnuntai merkitsee viikolle, pääsiäinen merkitsee koko vuodelle (SC 106).
 
Kiirastorstai (to 6.4.2023)
Perinteen mukaan kiirastorstaiaamuna piispa viettää yhdessä papistonsa kanssa konselebraatiomessun, jossa hän siunaa pyhät öljyt (sairaiden öljyn ja katekumeenien öljyn) ja valmistaa krisman, jota käytetään kasteessa, vahvistuksessa ja papiksivihkimisessä. Jos kuitenkin torstaiaamuna papiston ja kansan on vaikea kokoontua yhteen piispan kanssa, öljyn siunaaminen voidaan siirtää muutamaa päivää aikaisemmaksi. Juuri näin täällä Suomessa krismamessua vietetään tavallisesti Pyhän Henrikin katedraalissa jo tiistai-iltana (4.4.2023). Tämä messu ilmaisee havainnollisesti papiston yhteyttä piispaansa. Samassa yhteydessä piispa kehottaa pappeja uskollisuuteen palvelutehtävässään ja kutsuu heidät julkisesti uudistamaan pappeutensa lupaukset. Myös kansaa pyydetään rukoilemaan piispan ja papiston puolesta, jotta Herra vuodattaisi heihin runsaasti armolahjoja, niin että he Kristuksen, ylimmäisen papin, uskollisina palvelijoina johdattaisivat kansan hänen luokseen, joka on kaiken pelastuksen alkulähde. Sitten piispa lopettaa rukouksen sanoen: ”Herra varjelkoon meitä rakkaudessaan ja johdattakoon meidät kaikki, niin paimenet kuin laumankin, iankaikkiseen elämään.” Paavin, piispan ja pappien puolesta rukoillaan jokaisessa messussa, mutta tämä krismamessu on ainutlaatuinen rukouksessa kohtaamisen tapahtuma paimenten ja lauman kesken.
 
Kiirastorstai-iltana vietämme kahden sakramentin, Pyhän Eukaristian ja pappeuden sakramentin, asettamista. Samalla muistelemme konkreettisella jalkojen pesun rituaalilla Herran käskyä rakastaa lähimmäistä. Niinpä saarnan jälkeen toimitetaan siellä, missä se pastoraalisista syistä on suotavaa, jalkojen pesu. Kerrotaan, että paavi Innocentius III aloitti 1200-luvulla jalkojen pesun tradition kirkossa. Hän pesi 12 roomalaisen kerjäläisen jalat kiirastorstai-iltana. Se on symbolisena tekona hyvin voimakas keskinäisen palvelun merkki Jeesuksen antaman esimerkin ja kehotuksen mukaisesti. Tärkeämpää kuitenkin on alttarin kaikkein Pyhimmän Sakramentin asettamisen erityinen muisto. Niinpä messun lopuksi pyhitetty leipä viedään pois kirkkosalista johonkin sivukappeliin. Tämän ns. Pyhän Sakramentin juhlallisen siirtämisen jälkeen seuraa adoraatio. Uskovia kehotetaan, sikäli kun heille on mahdollista, viettämään jokin sopiva aika yöstä Pyhää sakramenttia palvoen, kuitenkin niin, että keskiyöstä lähtien palvonta tapahtuu ilman erityistä juhlallisuutta. Kirkossa on muutenkin hiljaista ja tyhjää. Kaikki koristeet, kukat ja kynttilät viedään pois, patsaat peitetään ja valmistaudutaan Herran kärsimiseen.
 
Pitkäperjantai (pe 7.4.2023)
Pitkäperjantaina vietämme Jeesuksen kuolemaa eli sitä pelastuksen hetkeä, jona Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme. Yleensä iltapäivällä kolmannen hetken vaiheilla, paitsi jos pastoraalisista syistä valitaan myöhäisempi ajankohta, vietetään siis Herran kärsimistä. Tämä vietto koostuu kolmesta osasta, jotka ovat sanan jumalanpalvelus, ristin palvonta ja pyhä kommuunio. Pitkäperjantai on koko kirkkovuoden ainoa päivä, jona ei vietetä Messua, koska Uuden testamentin ainoa varsinainen pappi, Jeesus Kristus, on kuollut; ja ainoa varsinainen uhri, Karitsa, on uhrannut itsensä sovittaakseen ihmiset Jumalan kanssa. Pitkäperjantaihin liittyy abstinenssin ja paastoamisen velvollisuus.
 
Pitkäperjantaina luetaan uudelleen Kristuksen kärsimyshistoria Johanneksen mukaan ja rukoillaan koko maailman, kirkon, paavin, kirkon eri säätyjen, katekumeenien, kristittyjen ykseyden, juutalaisten, ei-kristittyjen, ei-uskovien, maallisen esivallan ja vaikeuksissa olevien puolesta. Kristus kuoli kaikkien ihmisten edestä, kirkko rukoilee kaikkien puolesta, että kaikki ottaisivat vastaan tarjotun pelastuksen. Pitkäperjantain jumalanpalvelukseen kuuluu myös ristin palvonta. Vaatteella peitetty risti paljastetaan vähitellen muistellen Jeesuksen viittä haavaa ja kunnioittaen hänen kärsimystään. Kaikki voivat käydä kumartamassa ristiä ja suutelemassa sitä rakkautensa ja uskonsa merkiksi.
 
Pyhä lauantai ja pääsiäisyö (la 8.4.2023)
Pyhän lauantain vietämme Herran haudan äärellä mietiskellen hänen kärsimistään ja kuolemaansa. Tuona päivänä kirkko ei vietä pyhää uhria ja sen alttarit pysyvät paljaaksi riisuttuina siihen asti, kunnes Herran ylösnousemuksen yöllisen odotuksen eli juhlallisen pääsiäisvigilian päättyessä esiin puhkeaa ylösnousemuksen pääsiäisriemu, joka ylitsevuotavana täyttää koko viisikymmentä päivää kestävän pääsiäisajan.
 
Pääsiäisyönä, joka on kirkon vanhimman tradition mukaan Herralle pyhitetty valvomisyö (vert. 2. Moos. 12:42), tapahtuu koko pelastustyön yhteenveto: Jeesuksen ylösnousemus kuolemasta. Jeesus todisti olevansa Jumalan Poika ja kuoleman ja elämän Herra. Tuon päivän liturgia korostaa valon ja veden vertauskuvia. Ne symboloivat Jeesuksen ylösnousemusta ja uutta elämää, jotka me saamme kasteen sakramentissa. Kaunis liturgia korostaa Jeesuksen saavuttamaa voittoa synnistä ja pimeydestä ja meidän kutsumustamme olla valon lapsia. Niinpä uskovat evankeliumin kehotusta seuraten (Luuk. 12:35) kantavat palavia kynttilöitä käsissään ollakseen niiden ihmisten kaltaisia, jotka odottavat Herransa saapumista, niin että hän tullessaan löytäisi heidät valvovina ja kutsuisi heidät aterioimaan omaan pöytäänsä.
 
Pyhän pääsiäisyön vigilia on liturgisen vuoden huippukohta. Se alkaa uuden tulen sytyttämisellä ja pääsiäiskynttilän tuomisella kirkkoon. Sytyttäessään pääsiäiskynttilän pappi rukoilee: ”Kunniakkaasti kuolleista nousevan Kristuksen valo karkottakoon sydänten ja mielten pimeyden.” Sama ajatus toistuu, kun uskovien pienet rukouskynttilät sytytetään muuten pimeässä kirkossa pääsiäiskynttilästä. Se tapahtuu juhlallisen kulkueen aikana, jolloin lauletaan: ”Lumen Christi” ja ”Deo gratias” eli Kristuksen valo ja Kiitos Jumalalle.
 
Pääsiäisvigilia koostuu myös seuraavista osista: lyhyen valon juhlan jälkeen (vigilian ensimmäinen osa) pyhä kirkko Jumalan sanaan ja lupauksiin luottaen mietiskelee niitä ihmetekoja, joita Jumala alkuajoista lähtien on tehnyt kansansa hyväksi, maailman luomisesta Kristuksen ylösnousemukseen (vigilian toinen osa eli sanan jumalanpalvelus). Sen jälkeen kirkko ylösnousemuksen päivän jo lähestyessä vastaanottaa kasteen uudestisyntymisen kautta uusia jäseniä (kolmas osa) ja yhdessä heidän kanssaan saa kutsun astua ehtoollispöytään, jonka Herra itse on valmistanut kansalleen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta (neljäs osa). Alkukirkossa pääsiäinen oli ainoa päivä, jolloin kasteessa otettiin kirkkoon uusia jäseniä. Siksi mekin tuona päivänä uudistamme kasteemme lupaukset, jotka on annettu kasteessa ja vahvistettu konfirmaatiossa.
 
Pääsiäissunnuntai (su 9.4.2023)
Pääsiäinen ei ole yksinkertaisesti vain yksi juhla muiden joukossa, vaan ”juhlien juhla”, ”viettojen vietto”, niin kuin eukaristia on sakramenttien sakramentti (suurin sakramentti). Pyhä Athanasius kutsuu pääsiäisjuhlaa ”suureksi sunnuntaiksi”, niin kuin Pyhää viikkoa kutsutaan idässä ”suureksi viikoksi” (KKK 1169).
 
Kaikki Pyhän viikon viettämisen tavat pyrkivät samaan, ihmisen sisäiseen puhdistumiseen ja uudistumiseen, että hän voisi iloiten kohdata ylösnousseen Herransa ja elää hänen yhteydessään. Pyhä viikko avaa meille monia teitä, jotka kaikki johtavat meitä pääsiäisjuhlan iloon ja vapauteen.
 
Oikein siunattua Pyhää viikkoa ja tulevaa pääsiäistä teille!
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähde:
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Pyhästä liturgiasta eli Sacrosanctum Concilium (4.12.1963)
  • Paavi Paavali VI, apostolinen kirje Mysterii Paschalis (14.2.1969), Roomalainen Messukirja, Pieksämäki 1999, ss. 79-81
  • Yleiset ohjeet kirkkovuotta varten ja kalenteri, Roomalainen Messukirja, ss. 82-101
  • Helsingin hiippakunnan kalenterin mukainen, Ordo, Kirkkovuosi 2021-2022, KATT 2021, ss. 2-7.
  • Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1163-1178
  • Marjatta Jaanu-Schröder, Tahtojen ykseys. Katolista rukousperinnettä, KATT 1993, ss. 52-58.

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Eukaristia
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Herran Rukous
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkkovuosi
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuukauden Pyhimys
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Nuoret
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
[email protected] + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280