risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Elokuun pyhimys: pyhä Monica (27.8.)

27/8/2021

 
Picture
Afrikasta…
Monica tunnetaan erityisesti pyhän Augustinuksen äitinä. Suuri osa siitä, mitä hänestä tiedetään, on peräisin tämän kuuluisan Hippon piispan kirjoituksista. Monica syntyi kristittyyn perheeseen vuonna 332 Tagastessa Pohjois-Afrikassa, noin sata kilometriä Karthagon kaupungista. Tämä esikuvallinen kristillinen vaimo, äiti ja leski sai vanhemmiltaan kasvatuksen kristilliseen uskoon. Kodissa vallitsi hyveen ja rakkauden ilmapiiri.
 
Monican vanhemmat uskoivat tyttäriensä kasvatuksen naiselle, joka oli hyvin uskonnollinen ja piti ankaraa kuria. Vaikka Afrikan maat ovat ilmastollisesti hyvin lämpimiä, kasvattaja ei antanut heidän juoda tuntien aikana, vaan sanoi heille: ”Joka kerta, kun teillä nyt on jano, te menette ottamaan juotavaa sammuttaaksenne janonne. Ja myöhemmin, kun olette vanhempia ja teillä on avaimet huoneeseen, jossa on viiniä, te otatte väkijuomaa, ja se aiheuttaa teille paljon pahaa”. Monica totteli häntä ensimmäiset vuodet, mutta tultuaan vanhemmaksi alkoi mennä salaa varastoon ja joka kerta, kun hänellä oli jano, hän otti lasillisen viiniä. Eräänä päivänä Monica sattui moittimaan kiivaasti erästä työläistä, ja tämä puolustautuakseen huusi hänelle: ”Juoppo!” Se teki häneen syvän vaikutuksen, eikä hän unohtanut sitä koko elämänsä aikana, ja hän päätti, ettei koskaan enää ota alkoholijuomia. Joitakin kuukausia myöhemmin hänet kastettiin ja sen jälkeen hänen kääntymyksensä oli ihailtavaa.
 

Vaikea perhe-elämä
Monica halusi omistautua rukouselämälle ja yksinäisyydelle, mutta hänen vanhempansa määräsivät, että hänen piti mennä naimisiin Patricius-nimisen miehen kanssa. Tämä oli hyvä työntekijä, mutta pahanluonteinen, naisiin menevä, peluri ja pakana, jolla ei ollut mitään kiinnostusta hengellisiin asioihin ja joka tuotti Monicalle paljon kärsimystä. Kolmekymmentä vuotta Monican täytyi sietää hänen raivonpuuskiaan, sillä hän huusi pienimmästäkin syystä, mutta ei koskaan uskaltanut nostaa kättään vaimoaan vastaan. Monica sanoi usein toisille vaimoille, jotka valittivat miestensä väkivaltaista käytöstä, että he olivat aiheuttaneet sen itse terävällä kielellään. Kun muut vaimot kysyivät häneltä, miksi hänen miehensä, joka oli eräs kaupungin pahaluonteisimpia miehiä, ei koskaan lyönyt häntä, kun sen sijaan heidän puolisonsa löivät heitä säälittä, hän vastasi heille: ”Katsokaas, kun puolisoni on pahalla tuulella, minä yritän olla hyvällä tuulella. Kun hän huutaa, minä vaikenen. Ja koska tappeluun tarvitaan kaksi ja minä en suostu ryhtymään tappeluun, niinpä … emme tappele”.
 
Kerrotaan, että Monicalla ei ollut vaikeuksia ainoastaan kiivasluonteisen miehensä vaan myös anoppinsa kanssa, joka asui heidän luonaan. Anoppi oli sekaantunut liikaa miniänsä asioihin ja katkeroittanut suuresti Monica-paran elämää. Lempeydellään ja kärsivällisyydellään, rukouksillaan ja omalla esimerkillään Monica onnistui käännyttämään kristinuskoon molemmat. Monica rukoili ja uhrasi miehensä puolesta ja vihdoin sai Jumalalta sen armon, että Patricius kastettiin vuotta ennen kuolemaansa vuonna 371. Monican vaikutuksesta kristityksi kääntyi myös hänen anoppinsa, jonka läsnäolo heidän kodissaan oli aiheuttanut hänelle paljon harmia.
 
Perheeseen syntyi kolme lasta: kaksi poikaa Augustinus ja Navigius ja yksi tytär Perpetua. Kaksi nuorimmaista lasta oli äidille ilo ja lohdutus, mutta vanhin, Augustinus, sai äidin kärsimään vuosikymmeniä. Vanhimmalla pojalla oli aivan erinomaiset lahjat, mutta hän oli perinyt isänsä rauhattoman luonteen. Yhtä kiihkeästi hän sekä rakasti että vihasi, teki sekä hyvää että pahaa. Vuosi kasteensa jälkeen Patricius kuoli jättäen leskiparan yksin vanhimman pojan ongelmien kanssa. Augustinuksen levoton ja huikentelevainen elämä tuotti suurta huolta Monicalle, joka rukoili jatkuvasti ja kärsivällisesti holtittoman poikansa kääntymyksen puolesta.
 

Leski ja lapset
Leskenä Monica keskittyi viettämään hurskasta elämää ja kasvattamaan lapsiaan. Augustinus oli jo nuorena saanut katekumeeniopetusta, ja kerran, kun hänen luultiin olevan kuolemansairas, hänet aiottiin kastaa, mutta kaste lykkäytyi hänen parannuttuaan yhtäkkiä sairaudestaan. Oikeastaan pelätessään kuolevansa sairauteen Augustinus turvautui uskontoon ja aikoi tulla katoliseksi, mutta parannuttuaan sairaudesta hän luopui aikomuksestaan. Isänsä kuollessa Augustinus oli 17-vuotias ja opiskeli retoriikkaa Karthagossa.
 
Oikeastaan Patricius ja Monica olivat huomanneet, että Augustinus oli harvinaisen älykäs ja niinpä he päättivät lähettää hänet maan pääkaupunkiin, Karthagoon, opiskelemaan filosofiaa, kirjallisuutta ja puhetaitoa. Patriciusta kiinnosti tietenkin siihen aikaan vain se, että Augustinus menestyisi opinnoissaan, olisi tunnettu ja juhlittu seuraelämässä ja erinomainen fyysisessä liikunnassa. Isä ei välittänyt vähääkään hengellisestä elämästä ja sen puuttumisesta pojassaan, ja Augustinus, joka ei ollut arka eikä laiska, etääntyi yhä enemmän uskosta ja lankesi yhä suurempiin ja pahempiin synteihin ja erehdyksiin. Toisaalta äiti aina halusi pojan käyttävän lahjansa Jumalan palvelemiseen ja kirkon hyväksi.
 
Kun Monica kaksi vuotta myöhemmin sai tietää, että poika vietti paheellista elämää ja oli langennut manikealaisten harhaoppiin, hän suri poikansa hengellistä kuolemaa enemmän kuin jos tämä olisi kuollut ruumiillisesti. Augustinus omaksui muita uskomuksia ja tapoja manikealaiselta lahkolta, joka julisti, ettei Jumala ollut luonut maailmaa, vaan paholainen. Kun Augustinus palasi kotiin lomalle, niin Monica, joka oli hyväntahtoinen, mutta ei pelkuri eikä heikkoluonteinen, kuunneltuaan perättömyyksiä todellista uskontoa vastaan, heitti Augustinuksen muitta mutkitta ulos talosta ja sulki ovet, sillä hän ei majoittanut kattonsa alle Jumalan vihollisia.
 
Kun Augustinuksen villit nuoruusvuodet olivat pahimmillaan, Monica oli lähes menettänyt toivonsa poikansa kääntymisestä, mutta silloin Jumala lohdutti Monicaa unessa ja vakuutti hänelle, että hänen pojastaan tulisi vielä pyhä. Niinpä äiti rukoili edelleen uudistuneella rakkaudella syntisen poikansa puolesta. Lakkaamatta äiti rukoili poikansa puolesta, että tämä löytäisi oikean tien.

Eräänä päivänä Monica näki unen, jossa hän näki itsensä metsässä itkien poikansa hengellisyyden menetystä. Häntä lähestyi hyvin loistava hahmo ja sanoi hänelle: ”Sinun poikasi palaa sinun luoksesi” ja heti hän näki Augustinuksen kanssaan. Hän kertoi pojalleen unen, ja tämä sanoi hänelle täynnä ylpeyttä, että se merkitsi sitä, että äidistä tulisi manikealainen kuten hänkin. Siihen Monica vastasi: ”Unessa ei minulle sanottu, että äiti menee sinne, missä poika on, vaan poika palaa äidin luo”. Hänen älykäs vastauksensa teki suuren vaikutuksen hänen poikaansa Augustinukseen, joka myöhemmin piti näkyä taivaan inspiraationa. Tämä tapahtui vuonna 378. Vielä oli jäljellä yhdeksän vuotta ennen kuin Augustinus koki kääntymyksen.
 
Aikansa Monica rukoili ja itki, paastosi ja valvoi ja pyysi pyhiä kirjoituksia hyvin tuntevaa piispaa, joka oli itse aiemmin ollut manikealainen, käyttämään järkiperäisiä argumentteja saadakseen Augustinuksen vakuuttuneeksi. Piispa kuitenkin oli sitä mieltä, että nuoren miehen oli parempi itse löytää Totuus. Näin piispa vastasi Monicalle: ”Ole rauhassa, on mahdotonta, että niin monien kyynelten poika joutuisi turmioon”. Tämä erinomainen vastaus ja se, mitä hän oli kuullut sanottavan unessa, lohduttivat häntä ja täyttivät hänet toivolla huolimatta siitä, ettei Augustinus näyttänyt pienintäkään merkkiä katumuksesta.
 

… Italiaan
Monica seurasi uskollisesti poikaansa tämän levottomilla harharetkillä. Ollessaan 29-vuotias Augustinus päätti lähteä Roomaan luennoimaan. Hän oli jo valmistunut opettajaksi. Oikeastaan poika pyrki karkaamaan äidiltään Roomaan, mutta äiti seurasi poikaansa sitkeästi. Monica päätti seurata häntä pitääkseen hänet erossa huonoista vaikutuksista, sillä Roomaa pidettiin paheiden pesänä. Äiti oli tulossa matkalle mukaan, mutta poika eksytti hänet kannoiltaan kertomalla hänelle menevänsä ensin tapaamaan erästä ystävää. Äidin ollessa kirkossa rukoilemassa pojan laiva lähti. Augustinus kirjoitti myöhemmin Tunnustuksissaan: ”Minä valehtelin hänelle, kun hän oli rukoilemassa ja itkemässä minun puolestani.” Näin kun he saapuivat satamaan, Augustinus huiputti häntä ja astui laivaan ja lähti Roomaan ilman häntä. Monica, jota ei lannistettu niin helpolla, matkusti tietenkin toisella laivalla ja meni hänen perässään.
 
Roomaan saapuessaan Monica sai tietää pojan menneen Milanoon, jossa poika oli tullut Italian sen ajan kuuluisimman piispan Ambrosiuksen vaikutuspiiriin. Tällä maineikkaalla kaupungin arkkipiispalla oli suuri vaikutus Augustinukseen, jota viehätti alun perin hänen suuri tietomääränsä ja voimakas persoonallisuutensa. Vähitellen alkoi Augustinuksessa näkyä huomattava muutos, hän kuunteli suurella tarkkaavaisuudella ja kunnioituksella piispa Ambrosiusta, kiintyi häneen syvästi ja avasi lopulta mielensä ja sydämensä katolisen uskon totuudelle.
 
Löydettyään poikansa Milanosta Monica sai kuulla, että poika oli luopunut manikealaisesta harhaopista. Äiti tutustui myös piispa Ambrosiukseen, jossa hän kohtasi todellisen isän, täynnä hyvyyttä ja viisautta. Vihdoin Monican rukoukset palkittiin: vuonna 387 tapahtui Augustinuksen kääntymys, hän perehtyi katoliseen uskoon ja saman vuoden ylösnousemuksen Pääsiäisjuhlassa hänet kastettiin. Kasteeseen valmistautuessaan Augustinus kokoontui ystäviensä kanssa uskonnollisiin ja filosofisiin keskusteluihin, joissa hänen äitinsä osoitti huomattavaa arvostelukykyä ja pyhien kirjoitusten tuntemusta. Lopulta piispa Ambrosius kastoi Augustinuksen ja useita hänen ystäviään pääsiäisenä 387. Monican surun kyyneleet muuttuivat ilon kyyneliksi. Äiti oli yrittänyt järjestää pojalleen avioliittoa, mutta nyt tämä ilmoitti aikovansa ruveta viettämään askeettista elämää.
 
Saatuaan rauhan Jumalassa Augustinus päätti palata äitinsä ja veljensä kanssa kotimaahansa Afrikkaan ja he menivät Ostian satamaan odottamaan laivaa. Lähtöä edeltävänä yönä Monica istui Augustinuksen kanssa ikkunan ääressä. He katselivat Välimeren yllä tuikkivia tähtiä ja juttelivat pyhistä ja taivaan kunniasta. Monica tajusi, että hänen pojastaan ei ainoastaan ollut tullut kristitty vaan että tämä kaipasi koko olemuksellaan pyhyyttä. Nyt äidillä ei ollut enää mitään syytä viipyä maan päällä. Augustinus kirjoitti Tunnustuksissaan:   ”Silloin äitini sanoi: 'Poikani, mitä minuun tulee niin ei minua maallisessa elämässä enää mikään houkuta. Oli vain yksi syy, minkä tähden toivoin eläväni tässä maailmassa vielä jonkin aikaa: että näkisin sinut katolisena kristittynä ennen kuin kuolen. Tämän on Jumala minulle ylenmäärin antanut. Mitä minä täällä enää tekisin?” (lib. 9, 10-11)

Viisi päivää myöhemmin Monica sairastui kuumeeseen ja joutui vuoteen omaksi. Hän sanoi pojilleen, ettei ollut väliä sillä, minne hänet haudattaisiin, sillä Jumala kyllä löytäisi hänet herättääkseen hänet viimeisenä päivänä. Hän pyysi poikiaan muistamaan häntä jumalallisessa liturgiassa, Herran alttarilla. "Poikani, kaikki toiveeni ovat täyttyneet, kun näen sinun tulevan Jumalan palvelijaksi," sanoi Monica Augustinukselle kuolinvuoteellaan. Kuume paheni parissa päivässä ja johti kuolemaan. Monica nukkui pois viidenkymmenenviiden vuoden ikäisenä vuonna 387.
 

… taivaan kunniaan
Augustinus itki koko yön äitinsä kuoleman johdosta, mutta äidin rukoukset olivat ankkuroineet hänen elämänsä piispana ja kirkon suurena opettajana lujasti Jumalaan. Monica oli joskus ollut varsin hankala äiti eikä Augustinus pojista parhaita, mutta Augustinus piti Monicaa sekä hengellisenä että ruumiillisena äitinään. Myöhemmin Augustinus vertasi vanhemmuutta eräänlaiseen piispanvirkaan.
 
Tunnustuksissaan Augustinus pyytää rukoilemaan Monican ja isänsä Patriciuksen puolesta, mutta monet uskovien sukupolvet ovat päinvastoin pyytäneet Monican esirukouksia. Pyhää Monicaa on kunnioitettu erityisesti naimisissa olevien naisten suojelijana, vaikeiden avioliittojen ja sukulaisten kääntymyksen suojeluspyhimyksenä. Vuosisatojen kuluessa tuhannet ihmiset ovat turvautuneet pyhään Monicaan rakkaiden perheenjäsentensä puolesta ja saaneet todistaa ihmeellisistä kääntymyksistä.
 
Pyhää Monicaa pidetään kaikkien kristittyjen äitien esikuvana: ”Hän synnytti poikansa sekä maailmalle että taivaalle.” Hänen juhlansa oli aikaisemmin 4. toukokuuta ja nykyään 27. elokuuta eli yhden päivän ennen poikansa Augustinuksen juhlapäivää.
 
Pyhän Monican varhaisesta kunnioituksesta ei ole tietoja, mutta vuonna 1162 hänen jäännöksensä siirrettiin Arrouaiseen, josta hänen kunnioituksensa alkoi levitä laajemmalle. Vuonna 1430 muut reliikit siirrettiin Ostiasta Roomaan, jossa ne yhä ovat San Agostinon kirkossa.
 
Pyhän Monican muistopäivänä (27.8.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Jumala, murheellisten lohduttaja, sinä katsoit laupiaasti pyhän Monican hartaiden kyynelten puoleen ja lahjoitit hänen pojalleen Augustinukselle kääntymyksen armon. Heidän esirukoustensa tähden opeta meitäkin itkemään syntejämme ja vastaanottamaan sinun anteeksiantosi. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. (Roomalainen Messukirja, ss. 682-683)

​
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·  Evi Koski (toim.), Pyhimysten tie. Suomen katolisen hiippakunnan liturgisen kalenterin mukaiset pyhimysten juhlat ja muistopäivät, KATT, Helsinki 1978, s. 185.
·   Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 266-267.
·   Outi Kecskeméti, Taivaallisia suojelijoita, KATT, Helsinki 2002, s. 80.
·   Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 76.
·   Augustinus: Kirkkoisä Augustinuksen tunnustukset. Latinan kielestä lyhennellen suomentanut ja selityksillä varustanut Osv. Stenroth. Alkulause Herman Råbergh. Porvoo: Werner Söderström Osakeyhtiö, 1905.
·  Augustinus: Tunnustukset. Latinasta suomentanut Otto Lakka. Suomennoksen tarkistanut Yrjö-Otto Lakka. Kristikunnan klassikkoja 1. Ilmestynyt aiemmin 1947. Helsinki: SLEY-kirjat, 1981 (2. painos 2003).
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm



Vahvistusnuorten Vanhempien kokous Su 5.9.2021 / The Parents’ Meeting, September 5, 2021

26/8/2021

 
Picture
Vahvistusnuorten Vanhempien kokous Su 5.9.2021
Valmistautuminen vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen
 
 
Hyvät Vanhemmat,
 
lauantaina 18.9.2021 lapsenne saa vahvistuksen sakramentin.
 
Pidämme viimeisen info-tilaisuuden juhlasta ja sen käytännöstä 5. syyskuuta 2021 välittömästi sunnuntain päämessun jälkeen (klo 11.30) kirkkorakennuksessa olevassa englantilaisessa koulussa; pääsy sinne kirkosta sakariston kautta.
 
Tilaisuudessa ovat läsnä kaikki vanhemmat, joiden lapsensa saavat vahvistuksen sakramentin. Tapaamisessa kertaamme sovitut asiat ja kerron myös tärkeimmistä asioista, jotka liittyvät vahvistuksen sakramenttiin valmistautumiseen ja sen viettämiseen.
 
Päivää ennen vahvistusjuhlaa, perjantaina 17.9.2020 pidetään kirkossa harjoitus (klo 15.30) vahvistuksen juhlaa varten. Samalla nuoret osallistuvat parannuksen sakramenttiin, jotta he voivat arvokkaasti ottaa vastaan vahvistuksen sakramentin. Myös vanhemmat voivat osallistua parannuksen sakramenttiin.
 
Vahvistuksen sakramentin jälkeen nuorilta kristityiltä odotetaan, että he aktiivisesti osallistuvat seurakunnan elämään, ennen kaikkea sunnuntain messuun, ja elävät katolisen uskon mukaan. Siihen tarvitaan jälleen vanhempien esimerkkiä ja jatkuvaa tukea. Pyydän siis teitä, hyvät vanhemmat, auttamaan lastanne valmistautumaan hyvin vahvistuksen sakramentin vastaanottamiseen ja tukemaan hänen hengellistä elämäänsä.
 
Kiittäen hyvästä yhteistyöstä,
 
Tampere 26.7.2021
 
isä Tri Nguyen
 
Pyhän Ristin srk:n kirkkoherra
puh. +358 50 361 7942, email: tri.nguyen@katolinen.fi
 
 +++
 
The Parents’ Meeting, September 5, 2021
Preparing to receive the sacrament of Confirmation
 
 
Dear parents,
 
on Saturday, September 18, 2021, your child will receive the sacrament of Confirmation.
 
We will hold the last information session on the celebration and its practice on September 5, 2021, immediately after Sunday High Mass (at 11:30 am) in our church building in the rooms of the English School, accessed from the church hall through the sacristy.
 
The session will be attended by all parents whose children receive the sacrament of Confirmation. In the meeting, we will review the things agreed upon and I will also talk about the most important things related to preparing for and celebrating of the sacrament of Confirmation.
 
The day before Confirmation, on Friday, September 17, 2021, a rehearsal will be held at the church (at 15.30 pm) for the feast of Confirmation. At the same time, young people participate in the sacrament of reconciliation (confession) so that they could worthily receive the sacrament of Confirmation. Parents can also participate in the sacrament of repentance.
 
After the sacrament of Confirmation, young Christians are expected to actively participate in the life of the Church, especially the Sunday Mass, and to live the Catholic faith. This again requires the example of parents and a continuous support. So I ask you, dear parents, to help your child prepare well for receiving the sacrament of Confirmation and support his/her spiritual life.
 
Thanks for the good cooperation,
 
Tampere 26.7.2021
 
Fr Tri Nguyen
 
Parish priest of the Holy Cross Church
tel. +358 50 361 7942, email: tri.nguyen@katolinen.fi

Informaatiokurssi ke 18.8. / Usko&Elämä -sarja ke 25.8.

18/8/2021

 
Picture
Keskiviikkona 11.8.2021: Raamattupiiri klo 18.40
 
Aiheena:    SIRAKIN KIRJA, luvut 1-23

Siirakin kirja tai (Jeesus) Siirakin kirja (kreikaksi Σοφία Ἰησοῦ Σειράχ, Sofia Iēsū Seirakh, latinaksi Ecclesiasticus) on VT:n deuterokanonisiin kirjoihin kuuluva teos, joka on mukana Septuagintassa. Se ei kuulu juutalaiseen Raamattuun Tanakiin eikä varsinaiseen protestanttisten Raamattujen kaanoniin.Vuosisatojen varrella Siirakin kirja on nauttinut suurta suosiota sekä kristillisissä että maallisissa piireissä. Suomessakin vanha kansa on mielellään vedonnut siihen, mitä ”Syyrakki” puheena olevasta asiasta sanoo.



Picture
Keskiviikkona 18.8.2021: Informaatiokurssi klo 18.40
 
Kurssi on tarkoitettu kirkkoon liittyville tukemaan heidän katekeettista opastustaan, sekä kaikille niille jo kirkossa oleville, jotka haluavat kerrata tai parantaa tietojaan uskonnostaan.
 
Aiheena:    VII käsky: Älä varasta.

Käsittelemme mm. maalliset hyvyydet, ihmisten ja heidän omaisuutensa kunnioittaminen, Kirkon yhteiskunnallinen opetus, talouselämä ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, kansainvälinen solidaarisuus ja rakkaus köyhiin…



Picture
Keskiviikkona 25.8.2021: Usko & Elämä -sarja klo 18.40
 
Tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.

​Aiheena:   
Neitsyt Marian ilmestykset: paikalliset aarteet

Käsittelemme mm. virallisesti hyväksyttyjä paikallisia Maria-ilmestyksiä: Quito (1594-1634), Laus (1664 1718), Wisconsin (1859), Pontmain (1871), Gietrzwald (1877), Beauraing (1932-1933), Banneux (1933)…
 
Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Messun varaus / Mass Registration Su 15.8./22.8./29.8.

15/8/2021

 
Picture
SUNNUNTAI 15.8.2021 / SUNDAY 15.8.2021
Autuaan Neitsyt Marian Taivaaseen Ottaminen / The Assumption of our Lady

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/5s3952syi4uec5nb?utm_source=poll&utm_medium=link


Messu vietnamiksi klo 13.00. Ota yhteyttä suoraan isä Tri:in, +358503617942

Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/ff9i4m8mnb9gsepf?utm_source=poll&utm_medium=link


​SUNNUNTAI 22.8.2021 / SUNDAY 22.8.2021
Kirkkovuoden 21. sunnuntai / 21st Sunday in Ordinary Time

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/cn28a3ycds3sbgd6?utm_source=poll&utm_medium=link


Messu puolaksi klo 15.00. Ota yhteyttä suoraan isä Stan:in, +358458407191

Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/brfnms444yv34s9x?utm_source=poll&utm_medium=link


​SUNNUNTAI 29.8.2021 / SUNDAY 29.8.2021
Kirkkovuoden 22. sunnuntai / 22nd Sunday in Ordinary Time

Päämessu suomeksi klo 10.30
Varauslista:
doodle.com/poll/e5xatbuk6g7us8qv?utm_source=poll&utm_medium=link


Holy Mass in English at 17.00
Registration list:
doodle.com/poll/266gh7xuzqqprreq?utm_source=poll&utm_medium=link

Uusi kutsu Tuulokseen katolisen messun viettoon LA 14.8.

9/8/2021

 
Picture
Rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa, erityisesti hyvät Hämeenlinnan alueella asuvat katolilaiset!
 
Pitkään aikaan meillä ei ole ollut mahdollisuutta viettää katolista Messua Hämeenlinnassa kuukausittain koronaviruspandemian rajoitusten takia.
 
Kaunis tilaisuus siihen oli vähällä toteutua viime kesäkuun alussa, mutta sekin jouduttiin perumaan uusien koronarajoitusten tullessa.
 
Nyt meillä on taas tulossa uusi tilaisuus siihen, tällä kertaa edelleen Tuuloksen keskiaikaisessa kivikirkossa, lauantaina 14.8.2021 klo 17.00. (Osoite: Kirkkokuja 27, 14840 Tuulos; puh.: 0408049523)
 
Tuona lauantaina 14.8. Katolisessa kirkossa vietetään Autuaan Neitsyt Marian taivaaseen ottamisen juhlapyhän aattoa. Vietämme juhlaa Marian pelastumisen takia ”ruumiineen ja sieluineen” (paavi Pius XII vahvisti tämän opin vuonna 1950): Marian koko persoona on päässyt lopulliseen päämääräänsä. Näin hän on Kirkon ja jokaisen uskovan tulevaisuuden merkki.
 
Meillä on siis juhlamessu Tuuloksen kirkossa klo 17.00. Sen jälkeen meillä on mahdollisesti opastus tähän pieneen mutta kauniiseen keskiaikaiseen kivikirkkoon. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita!
 
Tuuloksen kirkko on omistettu pyhälle Birgitalle, niinpä kaikki birgittalaissisaret, birgittalaisoblaatit ja muut jäsenet ovat myös hyvin tervetulleita! Viime vuosina oblaattiryhmä on tutustunut Suomessa keskiajalta peräisin oleviin Pyhälle Birgitalle omistettuihin kirkkoihin tekemällä niihin pyhiinvaellusmatkoja. Nyt on todella hieno tilaisuus tehdä pyhiinvaellus Tuuloksen kirkkoon juuri Autuaan Neitsyt Marian juhlapyhän yhteydessä!
 
Tervetuloa!
 
Ystävällisin terveisin,
 
Nguyen Toan Tri
P. Ristin srk:n khra
+358503617942

Kesän tärkeät juhlat

2/8/2021

 
Picture
​Liturgisen kalenterin mukaan vietämme kesän aikana mm. seuraavia tärkeitä juhlia:
 
Perjantaina 11.6.2021 vietämme Jeesuksen Pyhän Sydämen juhlapyhää.

​Kirkko on säätänyt Jeesuksen Sydämen juhlan, jota vietetään kolmantena helluntain jälkeisenä perjantaina. Kesäkuu ja muiden kuukausien ensimmäinen perjantai on myös omistettu Jeesuksen Sydämelle, jonka hartaus juontaa juurensa Raamatusta: ”
Jeesuksen luo tultuaan he huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä.” (Joh. 19:33-34) Vapahtajan avattu kylki ja puhkaistu sydän ovat mitä selvin kuva Jeesuksen rakkaudesta koko ihmiskuntaa kohtaan. Sydämen symbolisen merkityksen ja viehättävyyden takia Jumala itse käyttää sitä ilmoittaakseen, miten syvä on se rakkaus, jota hän osoitti meille Pojassaan Jeesuksessa. Apostoli Filippus pyysi kerran Jeesukselta: ”näytä meille Isä”, silloin Jeesus vastasi: ”se, joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9). Kun katselemme Jeesuksen Sydämeen, näemme Isän Sydämen. Jeesuksen Sydän on ovi, jonka kautta pääsemme suoraan Jumalan sydämeen.


Picture
​Torstaina 24.6.2021 vietämme pyhän Johannes Kastajan syntymän juhlapyhää (Juhannus).

​Neitsyt Mariaa lukuun ottamatta Johannes Kastaja on ainoa pyhimys, jonka ruumiillisen syntymän juhlaa vietetään. Jo 400-luvulla juhlapäivä oli 24.6. – kuusi kuukautta ennen Jeesuksen syntymää. Luukkaan evankeliumi kertoo, että Johannes pyhittyi jo ennen syntymäänsä: sinä hetkenä, jona Maria tuli tervehtimään Elisabetia (Luuk. 1:39-45). Johanneksen syntymään liittyneet epätavalliset tapahtumat osoittavat hänen merkitystään pelastushistoriassa. Hän oli vanhan ja uuden liiton rajalla valmistamassa kansaa Messiaan tuloon. Jeesuskin sai häneltä kasteen Jordan-virrassa. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset olivat olleet Johanneksen opetuslapsia. Johannes tiesi olevansa ”huutavan ääni erämaassa”, mutta Jeesus sanoi häntä suurimmaksi ”naisista syntyneiden joukossa” (Matt. 11:11).


Picture
​Tiistaina 29.6.2021 vietämme pyhien apostolien Pietarin ja Paavalin juhlapyhää.

​Tämä päivä ei varsinaisesti ole apostolien kuoleman muistopäivä, vaan se päivä, jona heidän maalliset jäännöksensä siirrettiin Via Appian varrella sijaitsevaan katakombiin. Juhla mainitaan ensimmäisen kerran jo vuonna 354.

Perimätiedon mukaan Pietari kuoli marttyyrina ristillä Roomassa keisari Neron aikana noin vuonna 64. Legenda kertoo, että Pietari oli pakenemassa vainoajiensa käsistä Roomasta, kun hän näki Jeesuksen tulevan tiellä vastaan. Pietari kysyi: ”Minne menet, Herra?” Jeesus sanoi menevänsä uudelleen ristiinnaulittavaksi Pietarin puolesta. Silloin Pietari palasi Roomaan ja antoi ristiinnaulita itsensä pää alaspäin. Roomassa on pieni kirkko nimeltä ”Quo vadis, Domine” sillä paikalla, missä legenda kertoo Pietarin tavanneen Herransa.
​

Paavali tuli vuonna 61 Roomaan, jossa hän oli ensin kotiarestissa, sitten vangittuna ja lopulta hänet mestattiin Rooman kansalaisena keisari Neron vainoissa, noin vuonna 67. Legendan mukaan hänen kaulansa katkaistiin miekalla, ja pudotessaan maahan hänen päänsä pomppasi kolme kertaa ja näihin paikkoihin puhkesi lähteitä. Nykyään tällä paikalla kohoaa kirkko nimeltä San Paolo alle Tre Fontane (Kolmen lähteen Paavalinkirkko).   


Picture
​Perjantaina 6.8.2021 vietämme Herran kirkastumisen juhlaa.

​Juhla perustettiin todennäköisesti Tabor-vuorella sijaitsevien basilikojen vihkimisen muistoksi. Sitä on vietetty 500-luvulta lähtien, 40 päivää ennen Ristin ylentämisen juhlaa (14.9.). Joillakin seuduilla länsimaissa juhla omaksuttiin 800-luvulla. Roomalaiseen kalenteriin se otettiin vasta 1457 kiitokseksi vuotta aikaisemmin Beogradin luona saavutetusta voitosta taistelussa turkkilaisia vastaan. Kirkastumisen ihme osoittaa, että Kristuksen ja kristityn tie kirkkauteen vie ristin, kärsimyksen ja kuoleman kautta.


Picture
Sunnuntaina 15.8.2021 vietämme Autuaan Neitsyt Marian taivaaseen ottamisen juhlapyhää.

​Neitsyt Marian taivaaseen ottamisen juhlaa alettiin viettää pian sen jälkeen kun Efesoksen kirkolliskokous oli antanut Marialle arvonimen Jumalansynnyttäjä (
Theotokos) vuonna 431. Jerusalemin ja Betlehemin välillä oli 400-luvulla kappeli, jossa vietettiin vuosittain 15.8. Neitsyt Marian muistoa. Keisari Mauritius rakensi noin vuonna 600 Getsemaneen basilikan kunnioittaakseen Marian ”kuolonuneen nukkumista” ja taivaaseen ottamista, josta tämä päivä on saanut aiheensa. Tuolloin vietetään juhlaa Marian pelastumisesta ”ruumiineen ja sieluineen” (paavi Pius XII vahvisti tämän opin vuonna 1950): Marian koko persoona on päässyt lopulliseen päämääräänsä. Näin hän on Kirkon ja jokaisen uskovan tulevaisuuden merkki.
 
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähde:
  • Evi Koski, Pyhimysten tie, KATT 1978
  • Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
risti@katolinen.fi + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280