risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Marraskuun pyhimys: pyhä Martino de Porres, sääntökuntalainen (3.11.)

24/11/2021

 
Picture
Mulattipoika
Juan Martino de Porres syntyi aviottomana lapsena 9. joulukuuta 1579 Liman kaupungissa Perussa. Hänen isänsä oli espanjalainen ylimys, Alcantaran ritari Don Juan ja äitinsä musta vapautettu orjatar Ana Velásquez Limasta, toisten tietojen mukaan alunperin Panamasta kotoisin. Ylpeän valkoisen aatelismiehen oli luonnollisesti mahdotonta avioitua orjattaren kanssa, mutta mies antoi tälle vapauden ja adoptoi kuusi vuotta myöhemmin aviottoman poikansa. Mulattipoika sai siis isänsä nimen, mutta hän joutui elämään edelleen kurjuudessa äitinsä kanssa.
 
Äiti antoi pojalleen kristillisen kasvatuksen. Poika opetteli parturin ammatin auttaakseen äitiään elannon hankkimisessa. Käytyään peruskoulua muutamia vuosia 12-vuotias Martino opiskeli parturiksi, joka oli 1600-luvulla samalla eräänlainen sairaanhoitaja ja suoritti yksinkertaisia kirurgisia toimenpiteitä, esimerkiksi suoneniskentää. Näin Martino pääsi lääkärin apulaiseksi, ja hänestä tuli taitava sairaanhoitaja.
 

Dominikaaniveli
Martino pyrki ja pääsi dominikaanien maallikkoveljeksi Limassa. Papiksi ei mulatti sen ajan käsityksen mukaan kelvannut. Tultuaan maallikkoveljeksi dominikaaniluostarissa Martino leikkasi edelleen muiden munkkien hiukset ja hoiti heidän haavansa. Lisäksi hänen rakkautensa ja huolenpitonsa kohdistui ensi sijassa kaikkein köyhimpiin, sairaisiin, intiaaneihin ja mustiin orjiin. Nämä tulivat hänen luokseen kaikkine huolineen. Martino auttoi heitä sekä ruumiillisessa että sielullisessa hädässä. Hänen yönsä kuluivat rukouksessa ja katumuksenteossa Ristiinnaulitun kuvan edessä, päivisin hän hoiti sairaita, huolehti vähäisistä tehtävistä keittiössä ja pesulassa. Hänestä tuli kaikkien hylättyjen, huonosti kohdeltujen orjien ja muiden onnettomien ystävä. Hänen nöyryytensä ja palvelualttiutensa tuntuivat rajattomilta.
 
Jo hänen oma yhteisönsä tunnisti hänen pyhyytensä ja otti vastaan häneltä hengellistä ohjausta. Vaikka ”pyhällä parturilla”, niin kuin köyhät kutsuivat häntä, ei ollut mitään korkeampaa koulutusta, Liman papit, jopa piispa, tulivat usein kysymään häneltä neuvoa, elleivät he keksineet, kuinka ratkaista vaivalloiset sielunhoito-ongelmat. Suuri osa hänen syvällisestä hengellisestä viisaudestaan johtui ahkerasta seurustelusta kahden muun, samaan aikaan ja samassa kaupungissa eläneen pyhän, Rosan ja Juan Maciasin, kanssa.


Ihmeparantaja
Martino kohteli aatelisia ja orjia yhtä lailla ottamatta huomioon heidän rotuaan tai sosiaalista asemaansa. Ihmiset kutsuivat häntä armon isäksi, mutta itse hän käytti itsestään nimitystä mulattikoira. Muuan hänen suojattinsa kuvasi häntä käytännölliseksi ja taitavaksi mieheksi.
 
Hänellä kerrotaan olleen näkyjä ja haltioitumisen tiloja. Hänen sanotaan pystyneen sekä levitoimaan että olemaan kahdessa paikassa yhtaikaa. Hän saattoi käsitellä pyykkiä kaikessa rauhassa samalla kun hoiti potilasta Algeriassa. Väitteet hänen vierailuistaan tulivat niiltä, ​​joita hän auttoi. Vaikka Martino ei koskaan lähtenyt Limasta, ihmisten mukaan hän ilmestyi heille Algeriassa, Kiinassa, Ranskassa, Japanissa, Meksikossa ja Filippiineillä. Lukitut ovet eivät voineet estää häntä hoitamasta sairaita. Epidemian aikana kuusikymmentä luostarin lukitussa osassa asunutta aloittelevaa veljeä sairastui. Useat heistä kertoivat Martinon kulkevan lukittujen ovien läpi hoitamassa heitä. Luostarin esimiehet jopa vahvistivat nämä väitteet. Näin luostarissa ja sen ulkopuolella hän tuli tunnetuksi ihmeellisistä parantamisistaan.
 
Martinon myötätunto ei rajoittunut ihmisiin. Hän hoiti ja paransi myös eläimiä. Hänellä kerrotaan olleen kyky kommunikoida eläinten kanssa. Pyhän Franciscuksen tavoin Martino kohteli eläimiä ikään kuin he olisivat veljiä ja sisaria. Jopa mahdollisesti ruttoa kantavat tuholaiset hyötyivät Martinon armollisuudesta. Hiirien tekoset pappilan liinavaatekaapissa aiheuttivat työtä siivoushuollolle: alttarin liinavaatteet olivat hiiren kakan peitossa. Munkit halusivat myrkyttää pörröiset hyökkääjät, mutta Martinolla oli muita suunnitelmia. Kuten pyhä Franciscus neuvottelussaan Gubbion tappajasuden kanssa Martino vain lupasi säästää hiiret tältä kunnialta, jos ne muuttaisivat pieneen puutarhan päässä olevaan onkaloon. Martino tarjosi heille jopa ruokaa ja sitten ohjasi heidät uusiin kaivuukohteisiinsa. Hiiret pysyivät poissa liinavaatteista, ja Martino piti oman osansa sopimuksesta.
 

Suojeluspyhä
Martinolle kuuluu myös suuri ansio siitä, että kasvavaan pääkaupunkiin saatiin suuri koti hylätyille lapsille. Kun kaupungissa riehui rutto, tämä musta dominikaaniveli osoitti ihmettä hipovaa sankarillista rakkautta ja kuoli lopulta ruttoon 3. marraskuuta 1639. Hän siis kuoli 60-vuotiaana rajuun malariaan, ns. neljän päivän kuumeeseen. Kun hän oli kuolemaisillaan, Espanjan varakuningas, Chinchonin kreivi tuli ja polvistui hänen vuoteensa viereen pyytäen hänen siunaustaan.
 
Kaikissa yhteiskuntapiireissä Martinoa alettiin kunnioittaa ihmelääkärinä ja pyhimyksenä. Erityisesti intiaanit ja Liman mustat alkoivat kunnioittaa häntä pyhänä heti hänen kuoltuaan, mutta kesti yli 300 vuotta, ennen kuin hänen nimensä oli kiirinyt maailmalle. Vasta vuonna 1962 paavi Johannes XXIII julisti hänet pyhäksi, vaikka hänen haudallaan tapahtui monia ihmeparantumisia ja kanoniset tutkimukset alkoivat 1660.
 
Martino de Porres on nyt Latinalaisen Amerikan rakastetuimpia pyhimyksiä. Hänet on tunnustettu Amerikan ensimmäiseksi mustaksi pyhimykseksi. Hän on rotujen välisten suhteiden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, julkisen koulutuksen ja television suojelija, samoin kuin julkisen terveydenhoidon, sekarotuisten ihmisten, partureiden ja kampaajien suojelija.
 
Pyhän Martino de Porresin muistopäivänä (3.11.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Jumala, sinä johdatit pyhän Martinon nöyryyden tietä taivaan kunniaan. Anna meidän tässä elämässä seurata hänen ihailtavaa esimerkkiään, niin että meidätkin hänen kanssaan kerran korotettaisiin ikuiseen kirkkauteen. Tätä pyydämme Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi, kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, s. 732)
 
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Evi Koski (toim.), Pyhimysten tie. Suomen katolisen hiippakunnan liturgisen kalenterin mukaiset pyhimysten juhlat ja muistopäivät, KATT, Helsinki 1978, s. 243.
·       Adalbert Engelhart OSB, Pyhien vuosi, Pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, KATT, Saarijärvi 2001, ss. 340-341.
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, ss. 172-173.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       www.catholic.org/saints/ tai www.catholic-forum.com/saints/indexsnt.htm

Eukaristia (26): kolehti

24/11/2021

 
Picture
Edellisellä kerralla keskityimme leivän ja viinin edeskantoon eli uhrilahjojen tuomiseen alttarille. Tässä offertoriumissa valmistetaan alttari, Herran pöytä, joka on koko Eukaristian vieton keskipiste. Todettiin, että on suositeltavaa, että uskovat tuovat leivän ja viinin alttarille kulkueena. Tämä uhrilahjojen esiinkantaminen on hyvin merkittävä, sillä leivässä ja viinissä Kristus Vapahtaja ottaa vastaan koko luomakunnan, jotta se sitten muuttuu ja tarjotaan Isälle. Tällä tavalla me tuomme alttarille myös maailman kaiken tuskan ja kärsimyksen varmoina siitä, että kaikella on arvoa Jumalan silmissä. (SCa 47)
 
Samaan aikaan alttarin uhrilahjojen valmistamisen kanssa kerätään kolehti, joka on kirkolle annettava uhrilahja. Näin uskovat ilmaisevat osallistumistaan tuomalla joko leipää ja viiniä Eukaristian viettoa varten tai muita lahjoja kirkon ja köyhien tarpeisiin. Raha tai muut lahjat, joita uskovat ovat tuoneet tai jotka kirkossa on kerätty köyhiä tai kirkkoa varten, otetaan vastaan ja asetetaan johonkin sopivaan paikkaan, lähellä alttaria. (RMYJ 49) Tässä kirjoituksessa tutkimme kolehdin merkitystä.
 
Käykö kolehti meille rasittavaksi, kun se kerätään niin usein? Toisaalta muutamilla uskovilla on tapana panna niin vähän kolehtihaaviin, että on vaikea sanoa, kumman syy on suurempi: senkö, joka antaa kerätä liian paljon kolehtia, vai sen, jonka anti ei ole missään suhteessa siihen, mitä hänen muuten on tapana kuluttaa elämäänsä. Nyky-yhteiskunnan maallistumisen johdosta emme ehkä oivalla helposti, että messu-uhrilla ja Herran ehtoollisella olisi merkittävää yhteyttä kolehtiin. Se, ettemme enää ymmärrä kolehdin merkitystä, osoittanee juuri, miten meiltä puuttuu oikea käsitys Eukaristian merkityksestä.
 
Vanha tapa
Vanhoina aikoina kirkkoon tuotiin paljon lahjoja, jotka offertoriumin aikana luovutettiin papille. Ne olivat ennen kaikkea ruokatavaroita. Tästä johtui myös tapa, että lahjat vastaanotettuaan pappi todella pesi kätensä. Hän ei menettänyt vähintäkään arvostaan ottaessaan ne vastaan messukasukassaan, sillä hän suoritti siinä merkittävää pappeuteensa kuuluvaa tehtävää. Nimittäin vastaanotetut lahjat jaettiin kolmeen osaan ja määrättiin seuraaville kohteille: yksi osa kuului köyhille, toinen papistolle ja kolmas osa, määrältään pienin mutta tarkoitukseltaan arvokkain, leipä ja viini, oli määrätty käytettäväksi Pyhää Messua varten. Vain tämä kolmas osa piti muutettaman Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, mutta kaikki kolme uhrattiin Herralle.

Pyhä Justinus Marttyyri kirjoittaa Messun uhrilahjoista näin: ”Ne, jotka ovat varakkaita ja haluavat antaa, antavat sen mukaan, mitä kukin itse on päättänyt. Tuodut lahjat annetaan jumalanpalveluksen johtajalle, ja hän jakaa niitä orvoille ja leskille sekä sairaille ja kaikille, jotka syystä tai toisesta ovat menettäneet toimeentulonsa, ja myös vankilassa oleville ja maahan saapuneille muukalaisille. Sanalla sanoen: hän on kaikkien hädänalaisten auttaja” (Apologia, 1,67).
 
Oikeastaan Eukaristian viettoon tarkoitettujen leivän ja viinin ohella kristityt ovat alusta asti tuoneet myös lahjoja jaettavaksi puutetta kärsiviä varten (KKK 1351). Tämä tapa, josta käytettiin nimeä kolehti (1 Kor. 16:1), on aina ajankohtainen. Inspiraationa sille on ollut Kristuksen esimerkki, hänen, joka tuli köyhäksi, jotta tekisi meidät rikkaiksi (2 Kor. 8:9).
 
Sen minkä annamme köyhille, annamme Jumalalle, sillä Kristus sanoo: ”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” (Matt. 25:40) Offertoriumin aikana tuli näistä kolmesta osatoimituksesta yksi ainoa: papille Herran edustajana luovutettiin se, mikä oli määrätty Kristuksen köyhien jäsenten osaksi. Miten voi ylipäänsä olla olemassa pappeja, kirkkoja, liturgisia tarvikkeita ja toimituksia, ellei alttarin palvelijoilla ole mistä elää? Heidän elatuksestaan huolehtiminen merkitsee samaa kuin huolehtia Jumalan ylistämisen jatkuvuudesta, sillä hehän ovat Jumalan palvelijoita.
 
Uusi tapa
Näin aikaisemmin ei ollut olemassa kolehtia rahana. Uskovat toivat alttarille luonnolliset lahjansa, joista osa käytettiin konsekraatiota ja kommuuniota varten, osa pappien elatukseksi, ja kolmas osa kuului köyhille. Käytännön helpottamiseksi kolehti kerätään nyt rahana luonnollisten ruokatavaroiden tuomisen sijaan. Vaikka tapa on muuttunut, sisältö on aina ollut sama.
 
Uhrilahjat, ennen kaikkea leipä ja viini, ovat ihmisen työn ja vaivan hedelmiä. Niitä ei olisi olemassa ilman myllärien ja viininviljelijäin työtä, ilman niiden vaivannäköä, jotka ovat korjanneet lyhteet ja poimineet viinirypäleet, kumartuneet syvään vetämään vakoja, istuttaneet taimia ja hoitaneet viiniköynnöksiä. Niitä ei olisi olemassa ilman auraa ja kuokkaa, ilman sulattimoja ja rautatehtaita ja ilman niitä, jotka työskentelevät vuorikaivosten uumenissa. Ja kaikki nämä ihmiset puolestaan ovat tarvinneet vaatteita, ruokaa ja asunnon, lääkäreitä, jotka ovat hoitaneet heitä, sekä monenlaisia virkailijoita. Kokonainen salaperäisten yhteenkuuluvuuksien ketju on ollut tarpeen, jotta tämä pitkä työn kulku on tuottanut tämän leivän ja tämän viinin, jotka pappi alttarilla kantaa Herralle. Siten uhrataan Herralle todellisesti eikä vain vertauskuvallisesti koko inhimillinen työ, kun pappi lausuu sanat: ”sinun anteliaisuudestasi olemme saaneet leivän, jonka kannamme eteesi, maan ja ihmisten työn hedelmän, josta meille tulee elämän leipä”; ”sinun anteliaisuudestasi olemme saaneet viinin, jonka kannamme eteesi, viiniköynnöksen ja ihmisten työn hedelmän, josta meille tulee hengellinen juoma.”
 
Ihmisen koko työ ja vaivannäkö, kaikki hänen toiveensa ja pettymyksensä ovat yhdistettävissä Kristuksen ristiin ja ylösnousemukseen. Niin pian kuin tämä leipä ja tämä viini on muutettu Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, tulee muuttumisesta työn kruunu ja täyttymys, lunastus ja pyhitys. Tässä jumalallistumisessa täyttyy ja toteutuu elämä sinänsä, yksityisen ja perheen, kansan ja koko maailman elämä.

Tähän kaikkeen on kolehdilla oma osuutensa. Meidän kättemme työ, kaikki, mitä ihmisen ahkeruus ja vaivannäkö saa aikaan, saa kolehdin kautta erityisen arvon ja vihkimyksen, osan siitä tullessa lahjaksi, jonka avulla on mahdollista huolehtia Kristuksen ruumiista ja sen kärsivistä jäsenistä. Niinpä kolehti ei suinkaan ole keino, jonka avulla papit pääsevät käsiksi rahaan. Se on yksinkertaisesti uskovien osuus pyhään uhriin, keino auttaa kirkkoa ja papistoa heidän toimeentulossaan ja huolehtia seurakunnan köyhistä.
 
Ennen vanhaan uskovat toivat lahjana alttarille työnsä tuotteita. Tämä tapa oli puhuvampi kuin kolehtihaavi, joka nykyään kiertää penkkirivejä ja johon me joskus ajatuksettomasti heitämme pienen kolikon. Joka tapauksessa meidän uhrimme kolehtina ei tule sakaristoon vaan alttarille, ja siitä tulee pyhitetty kolehti. Kirkon ovella koottava uhrilahja tai jäsenmaksu ei korvaa varsinaista kolehtia, sillä jos niin olisi, käytettäisiin hurskasta tekosyytä puhtaasti rahallisessa ja siten materiaalisessa asiassa, eikä sillä olisi sitä uskonnollista ja liturgista arvoa, joka on kolehdille ominainen.
 
Pyhän Messun vietossa offertoriumin aikana saadaan aikaan siis pyhitetty kolehti. Toki on pidettävä huoli siitä, että kolehti kerätään nopeasti ja yksinkertaisella tavalla sekä samalla niin arvokkaasti ja hienotunteisesti, ettei sillä häiritä uskovia eikä pyhää toimitusta. Kolehdille nousee selvempi merkitys silloin, kun se ei koidu pahennukseksi, vaan mukautuu itse Eukaristian viettoon.
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:
·       Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
·       Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1322-1419
·       Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 271-294
·       Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
·       Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
·       Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964)
·       Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
·       Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965)
·       The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
·       The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
·       The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
·       paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
·       paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
·       paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
·       Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
·       paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa
  • Herran pöytä, Messu, Valkeus & Elämä 4, Studium Catholicum, Helsinki 1964, ss. 37-42.

RA-piiri 3.11./ Info-kurssi 10.11. / Usko&Elämä 17.11.

1/11/2021

 
Picture
Keskiviikkona 3.11.2021: Raamattupiiri klo 18.40
 
Aiheena:    JUDITIN KIRJA, luvut 1-16
 
Juditin kirja on värikäs kertomus kauniista ja hurskaasta juutalaisnaisesta, joka pelastaa kotikaupunkinsa vihollisen joukoilta. Samalla hän pelastaa koko maan; Judit-nimi pohjautuu heprean sanaan jehudit, joka merkitsee juutalaisnaista.


Picture
Keskiviikkona 10.11.2021: Informaatiokurssi klo 18.40
 
Kurssi on tarkoitettu kirkkoon liittyville tukemaan heidän katekeettista opastustaan, sekä kaikille niille jo kirkossa oleville, jotka haluavat kerrata tai parantaa tietojaan uskonnostaan.
 
Aiheena: KRISTITTY & YHTEISKUNTA

Käsittelemme mm. lyhyt historia katolisesta yhteiskuntaopetuksesta, perusteet: yksilö & yhteisö, osallistuminen yhteiskunnan elämään, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, ihmisen työ…


Picture
Keskiviikkona 17.11.2021: Usko & Elämä -sarja klo 18.40
 
Tavallaan jatkokurssi, jossa syvennetään katolista uskoa ja sakramentaalista elämää.

​Aiheena:    NEITSYT MARIALLE OMISTETUT JUHLAT
 
Käsittelemme mm. Marian juhlapyhät: 1.1. Pyhä Jumalansynnyttäjä, 25.3. Herran syntymän ilmoittaminen, 15.8. Marian taivaaseen ottaminen, 8.12. Marian perisynnitön sikiäminen; muut juhlat ja muistopäivät… 

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita!
PYHÄN RISTIN KIRKON SEURAKUNTASALISSA!

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
risti@katolinen.fi + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280