risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Helmikuun pyhimys: Pyhä Blasius, piispa ja marttyyri (3.2.)

30/1/2023

 
Picture
Tiedot Blasiuksesta perustuvat perimätietoon, joka tuli ristiretkien aikana laajalti tunnetuksi Länsi-Euroopassa. Hänen kerrotaan olleen varakkaan perheen poika ja saaneen kotonaan kristillisen kasvatuksen. Hän toimi lääkärinä ja piispana Sebastessa, Kappadokiassa, nykyisessä Turkin Anatoliassa. Siellä hän myös kuoli marttyyrina noin vuonna 316. Blasius oli hyvin rakastettu piispa, joka antautui täydestä sydämestään tehtäväänsä.

Milanon edikti ja vaino
Kun Sebasten kuvernööri Licinius alkoi vainota kristittyjä, Blasius pakeni vuoristoon ja vetäytyi erakoksi luolaan. Licinius oli Konstantinus Suuren hallituskumppani. He olivat allekirjoittaneet yhdessä 313 Milanon ediktin, jolla kirkko oli saanut vapautensa. Silti kiirehtiäkseen välirikkoa Konstantinuksen kanssa Licinius rikkoi ediktiä vastaan. Oikeastaan hallitessaan Rooman valtakunnan itäisiä maakuntia Licinius olisi mielellään ottanut käsiinsä kaiken vallan. Vaikka hänen vainonsa olikin vain poliittisen valtapelin osa, se oli siitä huolimatta yhtä julma kuin aikaisemmatkin vainot ja päättyi vasta Konstantinuksen saatua lopullisen voiton.

Ystävyys ja ihmeet
Asetuttuaan luolaan kaupungin lähistöllä Blasius eli siellä rukoillen kaikkien puolesta ja parantaen villieläimiä ja ystävystyen niiden kanssa. Hänestä oli luolassa asuessaan tullut myös villieläinten rakastama ystävä.

Vainojen aikana kuvernööri Liciniuksen miehet löysivät sattumalta Blasiuksen etsiessään petoja, joille kristityt voitaisiin syöttää. Näiden metsästäjien suunnatessa vuoristoon eläimet pakenivat ystävänsä luokse ja paljastivat näin hänet. Metsästäjät veivät Blasiuksen kuvernöörille, joka sitten määräsi tämän vankilaan. Siellä piispa Blasius käännytti monia ihmisiä kristinuskoon. Mitkään kidutukset eivät saaneet häntä luopumaan uskostaan ja lopulta hänet mestattiin.

Eräs perimätieto kertoo köyhästä naisesta, jonka sian susi oli vienyt. Blasiuksen käskystä susi palautti sian vahingoittumattomana takaisin. Kun kuvernööri määräsi, että Blasiusta oli pidettävä nälässä vankilassa, sikansa takaisin saanut nainen vei hänelle ruokaa ja kynttilän vankilan pimeyteen.

Toisen perimätiedon mukaan Blasius tuomittiin kidutettavaksi rautakammalla, jollaisella kammattiin villaa. Hänen ruumiinsa raastettiin täysin tunnistamattomaksi. Kun häntä vietiin teloitettavaksi, muuan epätoivoinen nainen laski lapsensa hänen jalkojensa juureen. Poika oli tukehtumaisillaan kurkkuun takertuneeseen kalanruotoon. Piispa, jolla oli kuolema silmiensä edessä, siunasi lapsen ja pelasti siten tämän elämän. Tämän tapahtuman muistoksi pyhää Blasiusta pyydetään apuun tänäkin päivänä kaulan ja kurkun vaivoissa.


Kultti
Pyhän Blasiuksen muistopäivä on 3. helmikuuta, jolloin monissa katolisissa kirkoissa jaetaan niin kutsuttu Blasiuksen siunaus. Pappi laskee ristikkäin olevat kynttilät uskovan kaulalle ja sanoo: «Jumala päästäköön sinut pyhän piispa ja marttyyri Blasiuksen esirukouksen tähden kaulan sairauksista ja kaikesta pahasta.»

Myös Suomessa tunnettiin Blasius, ”nuhapyhä”. Englannin Canterbury katsoi omistavansa hänen reliikkinsä, ja ainakin neljän ihmeen on sanottu tapahtuneen niiden luona, yksi ihmeistä niinkin myöhään kuin vuonna 1451, ja Norwichissa järjestettiin juhlallinen kulkue Blasiuksen kunniaksi vielä 24. maaliskuuta vuonna 1783.

Muualla Pyhän Blasiuksen kirkko tunnetaan parhaiten arvostetun, 1400-luvulla veistetyn Dubrovnikin suojelupyhimystä Pyhää Blasiusta esittävän patsaan kotipaikkana. Barokkityylinen kupolikattoinen rakennus toimii keskuspaikkana useiden vuosittaisten festivaalien aikana. Ensimmäisen kerran 1300-luvulla romaanisen tyylin mukaan rakennettu kirkko vaurioitui vuoden 1667 maanjäristyksessä ja tuhoutui tulipalossa 40 vuotta myöhemmin. Nykyinen kirkko on venetsialaisen arkkitehdin suunnittelema ja valmistunut vuonna 1715. Kirkon pääalttarilla sijaitsee kuuluisa Pyhän Blasiuksen patsas. Tämä kullatusta hopeasta valmistettu goottilaistyylinen ikoni kuului niihin harvoihin esineisiin, jotka saatiin pelastettua alkuperäisen kirkon tuhonneesta tulipalosta. Helmikuisten Pyhän Blasiuksen juhlallisuuksien aikana valkoisia kyyhkysiä vapautetaan rakennuksen edustalla ja pyhimyksen jäännöksiä kuljetetaan läpi kaupungin.

Pyhä Blasius oli keskiajalla yksi suosituimmista pyhimyksistä; hän on yksi neljästätoista hädässä auttajasta. Häneltä rukoiltiin apua erilaisia kurkkutauteja vastaan ja hänen sanottiin tehneen paljon ihmeitä. Kurkkusairauksista kärsivien suojeluspyhimyksen lisäksi hän oli myös villankarstaajien ja kotieläinten suojelija. Taiteessa hänet kuvataan usein piispan asussa, kynttilä tai kannu kädessään ja sika tai susi vieressään.
​
Pyhän Blasiuksen muistopäivänä (3.2.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Kaikkivaltias Jumala, kuule kansaasi, joka autuaan marttyyri Blasiuksen esirukouksiin turvaten kääntyy puoleesi. Anna meille rauha tässä ajassa ja johdata meidät iankaikkiseen elämään. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, ss. 582-583)
 
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, s. 43.
·       Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, s. 61.
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 56.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.html
Picture

Eukaristia (29): Eukaristinen rukous

27/1/2023

 
Picture
Viime kerralla käsittelimme uhrilahjojen valmistamisen päättymiseen liittyviä papin kehotussanoja, joissa esiintyy kahdenlainen uhri: papin uhri ja kansan uhri. Totesimme että kyseessä on palveluviran pappeuden (vihittyjen) ja yleispappeuden (kastettujen) erilaisuus ja yhteinen vuorovaikutus. Se muistuttaa meitä siitä, että liturgian viettämisessä koko seurakunta toimii ”liturgina” ja jokainen Messun vietto on Kristuksen ja hierarkkisesti jäsentyneen Jumalan kansan toimintaa. Näin Kirkko viettää Eukaristiaa ja muita sakramentteja papillisena yhteisönä, joka saa rakenteensa kahdenlaisen pappeuden kautta: kasteessa saadun pappeuden ja vihkimyksen pappeuden kautta (KKK 1132).
 
Lausuttuaan uhrilahjarukouksen pappi aloittaa ns. eukaristisen rukouksen, jota käsittelemme nyt kokonaisuudessaan. Eukaristinen rukous on ”koko eukaristian vieton keskus ja huippukohta” (SCa 48). Sen tärkeyttä on syytä todella korostaa. Eri eukaristisissa rukouksissa (nykymessukirjassa niitä on yhteensä 9 kpl) esiintyy todella paljon teologista ja hengellistä rikkautta, jota meidän tulee kyetä arvostamaan.
 
Eukaristisen rukouksen alussa pappi kehottaa kansaa rukoillen ja kiittäen ylentämään sydämensä Herran puoleen: 
Pappi: Herra olkoon teidän kanssanne.
Kansa: Niin myös sinun henkesi kanssa.
Pappi: Ylentäkää sydämenne.
Kansa: Ylennämme ne Herran puoleen.
Pappi: Kiittäkäämme Herraa, Jumalaamme.
Kansa: Se on arvokasta ja oikein.
 
Sitten pappi liittää kaikki läsnä olevat siihen rukoukseen, jonka hän koko yhteisön nimessä osoittaa Isälle Jumalalle Jeesuksen Kristuksen kautta. Tämän rukouksen tarkoituksena on yhdistää koko uskovien yhteisö Kristuksen kanssa ylistämään Jumalan suuria tekoja ja edeskantamaan uhria. (RMYJ 54)
 
Seuraavassa on eukaristisen rukouksen tärkeimmät ainekset:
a. Kiitos, joka saa selvimmän ilmauksensa prefaatiossa. Koko Jumalan kansan nimessä pappi ylistää Isää ja kiittää häntä koko hänen lunastustyöstään tai jostakin sen erityisestä piirteestä sen mukaan, mikä päivä, juhla tai kirkkovuoden aika on kyseessä.
b. Akklamaatio, jolla koko yhteisö taivaallisiin voimiin liittyen laulaa tai lausuu Sanctuksen. Tämä akklamaatio on eukaristisen rukouksen osa, ja sen laulavat kaikki yhdessä papin kanssa.
c. Epikleesi, jolla kirkko erityisin rukouksin pyytää jumalallista voimaa pyhittämään ihmisten valmistamat lahjat, niin että niistä tulee Kristuksen ruumis ja veri, jotta tämä kommuuniossa vastaanotettava tahraton uhrilahja koituisi pelastukseksi niille, jotka siihen osallistuvat.
d. Kertomus ehtoollisen asettamisesta ja konsekraatio: Kristuksen sanojen ja tekojen kautta toteutuu uhri, jonka Kristus itse viimeisellä aterialla asetti, kun hän edeskantoi ruumiinsa ja verensä uhrina leivän ja viinin muodossa, antoi ne apostoleilleen syötäväksi ja juotavaksi ja jätti heille käskyn viettää ainaisesti tätä salaisuutta.
e. Anamneesi (muistaminen): Siinä kirkko täyttää apostolien kautta Herralta Kristukselta saamansa käskyn viettää hänen muistoaan. Kirkko muistelee erityisesti hänen pelastavaa kärsimistään, kunniakasta ylösnousemustaan ja taivaaseen astumistaan.
f. Uhrin edeskantaminen (oblaatio): Sen kautta kirkko juuri tässä muistamisessa ja erityisesti tässä ja nyt kokoontuneena edeskantaa Pyhässä Hengessä Isälle tahrattoman uhrin. Kirkko toivoo, että uskovat eivät ainoastaan edeskantaisi tätä tahratonta uhria, vaan oppisivat antamaan itsensäkin uhriksi, ja Kristuksen toimiessa välittäjänä kasvaisivat päivä päivältä yhä täydellisempään yhteyteen Jumalan ja toistensa kanssa, niin että Jumala olisi kaikki kaikessa. (SC 48; PO 5)
g. Esirukoukset, joilla ilmaistaan, että eukaristiaa vietetään yhdessä koko taivaallisen ja maan päällä olevan kirkon kanssa ja että uhri edeskannetaan kirkon ja sen kaikkien jäsenten, elävien ja kuolleiden puolesta, jotka kaikki ovat kutsutut osallistumaan siihen lunastukseen ja pelastukseen, joka on annettu Kristuksen ruumiin ja veren kautta.
h. Doksologia, jolla ylistetään Jumalaa ja jonka kansan akklamaatio vahvistaa ja päättää. (RMYJ 55)
 
Eukaristisen rukouksen arvo edellyttää, että kaikki kuuntelevat sitä kunnioittavan hiljaisuuden vallitessa sekä osallistuvat siihen riitukseen kuuluvilla akklamaatioilla. Tässä kiitos- ja konsekraatiorukouksessa tulemme sakramentin vieton sydämeen ja kohokohtaan. Siinä alkaa koko Messun keskipiste ja huipentuma.
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:
  • Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
  • Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419
  • Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-294
  • Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
  • Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964)
  • Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
  • Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965), lyh. PO
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
  • The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
  • paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
  • paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
  • paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
  • Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
  • paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa

Kuukauden pyhimys: Pyhä Angela Merici, neitsyt (27.1.)

17/1/2023

 
Picture
Orpo lapsuus
Angela Merici syntyi noin 1474 Desenzanon kylässä lähellä Garda-järveä Veronan hiippakunnassa Italian Lombardiassa. Angela jäi varhain orvoksi. Vanhemmat kuolivat hänen ollessaan vielä lapsi, ja yhdessä vanhemman sisarensa kanssa hän pääsi rikkaan setänsä huollettavaksi. Pian vanhempien kuoleman jälkeen Angelaa kohtasi uusi menetys. Kun Angela oli 13-vuotias, hänen sisarensa kuoli äkillisesti ennen kuin oli ennättänyt saada sairaiden voitelun, ja Angela oli huolissaan sisarensa sielusta. Jeesus ilmoitti hänelle näyssä, että sisar oli pelastunut, ja kiitollisena hän lupasi palvella Jeesusta koko elämänsä ajan.
 
Sisarensa kuoleman jälkeen 22-vuotiasta Angelaa kohtasi taas seuraava menetys, kun hänen setänsä kuoli. Tämän jälkeen hän päätti antaa elämänsä Kristukselle. Hän lahjoitti pois perintönsä, jotteivät sen aiheuttamat huolet turhaan täyttäisi hänen aikaansa. Hän palasi takaisin kotikyläänsä muuttaen kaukaisen sukulaisen luo, jonka kodissa hän lähinnä teki palvelijan työtä siitä hyvästä, että hän sai oman yksinäisen pienen kammion rukoillakseen rauhassa.
 
Oikeastaan jo pienenä hän sai syvällisen uskonnollisen kasvatuksen, vaikka perusteellisempaan kulttuuriseen sivistykseen häneltä puuttui varoja. Hän varttui aikana, jota kutsutaan täysrenessanssiksi. Kulttuurin ja talouselämän kehitys oli tuolloin uskomattoman voimakasta. Ihminen ja hänen tarpeensa olivat keskeisiä arvoja, hengelliset arvot sen sijaan heikkenivät. Monet kirkon paimenet varoittivat tästä kehityksestä, ja Angelakin vaikutti siihen omalla tavallaan. Sivistyksen puutteensa hän täydensi syvällä nöyryydellään.
 

Kolmas sääntökunta
Saadakseen hengellisen perheen Angela liittyi fransiskaanien kolmanteen sääntökuntaan. Hän alkoi etsiä hyvin hartaasti Jumalan hänelle säätämää tietä. Näitä vuosia sävyttivät monet pyhiinvaellukset, joita hän teki kaikkiin Italian tärkeisiin pyhiinvaelluskohteisiin elämänsä aikana. Kerran hän teki pyhiinvaelluksen myös Pyhään maahan. Matkan varrella suunnilleen Kreetan kohdalla hän menetti yhtäkkiä näkönsä ja sai Pyhässä maassa tyytyä näkemään kaiken ainoastaan uskon silmin. Kotimatkalla hänen näkönsä palautui samalla kohdalla, jossa se oli hävinnyt. Nyt hän näki myös elämäntehtävänsä.
 
Angela eli syvällistä rukouselämää ja tunsi erityistä rakkautta köyhiä ja epäonnisia kohtaan. Pyrkiessään elämään pyhän Franciscuksen esikuvan mukaan hän ei halunnut omistaa mitään, ei edes vuodetta. Hän eli lähes yksinomaan leivällä, vedellä ja vihanneksilla.
 

Ahkera opetustyö
Viettäessään hiljaista rukouselämää hän sai näyn, jossa Jumala käski hänen perustaa yhteisön, joka huolehtisi lasten kasvatuksesta. Valmiina tekemään Jumalan tahdon ja huomattuaan köyhimpien lasten tietämättömyyden uskon asioissa hän rupesi antamaan heille uskonnonopetusta ja innosti työhön mukaan ystäviänsä. Hän keräsi kylän lapset ympärilleen opettaen heitä ja heidän kauttaan myös heidän äitejään. Muutamat muut maallikkofransiskaanit auttoivat häntä tässä ahkerassa opetustyössä.
 
Tehtävä onnistui niin hyvin, että Angelaa pyydettiin avaamaan toinenkin koulu Bresciassa. Niinpä vuonna 1516 hänet kutsuttiin samanlaiseen työhön Bresciaan. Hänen työnsä oli siunauksellista ja kaikki sitä kiittivät. Sen tarve vain lisääntyi sotaisena aikana, kun lapset jäivät entistä enemmän huoltoa vaille, mutta tarvittavia, pysyviä, kanssasisaria ei ilmaantunut.
 
Pyhänä vuonna eli riemuvuonna 1525 Angela kävi Roomassa paavi Klemens VII:n puheilla. Paavi pyysi Angelaa sairaita hoitavien sisarten yhteisön johtajaksi, mutta Angela kieltäytyi ja palasi opetustyöhönsä Bresciaan. Siihen aikaan ei ollut yhtään opetustyötä tekevää sisarkuntaa eikä sellaista ollut kukaan ajatellutkaan. Angela oli ensimmäinen, joka keräsi ryhmän naisia avukseen opetustyöhön, ja vuonna 1535 hän perusti yhdessä 12 naisen kanssa oman sisarkunnan pyhän Ursulan suojeluksessa. Pyhä Ursula oli legendan mukaan yhdessä muiden tyttöjen kanssa kärsinyt marttyyrikuoleman 300-luvulla.
 

Uusi sääntökunta
Toki alussa se oli kuitenkin maallikkojärjestö, sisarkunnan muodollinen hyväksyntä kongregaatioksi tuli vasta 1565, sillä kirkko ei aikaisemmin ollut valmis hyväksymään Angelan avoimesti toimivia ja liikkuvia sisaria. He eivät oikeastaan käyttäneet nunnanpukua eivätkä antaneet varsinaisia luostarilupauksia eivätkä edes muuttaneet yhteen asumaan. He asuivat kodeissaan, kokoontuivat yhteisiin rukouksiin ja antoivat opetusta sopivissa paikoissa, usein oppilaiden kodeissa. Näin uusi sääntökunta antoi naisille saman kulttuurisen sivistyksen, jonka miehet saivat. Sen säännöt kuuluvat vielä tänäänkin uudenaikaisimpiin ja joustavimpiin. Joustavan sääntönsä tähden nämä ns. mustat ursuliinit eivät olleet herkästi haavoitettavissa seuraavien vainojen, ennen kaikkea Ranskan vallankumouksen aikoina.
 
Angela sai johtaa sääntökuntaansa vain viisi vuotta. Hän kuoli 27. tammikuuta 1540 Bresciassa jättäen täydellä luottamuksella pienen sisarparvensa Jumalan haltuun. Hänen elämänsä oli ollut ankaraa, työn ja rukouksen täyttämää, ja sitä leimasi mitä suurin luottamus Jumalaan, mikä antoi hänelle kaikki esteet voittavan kärsivällisyyden.
 
Angelan eläessä ja vielä parikymmentä vuotta hänen kuolemansa jälkeen järjestö pysyi hyvin pienenä. Silloin pyhä piispa Carlo Borromeo otti heidät suojelukseensa, kehotti heitä elämään yhdessä ja määräsi heille yhteisen puvun. Siitä alkaen sisarkunta rupesi kasvamaan ja levisi yli Euroopan ja vähitellen sen ulkopuolelle. Tämä sisarkunta oli ensimmäinen, jonka päätehtävänä oli tyttöjen, köyhimpienkin, opettaminen. Nykyisin sääntökunta työskentelee kaikissa maanosissa keskittyen erityisesti lasten ja nuorten kasvattamiseen.
 
Paavi Pius VII julisti hänet pyhäksi 1807. Hän on ursuliinien, koulutyttöjen ja nuorten suojeluspyhimys.
 
Pyhän Angela Mericin muistopäivänä (27.1.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Laupias Jumala, tukekoon meitä alati pyhä Angela Merici esirukouksillaan, jotta me hänen rakkautensa ja harkintansa esimerkkiä seuraten säilyttäisimme uskollisesti sinun opetuksesi ja todistaisimme siitä elämällämme. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, ss. 575-576)
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Evi Koski (toim.), Pyhimysten tie. Suomen katolisen hiippakunnan liturgisen kalenterin mukaiset pyhimysten juhlat ja muistopäivät, KATT, Helsinki 1978, s. 31.
·       Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 35-36.
·       Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, ss. 156-157.
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 146.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm

Picture

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
risti@katolinen.fi + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280