risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Maailman lähetyspäivä (su 22.10.2023)

22/10/2023

 
Picture
Lokakuuta on Katolisen kirkon perinteessä pidetty sekä ruusukon että lähetystyön kuukautena. Se alkaa heti pyhän Jeesus-lapsen Teresan, lähetystyön suojelijan, muistopäivän viettämisellä (1.10.), joka on tavallaan johdanto tulevaan maailman lähetyspäivään. Sitten lokakuun 13. päivänä muistelemme Portugalin Fatimassa tapahtunutta Neitsyt Marian ilmestystä, jossa kymmenet tuhannet ihmiset näkivät ja todistivat ns. auringon ihmeen. Myös tässä viimeisessä ilmestyksessään Neitsyt Maria sanoi lapsille, että hän on Ruusukon Neitsyt, ja kehotti lapsia jatkamaan ruusukon rukoilemista joka päivä maailmanrauhan ja Jumalan tahdon mukaisen elämän puolesta. Mekin voimme aina yhtyä Neitsyt Marian rukoukseen lähetystyön ja myös rauhan puolesta, joka on erityisen tärkeää ja ajankohtaista tänä aikana.
 
Varsinaista maailman lähetyspäivää vietetään yleiskirkollisesti lokakuun toiseksi viimeisenä sunnuntaina, joka tänä vuonna osuu hiippakunnassamme 22. päivään. Ekumeenista lähetyspyhää sen sijaan vietetään täällä Suomessa lokakuun toisena viikonvaihteena (tänä vuonna 6.-8.10.), jolloin katolilaiset, ortodoksit ja luterilaiset korostavat yhdessä kristittyjen yhteistä lähetysidentiteettiä ja muistuttavat samalla yhteisen todistuksen ja keskinäisen rauhan merkityksestä.
 
Rakkaus ja lähetys
Tänä vuonna ekumeenisen lähetyspyhän teema on Rakkauden kaksoiskäsky. Jeesus tiivisti Jumalan käskyt rakkauden kaksoiskäskyyn: meidän pitäisi toimia kaikin tavoin elämässämme niin, että rakastamme Jumalaa yli kaiken ja lähimmäisiämme niin kuin itseämme (Mark. 12:28-34). Tämä on kaikkein korkein mahdollinen vaatimus, eikä kukaan meistä yllä siihen täydellisesti. Se kuitenkin muistuttaa meitä kristityn tehtävästä pysyä rakkauden lähteellä ja ammentaa siitä joka päivä iloa lähetystyöhömme. Jumalahan on rakastanut ensin meitä.
 
Oikeastaan kaikki kastetut osallistuvat Jumalan missioon, joka on rakkauden lähetystyötä. Rakkauden kautta Jumala lähetti Poikansa vapauttamaan langenneen maailman: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16) Jeesus Kristus perusti kirkkonsa rakkauden missiota varten. Hänen antamansa lähetyskäsky ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni” (Matt. 28:19) perustuu rakkauden kaksoiskäskyyn. Rakkaus liittää meidät osallisiksi Jumalan rakkauteen ja lähettää palvelemaan rakkaudessa lähimmäistä. Samalla rakkauden kautta Pyhä Henki jatkaa lähetystyötä kutsuen, hoitaen ja parantaen. Pyhä Henki, jonka kautta Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme (Room. 5:5), johtaa meitä rakastamaan ja viemään myös toisille tätä rakkauden viestiä Jeesuksesta Kristuksesta.
 
Paavin lähetysviesti
Myös paavimme Franciscus puhuu rakkauden merkityksestä viestissään Maailman lähetyspäivää varten 2023. Viitaten apostoli Paavalin sanoihin ”Kristuksen rakkaus valloittaa ja pakottaa meitä” (vrt. 2 Kor. 5:14), paavi analysoi: ”Kyse on kahtalaisesta rakkaudesta: Kristuksen rakkaus meitä kohtaan vaatii, innoittaa ja herättää meidän rakkauttamme häntä kohtaan. Tämä rakkaus tekee ulos lähtevän kirkon aina nuoreksi: kaikkien sen jäsenten lähetystehtävä on julistaa Kristuksen evankeliumia vakuuttuneina siitä, että ’hän on kuollut kaikkien puolesta, jotta ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen vaan hänelle, joka on kuollut ja noussut kuolleista heidän tähtensä’ (j. 15). Kaikki voivat antaa panoksensa lähetystyöhön: rukouksilla ja teoilla, lahjoittamalla rahaa, uhraamalla kärsimyksensä, omalla todistuksella.”
 
Maailman lähetyspäivän 2023 teemaksi "Palavin sydämin, liikkeelle lähtien" paavi on valinnut Luukkaan kertomuksesta Emmauksen opetuslapsista (Luuk. 24:13-35). Hän muistuttaa meitä siitä, että ”kylmä sydän ei koskaan voi saada toisten sydämiä hehkumaan!” Siksi paavi kehottaa meitä ottamaan vaarin Jumalan sanasta lähetystyössä; Sanasta, joka valaisee ja muuttaa lähetystyön sydämen: ”Siksi Raamatun tunteminen on tärkeää kristityn elämässä, ja vielä enemmän julistettaessa Kristusta ja hänen evankeliumiaan. Muutenhan toisille välitetään pelkkiä omia ajatuksia ja omia suunnitelmia.”
 
Joka tapauksessa vain murretun leivän edessä Emmauksen opetuslasten silmät avautuivat tunnistamaan Jeesuksen. Paavi painottaa, että ”pelkkä aineellisen leivän murtaminen nälkäisille Kristuksen nimessä on jo kristillinen lähetysteko”, mutta ”vielä paljon enemmän eukaristisen Leivän murtaminen, joka on Kristus itse, on suuri lähetysteko, koska eukaristia on kirkon elämän ja lähetystehtävän lähde ja huippu.” Kun Herra on tunnistettu, tulee halu palata matkalle. ”Siksi ensimmäinen ja pääasiallinen lähetystyöresurssi ovat ne, jotka ovat tunteneet ylösnousseen Kristuksen Kirjoituksissa ja eukaristiassa, ne, jotka kantavat sydämessään hänen tultaan ja katseessaan hänen valoaan. He voivat todistaa elämästä, joka ei koskaan kuole, vaikeimmissakin tilanteissa ja synkimpinäkin hetkinä.”
 
Synodaaliprosessi
Maailman lähetyspäivää 2023 vietetään Piispainsynodin kokoontumisen aikana, siksi lähetysviestin viimeisessä osassa paavi huomauttaa, että "lähetys" on yksi keskeisistä sanoista synodaalissa, joka on käynnissä kaikkialla maailmassa. ”Tuo tie ei varmasti ole kirkon kääntymistä sisäänpäin, ei myöskään kansanäänestys siitä, mihin meidän täytyisi uskoa tai miten harjoittaa uskoamme ihmisten mieltymysten mukaisesti. Pikemminkin siinä lähdemme liikkeelle kuten Emmauksen opetuslapset, kuunnellen ylösnoussutta Herraa, joka aina tulee keskellemme opettaakseen meitä ymmärtämään kirjoituksia ja murtaakseen meille Leipää, jotta voisimme Pyhän Hengen voimalla viedä eteenpäin hänen lähetystehtäväänsä maailmassa.”
 
Viestin lopussa Pyhä Isä kutsuu meidät julistamaan Emmauksen opetuslasten tavoin, ilolla ja innolla, evankeliumia Herrastamme Kristuksesta, hänen elämästään ja kärsimyksestään, hänen kuolemastaan ​​ja ylösnousemuksestaan, ja niitä ihmeitä, joita hänen rakkautensa on toteuttanut elämässämme.
 
Meidän elämämme veneessä on kaksi airoa, joita meidän tulee liikuttaa yhtä voimakkaasti. Toisen airon nimi on ”rakasta Jumalaasi” ja toisen airon ”rakasta lähimmäistäsi”. Kun osaamme kiittää Jumalaa kaikesta hyvästä, jonka hän on lahjoittanut meille emmekä unohda auttaa lähimmäistämme, käsittelemme yhtä aikaa molempia airoja. Silloin meidän elämämme vene kulkee suoraan eteenpäin, ja Jeesus soutaa mukana veneessämme auttaen meitä pääsemään oikeaan suuntaan, taivaalliseen satamaan. Niinpä ”minun kutsumukseni on rakkaus!” (pikku Teresa). Rakasta ja tee lähetystyötä!
 
Pohjoismaiden Missio
 
Maailmanlaajuista lähetystyötä johtaa nyt Evankelioinnin virasto (ent. Pro propaganda Fide, per. 1622) Rooman kuuriassa. Sen yhteydessä toimii neljä paavillista lähetysseuraa, jotka ”ovat etuoikeutettu keino edistää tätä lähetysyhteistyötä hengellisesti ja aineellisesti.” Paavillinen uskon levittämisen seura (Pontifical Society for the Propagation of the Faith) on yksi lähetysseuroista, jonka kanssa Pohjoismaiden paikalliskirkot tekevät yhteistyötä ja joka vastaa maailman lähetyspäivän järjestelyistä ja antaa uusille, vasta perustetuille tai köyhille hiippakunnille välttämätöntä tukea niiden ponnistellessa kohti omavaraisuutta. Maailman lähetyspäivän kolehti suunnataan tälle seuralle. Lähetystyö on koko Kirkon vastuutehtävä, ja Pohjoismaiden katoliset hiippakunnat pyrkivät auliisti tukemaan paavillisten lähetysseurojen koordinoimaa evankelioimistyötä. Pyydämme teidän rukouksianne ja avustustanne. Rukouksillamme ja taloudellisella tuellamme me tuomme yhdessä Herran rakkautta ja konkreettista apua kaikkein haavoittuvimmille yhteisöille paavin lähetystyössä.
 
Vuonna 1926 paavi Pius XI aloitti Maailman lähetyspäivän vieton antaakseen lähetystyölle taloudellista varmuutta. Kaikki katoliset hiippakunnat antavat ”lähimmäisenrakkauden pienen rovon” lähetyspäivänä. Se tarjoaa meille jokaiselle mahdollisuuden tukea kirkon elämää antavaa läsnäoloa monien lähetyshiippakuntien köyhien ja syrjäytyneiden keskuudessa. Meidän rukouksemme ja lahjoituksemme auttavat tukemaan kirkkoja, sairaaloita, kouluja ja kutsumuksia maissa, joissa kirkko on uusi, vasta perustettu tai köyhä. Se on tilaisuutemme osoittaa rakkautta ja solidaarisuutta veljiämme ja sisariamme kohtaan, jotka jakavat kanssamme saman uskon.
 
Kolehdit kerätään 22. lokakuuta 2023 kaikissa messuissa Kirkon lähetystyön hyväksi.
 
MUUT AVUSTUKSET SUORAAN PIISPAN KANSLIAN LÄHETYSAVUSTUSTILILLE: FI09 1745 3000 1270 60
tilille voi tehdä lahjoituksia viitteellä 5005.
 
 
Hiippakunnan lähetystyöasioiden hoitaja
 
Isä Tri Nguyen
 
***
RUKOUKSET LÄHETYSTYÖN PUOLESTA
 
Jumala, sinä haluat, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan sinun totuutesi. Katso kypsän viljasatosi runsautta ja lähetä pelloillesi työntekijöitä, jotta evankeliumia saarnattaisiin kaikille luoduille. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, Messu evankeliumin levittämisen puolesta, A, päivän rukous, s. 927)
 
Jumala, katso Poikasi Kristuksen puoleen, joka ihmisten pelastuksen tähden antoi itsensä kuolemaan, jotta hänen kauttaan kaikkialla maailmassa sinun nimesi tulisi kirkastetuksi kansojen keskuudessa ja sinulle joka paikassa kannettaisiin tätä yhtä pyhää uhria. Tätä pyydämme saman Kristuksen, Poikasi, kautta. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, Messu evankeliumin levittämisen puolesta, A, uhrilahjarukous, s. 928)
 
Isä Jumala, sinä olet ravinnut meidät lunastuksemme sakramentilla. Suo, että tämä iankaikkisen pelastuksemme pantti edistäisi maailmassa oikeaa uskoa. Tätä pyydämme Kristuksen, Herramme, kautta. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, Messu evankeliumin levittämisen puolesta, A, päätösrukous, s. 928)
 
Rukous lähetystyön puolesta
Herra, sinä olet käskenyt meitä todistamaan sinusta maan ääriin asti. Pyydämme sinua: kutsu keskuudestamme naisia ja miehiä palvelemaan sinua siellä missä vain tahdot, niin että kirkko virkoaa uuteen elämään. Rukoilemme sinua niiden monien ihmisten puolesta, jotka eivät vielä tunne sinua. Lähetä todistajiasi maailman kaikkiin maihin, jotta kaikki kansat saisivat kuulla sinun ilosanomasi ja kaikki tulisivat osallisiksi evankeliumin rikkaudesta. Aamen.
(Katolinen Rukouskirja, KATT 2013, ss. 77–78)
 
***


Picture

Eukaristia (34): Transsubstantiaatio

2/10/2023

 
Picture
Eukaristisen rukouksen, ”koko Eukaristian vieton keskuksen ja huippukohdan” (SCa 48), tärkeimpien ainesten tarkemmassa tutkimisessa olemme jo syventyneet prefaatioon, sanctukseen, epikleesiin ja konsekraatioon. Edellisellä kerralla totesimme, että konsekraatiorukouksessa seurakunta tulee sakramentin vieton sydämeen ja kohokohtaan, joka on transsubstantiaatio eli leivän ja viinin muuttuminen papin sanoessa Jeesuksen viimeisellä aterialla käyttämät omat sanat: ”OTTAKAA JA SYÖKÄÄ TÄSTÄ KAIKKI: TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI … OTTAKAA JA JUOKAA TÄSTÄ KAIKKI: TÄMÄ ON MINUN VERENI MALJA.”
 
Totesimme myös lyhyesti, että Eukaristian asettamissanojen ”tämä on minun ruumiini” ja ”tämä on minun vereni” perusteella, vain kieliopillisen tulkinnan mukaan, siis etymologisesta ja filologisesta näkökulmasta, puhumattakaan vielä teologisesta näkemyksestä, leipä ja viini ovat todellisesti Kristuksen ruumis ja veri. Tällä kertaa syvennymme transsubstantiaatioon, sen käsitteeseen ja merkitykseen.
 
Transsubstantiaatio
Katolinen kirkko opettaa, että Jeesus Kristus on läsnä monin tavoin kirkossaan: sanassaan, kirkkonsa rukouksessa, ”missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään” (Matt. 18:20), köyhissä, sairaissa, vangeissa, sakramenteissaan, joiden asettaja hän on, messu-uhrissa ja palveluvirkaan asetetun henkilössä (KKK 1373). ”Mutta kaikkein korkeimmalla tavalla hän on läsnä ehtoollisaineissa” (SC 7). Hän on Eukaristiassa läsnä ainutlaatuisella ja vertaansa vailla olevalla tavalla: ”Kaikkeinpyhin eukaristian sakramentti sisältää todesti, todellisesti ja substantiaalisesti Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren yhdessä hänen sielunsa ja hänen jumaluutensa kanssa, ja siksi koko Kristuksen.” (Trenton kirk.kok., Decretum de ss. Eucharistia, c. 1: DS 1651)
 
”Tätä läsnäoloa sanotaan ’todelliseksi’- ei siinä mielessä, etteivät muut läsnäolon muodot olisi todellisia, vaan sanan ’todellinen’ korkeimmassa mielessä, koska tämä läsnäolo on substantiaalinen; siinä näet Kristus, Jumala ja ihminen, tulee kokonaan ja täydellisesti läsnäolevaksi”. (Paavali VI, ensyklika Mysterium fidei 39). Siis leipä ja viini muuttuvat Messussa olemukseltaan täysin ja pysyvästi Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
 
Kristus tulee läsnäolevaksi tässä sakramentissa leivän ja viinin hänen ruumiikseen ja verekseen muuttumisen kautta. Kirkkoisät painottivat päättäväisesti sitä kirkon uskoa, että Kristuksen sana ja Pyhän Hengen toiminta ovat niin vaikutusvoimaisia, että ne kykenevät vaikuttamaan tämän muuttumisen (KKK 1375). Pyhä Johannes Khrysostomos sanoo: ”Olkaamme täysin vakuuttuneita siitä, ettei ihminen saa aikaan sitä, että uhrilahjoista tulee Kristuksen ruumis ja veri, vaan sen tekee Kristus itse, hän joka on meidän puolestamme ristiinnaulittu. Kristuksen kuvaa toteuttaen pappi lausuu nämä sanat, mutta niiden vaikutusvoima ja armo tulevat Jumalalta. Hän sanoo: Tämä on minun ruumiini. Tämä sana muuttaa uhrilahjat”. (De proditione Iudae homilia, 1, 6: PG 49, 380)
 
Pyhä Ambrosius sanoo muuttumisesta yhtä vakuuttavasti näin: ”Tässä on kyse sellaisesta, mitä luonto ei ole saanut aikaan vaan minkä on konsekroinut siunaus. Siunaus nousee tehossaan luonnon yläpuolelle, koska kerran luonto itse muuttuu siunauksen voimasta.” (De mysteriis, 9, 50: PG 16, 405) ”Eikö Kristuksen sana, joka kykeni luomaan tyhjästä sen mikä ei ollut vielä olemassa, kykenisi muuttamaan jo olemassaolevan joksikin, mitä se ei ennen ollut? Sillä uuden luominen ei ole lainkaan vähäisempää kuin luontojen muuttaminen.” (ibid., 9, 52)
 
Trenton kirkolliskokous tekee yhteenvedon katolisesta uskosta lausuessaan: ”Koska siis Vapahtajamme Kristus sanoi sen, minkä hän leivän hahmossa esiinkantoi, olevan todellisesti hänen ruumiinsa, niin Jumalan kirkko on aina ollut vakuuttunut ja tämä pyhä synodi nyt uudestaan julistaa, että leivän ja viinin konsekraation kautta leivän koko substanssi muuttuu Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumiin substanssiksi ja viinin koko substanssi hänen verensä substanssiksi. Tätä muuttumista pyhä katolinen kirkko on soveliaasti ja asianmukaisesti kutsunut olemuksen muuttumiseksi (transsubstantiaatioksi)” (Trenton kirk.kok., Decretum de ss. Eucharistia, c. 4: DS 1642).
 
Aisteilla havaittavat leivän ja viinin tuntomerkit eli ”eukaristiset muodot” pysyvät kuitenkin muuttumattomina. Kirkon historiassa on joskus tapahtunut myös ns. eukaristisia ihmeitä, joissa on saatu kokea kuinka leipä ja viini muuttuivat näkyvästi, fyysisesti ja ihmeellisesti ihmispersoonan Kristuksen todelliseksi ruumiiksi ja vereksi papin lausumien konsekraation sanojen jälkeen. Todistukset ovat nähtävissä vielä tänäkin päivänä monien tieteellisten tutkimusten jälkeen. Eukaristisia ihmeitä on tapahtunut ympäri maailmaa, esimerkiksi Italian Lancianossa (750) ja Bolsenassa (1264), Saksan Beningenissa (1216), Ranskan Douaissa (1254), Puolan Poznanissa (1399), Espanjan Saragossassa (1427) jne.
 
Joskus protestantit väittävät katolista oppia Kristuksen todellisesta läsnäolosta eukaristiassa myöhemmäksi, jopa keskiaikaiseksi keksinnöksi. On totta, että transsubstantiaatio-oppi määriteltiin virallisesti myöhäiskeskiaikaisissa kirkolliskokouksissa (v. 1215, Lateraanin IV kirk.kok.). Tämä tehtiin vasta niin myöhään siksi, että aiemmin kristityt eivät koskaan olleet vakavasti kyseenalaistaneet tätä oppia, eikä määritelmälle ollut tarvetta. Kristuksen todelliseen läsnäoloon uskottiin aina apostolien ajasta asti, ja se on helposti todistettavissa ensimmäisten kristittyjen kirjoituksista.
 
Raamatulliset todistukset
Johanneksen evankeliumin kuudes luku kertoo, kuinka Jeesus puhui eukaristiasta Kapernaumin synagogassa. Juutalaiset pyysivät Jeesukselta tunnustekoa, jotta he uskoisivat häneen. Haasteeksi he antoivat esimerkin juutalaisen kansan historiasta: ”Meidän isämme söivät autiomaassa mannaa, niin kuin kirjoituksissa sanotaan: ‘Hän antoi taivaasta leipää heille syötäväksi.’” (Joh. 6:31) Pystyisikö Jeesus panemaan paremmaksi? Jeesus tarttui haasteeseen ja aloitti ikimuistoisen keskustelun sanoen olevansa elämän leipä, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän (Joh. 6:32-35).
 
”Juutalaisissa herätti ärtymystä se, että Jeesus sanoi: ’Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta.’ He sanoivat: ’Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika? Me tiedämme hänen isänsä ja äitinsä. Kuinka hän voi sanoa tulleensa alas taivaasta?’” (Joh. 6:41-42) Jeesus ei peru puheitaan, vaan kehottaa kuulijoitaan uskomaan ja tekee väitteensä vielä konkreettisemmaksi: ”Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.” (Joh. 6:47-50) Tässä Jeesus sanoo ensimmäistä kertaa, että kyseistä taivaasta tullutta leipää, joka on siis Jeesus, voi syödä, ja että sen syöminen johtaa kuolemattomuuteen.
 
Jeesus jatkaa toistamalla väitteensä ja antamalla taas lisätietoa hiljalleen avautuvasta salaisuudesta: ”Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.” (Joh. 6:51) Nyt Jeesus sanoo, että hänen antamansa leipä on hänen ruumiinsa. Tästä syntyikin kiivas väittely, ja Jeesuksen kuulijat kyselivät toisiltaan: “Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?” (Joh. 6:52) Juutalaiset siis ottivat Jeesuksen sanat kirjaimellisesti ymmärtäen, että Jeesus sanoi antavansa ruumiinsa ihmisten syötäväksi. Jos Jeesus olisi tarkoittanut sanansa symbolisesti, hän olisi voinut korjata tässä syntyneen väärinymmärryksen, kuten hän teki muualla (vrt. Matt. 16:5-12). Jeesus kuitenkin vain vahvistaa sanojensa todellisuutta entisestään: “Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.” (Joh. 6:53-54) Tässä Jeesus vahvistaa, että hänen lihaansa on syötävä ikuisen elämän saamiseksi. On syytä huomata, että sana ”syö” (kr. trogon) ei ole tässä yhteydessä yleisin alkukielen syömistä tarkoittava sana, vaan se on hyvin konkreettinen, merkitykseltään lähinnä jyrsimistä tai mutustelua tarkoittava, eikä sitä voi soveltaa metaforaan tai symboliin.
 
Jeesus jatkaa tehden kertakaikkisen selväksi, onko kyseessä symbolinen vai todellinen ruoka: ”Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.” (Joh. 6:55-56) Syömmekö eukaristiassa todella Jeesusta? Jeesus jatkaa: ”niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö” (Joh. 6:57). Näin Jeesus päättää selityksensä siitä, mitä tuo alussa mainittu taivaallinen leipä oikein on. ”Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.” (Joh. 6:58)
 
Nämä sanat olivat siis kovia, sillä Vanhassa testamentissa veren juominen oli tiukasti kielletty (3. Moos. 17:10), mutta Jeesus ei olisi voinut tehdä selvemmäksi, että hän vaatii ihmisiä syömään ja juomaan hänen lihaansa ja vertansa. Johannes kertoo, että Jeesuksen sanat kuultuaan ”monet hänen opetuslapsistaan sanoivat: ’Sietämätöntä puhetta. Kuka voi kuunnella tuollaista?’” (Joh. 6:60) Jos Jeesus olisi todella puhunut vertauskuvallisesti uskosta hänen ristillä antamaansa ruumiiseen ja vereen, kuten jotkut kristityt väittävät, hän olisi voinut tehdä sen tässä opetuslapsilleen selväksi. Hän ei tee mitään sen kaltaista, vaan sanoo: “Loukkaako tämä teitä?… Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä.” (Joh. 6:61,63) Johannes jatkaa: ”Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan.” (Joh. 6:66) Tästä huolimatta Jeesus ei huutanut heidän peräänsä: ”Tulkaa takaisin, ymmärsitte väärin, puhuin vain vertauskuvallisesti!”
 
On taas syytä huomata, että tämä on ainoa evankeliumien mainitsema tilanne, jossa jotkut Jeesuksen opetuslapsista, jotka olivat kulkeneet hänen kanssaan ja varmasti jo tottuneet hänen yllättävyyteensä, jättivät hänet ns. opillisten syiden takia. Loppujen lopuksi Jeesus ei voinut tehdä kompromisseja totuudesta, siksi hän kääntyi apostolien puoleen ja kysyi: “Aiotteko tekin lähteä?” (Joh. 6:67) Pietari vastasi muiden puolesta: “Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat. Me uskomme ja tiedämme, että sinä olet Jumalan Pyhä.” (Joh. 6:68-69)
 
Apostoli Johanneksen uskonveljet siis uskoivat eukaristian olevan todella Kristuksen ruumis. Jos tämä olisi ollut väärinkäsitys, jos se ei olisi ollut Jeesuksen opetus, Johanneksen olisi ollut helppo korjata väärinkäsitys evankeliumissaan samoin kuin hän korjasi erään toisen ”veljien keskuudessa” syntyneen väärinkäsityksen (vrt. Joh. 21:20-23). Näin hän ei kuitenkaan tehnyt, sillä hän tiesi kaikkien ymmärtäneen Jeesusta kirjaimellisesti ja oikein.
 
Pyhän Paavalin kirjoitukset antavat tästä lisätodistusta. Korinttilaiskirjeessään hän kirjoittaa: ”Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.” (1. Kor. 10:16-17) Eukaristialla on siis samanlainen sakramentaalinen vaikutus kuin kasteella: se yhdistää meidät Kristuksen ruumiiseen (vrt. 1. Kor. 12:12-13). Olemme todella yhteydessä Kristuksen ruumiiseen ja vereen, emme pelkästään syö niiden symboleja. Myöhemmin Paavali kirjoittaa: ”se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.” (1. Kor. 11:27) Varmaankaan kukaan ei voi tehdä syntiä Kristuksen ruumista ja verta vastaan ehtoollisessa, jos ehtoollisessa ei ole läsnä Herran ruumista eikä verta, vaan pelkkiä symboleja. Paavalin sanat viittaavat selvästi siihen, että hän uskoi leivän ja viinin muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Hän jatkaa: ”Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.” (1. Kor. 11:29) Paavali ei pelkästään ilmaise uskoaan siihen, että leipä on Kristuksen ruumis, vaan varoittaa niiden tuomiosta, jotka syövät ja juovat ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista!
 
Jatkuva traditio
Samalla linjalla, apostolisen tradition välittämisessä, toisella vuosisadalla elänyt pyhä Justinus Marttyyri kirjoittaa osuvasti: ”Me emme nimittäin ota tätä ravintoa vastaan tavallisena leipänä ja tavallisena juomana. Meidän pelastajamme Jeesus Kristus nimittäin tuli lihaksi Jumalan Sanan kautta ja hänellä oli liha ja veri meidän pelastuksemme vuoksi. Juuri samalla tavalla – näin meille on opetettu – hänen rukouksen sanan kautta siunaamansa ravinto, joka yhdistyy meidän vereemme ja lihaamme ja ravitsee ne, on tämän lihaksi tulleen Jeesuksen liha ja veri.” (Justinus, I apologia 66:2)
 
Näiden raamatun ja tradition todistusten perusteella Katolinen kirkko uskoo lujasti Kristuksen todelliseen eukaristiseen läsnäoloon, joka ”alkaa konsekraation hetkellä ja kestää niin kauan kuin eukaristiset muodot ovat olemassa. Kristus on kokonaan ja jakamattomasti kummassakin muodossa, ja kokonaan ja jakamattomasti niiden kaikissa osissa, niin ettei leivän murtaminen jaa Kristusta osiin.” (KKK 1377)
 
Eukaristian todellisen luonteen vuoksi Kirkko säilyttää konsekroidut hostiat hyvin huolellisesti, vie ne sairaille ja muille ihmisille, jotka eivät voi osallistua Pyhään Messuun, asettaa ne uskoville juhlallisesti palvottavaksi (adoraatio) ja kantaa niitä juhlakulkueissa (Corpus Christi-juhla). Kirkko kutsuu uskovia vierailemaan usein tabernaakkelissa säilytetyn Kaikkein pyhimmän Sakramentin luona ja palvomaan sitä. (Paavali VI, Mysterium fidei 66)
 
Lopuksi meidän pitäisi muistaa myös pyhän Tuomas Akvinolaisen tärkeää tarkentavaa opetusta, joka koskee tätä transsubstantiaatio-oppia: ”Kristuksen todellisen ruumiin ja todellisen veren läsnäoloa tässä sakramentissa ei voida tavoittaa aistien avulla vaan yksin uskolla, joka nojautuu itse Jumalan auktoriteettiin. Sen tähden pyhä Kyrillos sanoo raamatunjakeesta ’Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan’ (Luuk. 22:19): ’Älä epäile sen olevan totta. Ota mieluummin Vapahtajan sanat uskossa vastaan. Koska hän on totuus, hän ei valehtele’.” (pyhä Tuomas Akvinolainen, Summa theologiae, III, 75, 1; pyhä Kyrillos Aleksandrialainen, Commentarius in Lucam 22, 19: PG 72, 912)
 
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:

·        Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
·        Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419
·        Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-294
·        Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
·        Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
·        Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964), lyh. LG
·        Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
·        Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965), lyh. PO
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
·        paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
·        paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
·        paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
·        Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
·        paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa

Kirkon remontin tilanne (päivitetty 02.09.2023) / The Situation of the Church Renovation

1/10/2023

 
Picture
Rakkaat seurakuntalaiset!
 
Kirkon remontti, käyttövesijohtojen uusiminen, on käynnistynyt toden teolla viime toukokuusta lähtien. Sen aikataulu on päivitetty kesäkuussa. Tästä poiketen työmaa on seis viikot 34–36 kesäloman takia. Työt jatkuvat 11.9.2023. Kellarikerroksessa seurakuntasali on valmis. Seurakuntasalin viereiset vessat ovat wc-istuimien vaihtamista vaille valmiit. Eteisestä tuodaan nousu vuokra-asuntoon. Autotallin väliaikaiset putket puretaan ja uudet putket kytketään saneerauksen lopussa. Ensimmäisestä kerroksesta vielä tekemättä nousu vuokralaisen asuntoon ja nousu pesulaan. Remontti on toistaiseksi sujunut suunnitelman mukaan. Sen pitäisi olla valmis tänä vuonna tai ensi vuoden alussa.
 
Remontin hanketyöryhmässä on talousneuvoston jäsenet, muita seurakunnan edustajia sekä asiantuntijajäseniä. Arvio kustannuksista on 150–200.000 €, mutta Bonifatiuswerk on myöntänyt hankkeelle merkittävän tuen, joten kustannukset laskevat 70 %, pappilan osalta 80 %. Seurakunnalla on remontin omavastuu noin 50.000 €. Sen keräämiseksi on remonttia varten perustettu oma tili, jolla on asianmukainen rahankeräyslupa. Tähän asti avustuksia on sujuvasti tullut seurakunnalle. Taulukossa näkyy remonttitilin saldon kehitys.
 
Olemme kiitollisia Bonifatiuswerkille suuresta tuesta tähän urakkaan, joka on seurakuntamme suurimpia kautta aikojen! Olemme todella kiitollisia myös teille kaikille, jotka ovat anteliaasti tukeneet meitä tässä hankkeessa. Tarvitsemme kuitenkin vielä Teidän rukouksianne ja taloudellista tukeanne! Jumala palkitkoon Teitä kaikkia runsaalla mitalla!
 
RAHANKERÄYS Pyhän Ristin seurakunnan remonttiin
Kohde: KÄYTTÖVESIJOHTOJEN UUSIMINEN KIRKKORAKENNUKSESSA
Rahankeräysluvan numero: RA/2021/706
Rahakeräyksen järjestäjä: Katolinen kirkko Suomessa/Helsingin hiippakunta, os. Rehbinderintie 21, 00150 Helsinki
Rahankeräystili: IBAN: FI31 1555 3000 1273 41
BIC: NDEAFIHH
VIITENUMERO: 30 300
 
Ystävällisin terveisin ja monin rukouksin,
Tampereella 2.9.2023
 
Khra Nguyen Toan Tri, +358 50 361 7942, [email protected]

****

The Situation of the Church Renovation
(updated 02.09.2023)
 
Dear parishioners,
 
the renovation of the church, the renewal of the water pipes, has really been starting since last May. Its schedule has been updated in June. In contrast to this, the construction site is closed for 34–36 weeks due to the summer vacation. The work will continue on 11 September 2023. The parish hall on the basement floor is ready. The toilets next to the parish hall are ready except for changing the toilet seats. From the hall there is a rise to the rental apartment. The temporary pipes in the garage will be dismantled and new pipes will be connected at the end of the renovation. From the first floor, the ascent to the tenant's apartment and the ascent to the laundry room have yet to be made. So far, the renovation has gone according to plan. It should be ready this year or early next year.
 
The renovation working committee consists of Finance Council members, other parishioners, and some experts. The costs are estimated to be between 150 000 euros and 200 000 euros, but Bonifatiuswerk has granted significant financial assistance to our parish, so the renovation of the rectory will be subsidized by 80 % and of the other parts by 70 %. The parish has a deductible of about 50,000€ for the renovation. In order to collect it, a separate bank account has been set up for the renovation, which has an appropriate money collection permit. Until now, grants have flowed smoothly to the parish. The table shows the balance of the renovation account. The red line shows the target.
 
We are very grateful to Bonifatiuswerk for the great support given to us for this project which is among the largest in the history of our parish. We are also very grateful to all of you who have generously supported us in this project. However, we still need your prayers and financial support! May God reward you all abundantly!
 
FUNDRAISING FOR THE RENOVATION AT THE HOLY CROSS PARISH
Object: RENOVATION OF WATER PIPES IN THE CHURCH BUILDING
Number of fundraising license: RA/2021/706
Organizer: Catholic Church in Finland/Diocese of Helsinki, address Rehbinderintie 21, 00150 Helsinki
Fundraising bank account: IBAN: FI31 1555 3000 1273 41
BIC: NDEAFIHH
REFERENCE NUMBER: 30 300
 
Yours sincerely,
Tampere, September 2, 2023
 
Parish priest, Fr. Nguyen Toan Tri, +358 50 361 7942, [email protected]
Picture

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    June 2025
    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Eukaristia
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Herran Rukous
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkkovuosi
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuukauden Pyhimys
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Nuoret
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
[email protected] + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280