risti.katolinen.fi
  • Pyhän Ristin seurakunta
    • Seurakuntalehti
    • Uutisia seurakunnasta >
      • Suomenkieliset uutiset
      • Pankkiyhteys
      • Facebook
    • Kalenteri >
      • Messuajat
      • Messut Tampereen ulkopuolella
    • Yhteystiedot >
      • Ota yhteyttä
      • Pankkiyhteys
      • Papit
      • Seurakuntaneuvosto
      • Seurakunnan alue
      • Seurakunnan historia
      • Linkkejä
    • Toiminta ja palvelut >
      • Caritas
      • Katekeesi >
        • Vaasassa
        • Hämeenlinnassa
      • Sakramenttiopetus
      • Lastenkerho
      • Seniorit
      • Raamattupiiri
      • Informaatiokurssi
      • Usko & Elämä -sarja
      • Surun kosketus
    • Usko >
      • Sakramentit >
        • Kaste
        • Eukaristia
        • Vahvistus
        • Parannuksen sakramentti >
          • Omantunnon tutkiskelu
          • Ripittäytyjän rukous
          • Sakramentin viettäminen
          • Kiitosrukous
        • Sairaiden voitelu
        • Avioliitto
      • Katekismus (linkki)
      • Katolisesta uskosta kiinnostuneille
  • På svenska
    • Nyheter på svenska
    • Alla nyheter
    • Kalender
    • Mässtider
    • Mässor utanför Tammerfors
  • In English
    • News in English
    • All News
    • Calendar
    • Priests of the Parish
    • Activities and Services >
      • To the Parish
      • Catechism Classes >
        • In Vaasa
        • In Hämeenlinna
      • Sacrament Classes
      • Children's Club
      • Parish Council
      • Welcome to Finland
      • Catholic Funeral
      • Links
    • Our Faith >
      • Catholic?
      • The Faith Explained (link)
      • Sacraments >
        • Baptism >
          • Baptism of Children
          • Baptism of Adults
        • Eucharist >
          • First Communion
          • Holy Mass Intentions
        • Confirmation
        • Confession
        • Anointing of the Sick
        • Marriage
        • Holy Orders
      • Catechism of the Catholic Church (link)
  • Po polsku
    • Zapisywanie się do parafii
    • Prośba do Parafian
    • Kalendarz
  • Live Stream

Heinäkuun pyhimys: Pyhä Sharbel Makhluf, pappi (24.7.)

23/6/2023

 
Picture
Pyhä Sharbel Makhluf (arab. شربل مخلوف‎, Šarbil Maḫlūf; 1828–1898) on libanonilainen maroniittinen munkki ja pappi, askeettinen erakko, joka tunnetaan ihmeistä sekä elämänsä aikana että kuolemansa jälkeen. Hänestä on tullut suosittu hahmo viime aikoina, ja useimmat tietävät kuvan vanhasta miehestä, jolla on valkoinen parta ja musta kaapu ja joka on rukousasennossa.
 
Orpo lapsuus
Sharbel Makhluf syntyi Bekaa-Kafran kylässä, Annayassa, Libanonissa 8. toukokuuta 1828 nimellä Youssef Antoun Makhluf. Pyhän Maan osan lisäksi Libanon on kaikkien maroniittien pääpaikka, jossa on myös patriarkaatin istuin.
 
Youssef oli maanviljelijäperheen viides lapsi, joka syntyi Antoun Makhlufin ja Brigitte Chidiacin avioliitosta. Kerrotaan, että hänen isänsä Antoun oli muulinajaja, joka kuoli hänen ollessa vain kolmevuotias. Niinpä hänen setänsä, joka oli hurskas kristitty, kasvatti hänet sitten kristilliseen elämään. Myös hänen äitinsä Brigitte piti hänestä hyvää huolta ja opetti hänelle ja hänen veljilleen, kuinka elää hyveen ja uskon esimerkin mukaisesti. Äiti Brigitte meni toisen kerran naimisiin hyvän ja hurskaan miehen kanssa, josta tuli myös maroniittimunkki, koska tässä idän riituksessa naimisissa oleva mies voidaan vihkiä papiksi.
 
Varhainen erakko
Youssef suoritti opintojaan seurakuntakoulussa. Hän auttoi myös isäpuoltaan, joka meni pappispalvelukseen ja opetti hänelle rukouselämän. 14-vuotiaana Youssef työskenteli lammaspaimenena, ja eräänä päivänä hän löysi luolan ja päätti mennä sinne joka päivä rukoillakseen hyvin usein ja säännöllisesti. Muut kylän nuoret pilkkasivat häntä tämän tavan vuoksi.
 
20-vuotiaana Youssef auttoi perheensä elättämisessä, ja vaikka hän oli tarpeeksi vanha mennäkseen naimisiin, hän halusi odottaa. Täytettyään 23 vuotta Youssef teki päätöksen ja muutti Mayfouqin kaupunkiin, jossa hän astui maroniittien ritarikuntaan noviisina Mayfouqin Neitsyt Marian luostarissa. Siellä hän sai myöhemmin nimen Fray Sharbel, erään 200-luvun marttyyrin kunniaksi.  Sharbel meni myös San Cypriano de Kfifenin luostariin opiskellakseen filosofiaa ja teologiaa. Siellä hän sai myös monia ohjeita ja opetuksia teologian opettajaltaan, nykyään autuaalta Nemtala El Hardinilta. Tämä viisas hengellinen opas kertoi hänelle, että pappina oleminen on kuin olisi toinen Kristus, ja siksi hänen oli seurattava Golgatan polkua sitoutuen kokonaan Kristukseen, joka itse auttaisi häntä pappeuden tiellä.
 
Kypsä erakko
Sharbel Makhluf antoi lopulliset luostarilupauksensa 1. marraskuuta 1853 ja hänet vihittiin papiksi 23. heinäkuuta 1859. Mayfouqin luostarissa hän vietti koko elämänsä munkkina kuolemaansa asti. Erämaaisien tavoin hän halusi elää erakkona ja saikin siihen luostarinsa apotilta erityisluvan. Elämänsä viimeiset 23 vuotta hän vietti yksin erakkona luostarin yhteydessä.
 
Katolisen kirkon mukaan erakot ”vihkivät elämänsä Jumalan ylistykselle ja maailman pelastukselle vetäytymällä tavallista ankarammin maailmasta hiljaiseen yksinäisyyteen, rukoilemalla lakkaamatta ja tekemällä parannusta”. (CIC k. 603, §1) He osoittavat jokaiselle kirkon salaisuuden ytimen: henkilökohtaisen, läheisen suhteen Kristukseen. Ihmisten silmiltä salattuna erakon elämä on Kristuksen hiljaista saarnaa. Erakko on luovuttanut elämänsä kokonaan Kristukselle, koska Kristus on hänelle kaikki. Erakkous on erityinen kutsumus löytää autiomaassa, hengellisessä taistelussa, Ristiinnaulitun kunnia. (KKK 921)
 
Munkkielämänsä aikana Sharbel harjoitti askeettista elämää ja herätti huomiota rakkaudestaan ​​Kristusta ja Neitsyt Mariaa kohtaan. Jatkuvan rukouselämän, paastoamisen ja katumusharjoitusten lisäksi hän saarnasi ja eli Kristuksen kaltaista elämää uhraten itsensä muiden puolesta. Hän sai myös sairaiden parantamisen lahjan, jota hän monien uskovien mukaan jatkoi myös kuolemansa jälkeen.
 
Ihmeiden tekijä
Sharbel Makhluf kuoli Mayfouqin maroniittiluostarissa 24. joulukuuta 1898 70-vuotiaana sairauteen, joka halvaannutti hänet. Kuolemansa jälkeen hänen ruumiinsa pysyi siellä turmeltumattomana. Monet uskovat ovat sanoneet, että hänen haudastaan ​​voidaan nähdä tulevan veren kaltaista nestettä, eli tapahtuu ns. veren nesteytyminen, jollainen on nähty myös Napolin pyhän Januariuksen tai pyhän Nicolás de Tolentinon tai pyhän Pantaleónin kohdalla. On myös sanottu, että hänen ruumiillaan ei ole kuoleman jäykkyyttä ja että hänellä on elävän ihmisen lämpötila. Vuonna 1950 alkoi näkyä hänen arkussaan öljytahroja, jotka todettiin ihmeeksi ja monia sairaita parantavaksi.
 
Hänen kulttinsa alkoi levitä nopeasti johtuen siitä, että hänen esirukoustensa ansiosta tapahtui ihmeitä. Hänen kauttaan on todettu tapahtuneen yli 20 tuhatta ihmettä, jotka ovat olleet Katolisen kirkon tutkinnan ja rekisteröinnin kohteena. Näitä ihmeitä löytyy ympäri maailmaa, mm. Libanonista, Irakista, Brasiliasta, Egyptistä, Ranskasta, Yhdysvalloista, Australiasta, Argentiinasta ja Venäjältä.  Monien mielestä Jumala on käyttänyt tätä pyhimystä ylläpitämään harmoniaa idän ja lännen välillä.
 
Hänet julistettiin autuaaksi vuonna 1965 ja sitten paavi Paavali VI julisti hänet pyhäksi vuonna 1977. Hänen muistopäivänsä pyhimyskalenterissa on 24. heinäkuuta.
 
Pyhän Sharbel Makhlufin muistopäivänä (24.7.) vietettävän Pyhän Messun päivän rukous:
 
Jumala, sinä kutsuit pyhän pappi Sharbelin kilvoittelemaan erakkona ja vuodatit häneen runsaana hurskauden hengen. Anna meidänkin olla Kristuksen kärsimyksen seuraajia ja vie meidät viimein hänen valtakuntaansa. Tätä pyydämme saman Herramme Jeesuksen Kristuksen, sinun Poikasi kautta, joka kanssasi elää ja hallitsee Pyhän Hengen yhteydessä, Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Roomalainen Messukirja, Messukirjan täydennyksiä 2011, s. 13)
 
 
Isä Tri Nguyen
 
Lähteet:
·       Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä, Amanda, Turenki 2020, s. 196.
·       David Hugh Farmer, The Oxford Dictionary of Saints. 3rd ed., Oxford University Press, Oxford 1992.
·       The Book of Saints: A Dictionary of Servants of God. 6th ed., Cassell, London 1994.
·       https://www.ioamogesu.com/fi/p%C3%A4iv%C3%A4n-pyh%C3%A4-24.-hein%C3%A4kuuta-san-charbel-makhlouf/
·       https://www.postposmo.com/fi/pyhimys-charbel/


Picture

Kesän 2023 tärkeät juhlat: helluntaista taivaaseen ottamiseen

23/6/2023

 
Picture
​Herran ylösnousemuksen (9.4.2023) ja taivaaseen astumisen (18.5.2023) suurjuhlien jälkeen vietämme kesän 2023 aikana mm. seuraavia tärkeitä juhlia liturgisen kalenterin mukaan:
 
Sunnuntaina 28.05.2023 vietämme helluntaijuhlaa, Pyhän Hengen vuodattamisen juhlapyhää.
Helluntaina muistamme sitä tapahtumaa, että Pyhä Henki laskeutui Neitsyt Marian ja apostolien ylle ja nuori kirkko alkoi rohkeasti julistaa Jeesuksen opetusta. Helluntai on kirkon syntymäpäivä, jota vietetään viisikymmentä päivää pääsiäisen jälkeen. Ennen taivaaseen astumistaan Jeesus lupasi apostoleilleen, että ”Te saatte Puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti.” (Joh. 15:26-27) Helluntaipäivänä tämä Jeesuksen antama lupaus täyttyi. Pyhä Henki tuli ja pelokkaat opetuslapset saivat rohkeuden todistaa Jeesuksesta. Suljettujen ovien takaa he tulivat temmatuiksi yhtäkkiä julkisuuteen, maailmaan. Pyhän Hengen voimasta ja apostolien julistuksen kautta syntyi kirkko, jossa Kristus nyt kokoaa yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset (Joh. 11:52). Kristus on Pyhässä Hengessä kanssamme kaikki päivät maailman loppuun asti (Matt. 28:20).


Picture
​Sunnuntaina 04.06.2023 vietämme Pyhän Kolminaisuuden juhlapyhää.
Helluntain jälkeisenä sunnuntaina vietämme kaikkein Pyhimmän Kolminaisuuden juhlaa. Pyhän Hengen vuodattamisessa meille ilmoitetaan Pyhän Kolminaisuuden salaisuus sen kaikessa täyteydessä. Pyhä Kolminaisuus on koko kristinuskon suurin ja syvin salaisuus, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Ihmisjärki ei tietenkään ulotu tähän salaisuuteen, mutta Jumalan ilmoituksessa usko valaisee meitä. Kaiken kaikkiaan kolmiyhteinen Jumala on rakkaus, jota elämme ja koemme joka päivä.


Picture
​Sunnuntaina 11.06.2023 vietämme Kristuksen Pyhän Ruumiin ja Veren juhlapyhää.
Kirkko viettää pyhän Eukaristian juhlaa kahdesti vuodessa, kiirastorstaina ja Pyhän Kolminaisuuden jälkeisenä torstaina (Suomessa tätä juhlapyhää vietetään seuraavana sunnuntaina). Nämä päivät eroavat toisistaan paitsi ajankohdiltaan myös tunnelmaltaan. Kiirastorstaita värittää tietoisuus Kristuksen kärsimisestä ja kuolemasta. Pyhän Kolminaisuuden jälkeisenä torstaina leimaa Pyhää Messua ilo ja kiitollisuus Kristuksen pysyvästä läsnäolosta, leivän ja viinin muodossa, meidän kanssamme maailman loppuun asti, niin kuin hän lupasi meille ennen taivaaseenastumistaan. Kirkko haluaa omistaa erityisesti Kristuksen ruumiin ja veren juhlapäivän suurelle uskon salaisuudelle. Pyhä Eukaristia on Kirkon elämän lähde ja huippukohta (LG 11). Ehtoollisessa Kristus tulee meitä niin lähelle, ettei enää lähemmäksi voi tulla. Hän sulautuu meidän inhimilliseen luontoomme, lihaamme ja vereemme, koko olemukseemme. Vastaanottaessamme ehtoollisen me yhdistymme häneen korkeimmalla mahdollisella tavalla maan päällä. Ainoastaan osallistuminen Jumalan autuuteen taivaassa ylittää Eukaristian sakramentin armon.


Picture
​Perjantaina 16.06.2023 vietämme Jeesuksen Pyhän Sydämen juhlapyhää.
Kirkko on säätänyt Jeesuksen Sydämen juhlan, jota vietetään kolmantena helluntain jälkeisenä perjantaina. Kesäkuu ja muiden kuukausien ensimmäinen perjantai on myös omistettu Jeesuksen Sydämelle, jonka hartaus juontaa juurensa Raamatusta: ”Jeesuksen luo tultuaan he huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä.” (Joh. 19:33-34) Vapahtajan avattu kylki ja puhkaistu sydän ovat mitä selvin kuva Jeesuksen rakkaudesta koko ihmiskuntaa kohtaan. Sydämen symbolisen merkityksen ja viehättävyyden takia Jumala itse käyttää sitä ilmoittaakseen, miten syvä on se rakkaus, jota hän osoitti meille Pojassaan Jeesuksessa. Apostoli Filippus pyysi kerran Jeesukselta: ”näytä meille Isä”, silloin Jeesus vastasi: ”se, joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9). Kun katselemme Jeesuksen Sydämeen, näemme Isän Sydämen. Jeesuksen Sydän on ovi, jonka kautta pääsemme suoraan Jumalan sydämeen.


Picture
​Lauantaina 24.06.2023 vietämme pyhän Johannes Kastajan syntymän juhlapyhää.
Neitsyt Mariaa lukuun ottamatta Johannes Kastaja on ainoa pyhimys, jonka ruumiillisen syntymän juhlaa vietetään. Jo 400-luvulla juhlapäivä oli 24.6. – kuusi kuukautta ennen Jeesuksen syntymää. Luukkaan evankeliumi kertoo, että Johannes pyhittyi jo ennen syntymäänsä: sinä hetkenä, jona Maria tuli tervehtimään Elisabetia (Luuk. 1:41). Johanneksen syntymään liittyneet epätavalliset tapahtumat viittaavat hänen merkitykseensä pelastushistoriassa. Hän oli vanhan ja uuden liiton rajalla valmistamassa kansaa Messiaan tuloon. Jeesuskin sai häneltä kasteen Jordan-virrassa. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset olivat olleet Johanneksen opetuslapsia. Johannes tiesi olevansa ”huutavan ääni erämaassa”, mutta Jeesus sanoi häntä suurimmaksi ”naisista syntyneiden joukossa” (Matt. 11:11).


Picture
​Torstaina 29.06.2023 vietämme pyhien apostolien Pietarin ja Paavalin juhlapyhää.
Tämä päivä ei varsinaisesti ole apostolien kuoleman muistopäivä, vaan se päivä, jona heidän maalliset jäännöksensä siirrettiin Via Appian varrella sijaitsevaan katakombiin. Juhla mainitaan ensimmäisen kerran jo vuonna 354.

Perimätiedon mukaan Pietari kuoli marttyyrina ristillä Roomassa keisari Neron aikana noin vuonna 64. Legenda kertoo, että Pietari oli pakenemassa vainoajiensa käsistä Roomasta, kun hän näki Jeesuksen tulevan tiellä vastaan. Pietari kysyi: ”Minne menet, Herra?” Jeesus sanoi menevänsä uudelleen ristiinnaulittavaksi Pietarin puolesta. Silloin Pietari palasi Roomaan ja antoi ristiinnaulita itsensä pää alaspäin. Roomassa on pieni kirkko nimeltä ”Quo vadis, Domine” sillä paikalla, missä legenda kertoo Pietarin tavanneen Herransa.
​
Paavali tuli vuonna 61 Roomaan, jossa hän oli ensin kotiarestissa, sitten vangittuna ja lopulta hänet mestattiin Rooman kansalaisena keisari Neron vainoissa, noin vuonna 67. Legendan mukaan hänen kaulansa katkaistiin miekalla, ja pudotessaan maahan hänen päänsä pomppasi kolme kertaa ja näihin paikkoihin puhkesi lähteitä. Nykyään tällä paikalla kohoaa kirkko nimeltä San Paolo alle Tre Fontane (Kolmen lähteen Paavalinkirkko).   


Picture
​Sunnuntaina 06.08.2023 vietämme Herran kirkastumisen juhlapyhää.
Juhla perustettiin todennäköisesti Tabor-vuorella sijaitsevien basilikojen vihkimisen muistoksi. Sitä on vietetty 500-luvulta lähtien, 40 päivää ennen Ristin ylentämisen juhlaa (14.9.). Joillakin seuduilla länsimaissa juhla omaksuttiin 800-luvulla. Roomalaiseen kalenteriin se otettiin vasta 1457 kiitokseksi vuotta aikaisemmin Beogradin luona saavutetusta voitosta taistelussa turkkilaisia vastaan. Kirkastumisen ihme osoittaa, että Kristuksen ja kristityn tie kirkkauteen vie ristin, kärsimyksen ja kuoleman kautta. Tänä vuonna Herran kirkastumisen juhla osuu sunnuntaihin, jolloin juhla muuttuu sitten juhlapyhäksi. 


Picture
​Tiistaina 15.08.2023 vietämme Autuaan Neitsyt Marian taivaaseen ottamisen juhlapyhää.
Neitsyt Marian taivaaseen ottamisen juhlaa alettiin viettää pian sen jälkeen kun Efesoksen kirkolliskokous oli antanut Marialle arvonimen Jumalan synnyttäjä vuonna 431. Jerusalemin ja Betlehemin välillä oli 400-luvulla kappeli, jossa vietettiin vuosittain 15.8. Neitsyt Marian muistoa. Keisari Mauritius rakensi noin vuonna 600 Getsemaneen basilikan kunnioittaakseen Marian ”kuolonuneen nukkumista” ja taivaaseen ottamista, josta tämä päivä on saanut aiheensa. Tuolloin vietetään juhlaa Marian pelastumisesta ”ruumiineen ja sieluineen” (paavi Pius XII vahvisti tämän opin vuonna 1950): Marian koko persoona on päässyt lopulliseen päämääräänsä. Näin hän on Kirkon ja jokaisen uskovan tulevaisuuden merkki.
 
Tämän Marian juhlapyhän yhteydessä meidän Helsingin hiippakunnassamme järjestetään perinteisesti ns. Hiippakuntajuhla, jota vietetään myös tänä vuonna Turun tuomiokirkossa lauantaina 19.8.2023 kello 11.00 alkaen. Lisätietoa myöhemmin kesällä. Tervetuloa!
 
Lähde: E. Koski, Pyhimysten tie, KATT 1978; A. Engelhart OSB, Pyhien vuosi, KATT 2001.

Eukaristia (32): Epikleesi

19/6/2023

 
Picture
Olemme jo aloittaneet eukaristisen rukouksen, ”koko Eukaristian vieton keskuksen ja huippukohdan” (SCa 48), tärkeimpien ainesten tarkemman tutkimisen. Viime kerralla syvennyimme Sanctukseen eli ”Pyhä, pyhä, pyhä” -akklamaatioon, jolla koko yhteisö liittyy taivaallisiin voimiin laulaen ylistystä kolmiyhteiselle Jumalalle, joka on kolminkertaisesti pyhä eli pyhin. Maanpäällisessä liturgiassa saamme esimakua taivaallisesta Jerusalemista, jota kohti me vaellamme. Samalla Kirkko siunaa Jeesusta Kristusta: ”Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa.” Näin Kirkko ottaa vastaan Kristuksen, joka kohta tulee nöyrästi läsnäolevaksi leivän ja viinin muodossa. Se, joka saa kaiken tämän aikaan, on tietysti Pyhä Henki, jota kirkko kutsuu ns. epikleesissä. Nyt syvennymme tähän Pyhän Hengen kutsumiseen.
 
Oikeastaan Pyhä Henki tekee Kristuksen salaisuuden läsnäolevaksi Kirkon liturgiassa, joka ei ainoastaan muistele tapahtumia, jotka ovat pelastaneet meidät, vaan tuo ne tähän hetkeen, tekee ne läsnäoleviksi. Pyhä Henki tuo ainutkertaisen salaisuuden nykyhetkeen. Niinpä Kristuksen pääsiäissalaisuutta vietetään, sitä ei toisteta; vain vietot toistuvat ja näissä tapahtuu Pyhän Hengen vuodattaminen. (KKK 1104)
 
”Päälle kutsuminen”
Pyhän Hengen vuodattamista varten on olemassa rukouspyyntö eli epikleesi (kr. ”päälle kutsuminen”), jossa pappi anoo Isää lähettämään pyhittävän Hengen, jotta uhrilahjoista tulisi Kristuksen ruumis ja veri ja jotta uskovista itsestään tulisi ne vastaanottaessaan elävä uhrilahja Jumalalle. (KKK 1105) Epikleesi muodostaa muistelemisen kanssa jokaisen sakramentin ja erityisesti eukaristian vieton ytimen. ”Kysyt, millä tavalla leivästä tulee Kristuksen ruumis ja viinistä Kristuksen veri. Ja minä sanon sinulle: Pyhä Henki tulee siihen ja saa aikaan sen, mikä käy yli kaikkien sanojen ja kaiken ymmärryksen … Riittäköön sinulle se, että kuulet: se tapahtuu Pyhän Hengen kautta, niin kuin Herra Pyhän Hengen kautta omaksui pyhästä Jumalansynnyttäjästä itselleen ja itsessään ihmisruumiin.” (p. Johannes Damaskolainen, De fide orthodoxa, 4,13)
 
Kirkon liturgiassa Pyhän Hengen muuttava voima jouduttaa Jumalan valtakunnan tulemista ja pelastussalaisuuden täyttymistä. Henki tekee meidät odotuksessamme ja toivossamme jo ennakolta todellisesti osallisiksi täydellisestä yhteydestä Pyhän Kolminaisuuden kanssa. Isä Jumala täyttää kirkon rukouspyynnön (epikleesin) lähettämällä Pyhän Hengen, joka antaa hänet vastaanottaville elämän ja on heille jo nyt heidän perintönsä ”vakuutena” (vrt. Ef. 1:14; 2 Kor. 1:22).
 
Kaksi epikleesiä
Juuri näin epikleesissä Kirkko rukoilee Isää Jumalaa lähettämään Pyhän Henkensä leivän ja viinin ylle, jotta niistä tulisi hänen voimansa kautta Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri ja eukaristiaan osallistuvat olisivat yksi ainoa ruumis ja yksi ainoa henki (KKK 1353). Tästä syystä Pyhässä Messussa on kaksi epikleesiä: ensiksi uhrilahjojen päälle, että niistä tulee Kristuksen ruumis ja veri, ja sitten myös uskovien päälle, että heistä tulisi myös uhrilahja (oblaatio) Jumalalle.
 
Uhrin edeskantamisen kautta Kirkko juuri tässä muistelemisessa ja erityisesti tässä ja nyt kokoontuneena kantaa Pyhässä Hengessä Isälle tahrattoman uhrin, Kristuksen ruumiin ja veren. Samalla Kirkko toivoo, että uskovat eivät ainoastaan tarjoaisi Jumalalle tätä tahratonta uhria, vaan oppisivat antamaan itsensäkin uhriksi, ja Kristuksen toimiessa välittäjänä kasvaisivat päivä päivältä yhä täydellisempään yhteyteen Jumalan ja toistensa kanssa, niin että Jumala olisi kaikki kaikessa. (SC 48; PO 5)
 
Pyhä Henki ja Kirkko
Epikleesin kautta Pyhä Henki yhdistää meidät Kristukseen, jotta meistäkin tulisi Kristuksen ruumis. Pyhä Henki toimii kuin kasvunesteenä Isän viinipuussa, joka tuottaa hedelmää oksissaan (Joh. 15:1-17). Liturgiassa Pyhän Hengen ja Kirkon yhteistyö toteutuu kaikkein syvimmillään. Hän, yhteyden Henki, pysyy lähtemättömästi Kirkossa, ja sen tähden Kirkko on jumalayhteyden suuri sakramentti, joka kokoaa hajalleen joutuneet Jumalan lapset yhteen. Pyhän Hengen hedelmä liturgiassa on yhteys Pyhään Kolminaisuuteen ja kristittyjen veljellinen yhteys keskenään, joita ei voi erottaa toisistaan (vrt. 1 Joh. 1:3-7).
 
Epikleesissä rukoillaan myös sen puolesta, että läsnäolevan Kristuksen salaisuuteen yhdistyminen tuottaisi täyden vaikutuksensa. ”Herran Jeesuksen Kristuksen armon, Jumalan rakkauden ja Pyhän Hengen yhteyden” (2 Kor. 13:13) täytyy jatkuvasti pysyä meissä ja kantaa hedelmää eukaristian vieton jälkeen. Sen tähden Kirkko rukoilee Isää lähettämään Pyhän Hengen, jotta hän tekisi uskovien elämän eläväksi uhrilahjaksi Jumalalle: hengellisessä muuttumisessa Kristuksen kuvan mukaiseksi, huolenpidossa kirkon ykseydestä ja osallistumisessa sen lähetystehtävään todistaen ja rakkaudessa palvellen. (KKK 1109)
 
Tästä ymmärrämme Kirkon liturgialla olevan kaksi ulottuvuutta uskon ja rakkauden vastauksena Isän meille antamiin ”hengellisiin siunauksiin”. Toisaalta Kirkko siunaa Herraansa liittyneenä ja ”Pyhän Hengen täyttämänä” (Luuk. 10:21) palvoen, ylistäen ja kiitosta laulaen Isää ”hänen sanomattoman suuresta lahjastaan” (2 Kor. 9:15). Toisaalta Kirkko kantaa Jumalan pelastussuunnitelman täyttymiseen asti Isälle ”uhrilahjoja hänen lahjoistaan” ja anoo häntä lähettämään Pyhän Hengen uhrilahjojen, Kirkon, uskovien ja koko maailman päälle, jotta Jumalan siunaukset tuottaisivat Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ja Hengen voiman kautta elävää hedelmää hänen ”armonsa kirkkauden kiitokseksi” (Ef. 1:6). (KKK 1083)
 
Lyhyesti epikleesillä Kirkko erityisin rukouksin pyytää jumalallista voimaa pyhittämään ihmisten valmistamat lahjat, niin että niistä tulee Kristuksen ruumis ja veri, jotta tämä kommuuniossa vastaanotettava tahraton uhrilahja koituisi pelastukseksi niille, jotka siihen osallistuvat.
 
 
Isä Tri Nguyen

Lähteet:
·        Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
·        Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1104-1109, 1322-1419
·        Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 223, 271-294
·        Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
·        Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
·        Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964), lyh. LG
·        Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
·        Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965), lyh. PO
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
·        The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
·        paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
·        paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
·        paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
·        Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
·        paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa


Picture

    Uutissivu

    Tällä sivulla tiedotamme seurakunnan tapahtumista, pääasiassa suomeksi mutta mahdollisuuksien mukaan myös muilla kielillä. Etusivun uutisotsikoissa näkyvät myös nuorten Ankkuri-blogin otsikot.

    Uutissivulle

    Arkisto

    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    June 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014

    Hakusanat

    All
    24 Hours For The Lord
    24 Timmar För Herren
    24 Tuntia Herralle
    60 Vuotta / år / Years
    Adoraatio
    Adventti
    Adventtikalenteri
    Bilder
    Bishop Teemu
    Biskop Teemu
    Caritas
    Catechism
    Catholic In English Newsletter
    Collection
    Corpus Christi
    Diaspora
    Diocese
    Drodzy Parafianie
    Ensikommuunio Opetus
    Ensikommuunio-opetus
    Eukaristia
    Fastan
    Fides
    Församlingsrådet
    Församlingsval
    From The Parish Priest
    Heliga Hjärtats Kapell
    Henkilöstö
    Herran Rukous
    Hiippakunta
    HIss
    In English
    Informaatiokurssi
    Insamling
    In The Light Of The Cross
    Jakobstad Pietarsaari
    Jakobstad - Pietarsaari
    Jäsenmaksuohjeet
    Jeesuksen Pikkusisaret
    Kalleimman Veren Sisaret
    Katekeesi
    Keräys
    Kirkkoherralta
    Kirkkovuosi
    Kirkon Opetus
    Konstens Natt
    Kuukauden Pyhimys
    Kuvia
    Kyrkoherden Har Ordet
    Lent
    Mässtider
    Mass Times
    Matka
    Medlemsavgift
    Membership Fee
    Messuajat
    Night Of Arts
    Nuoret
    Österbotten
    Paasto
    Paavi
    Parish Council
    Parish Elections
    På Svenska
    Photos
    Pietarsaari Jakobstad
    Pietarsaari - Jakobstad
    Piispa Teemu
    Pilgrimage
    Pohjanmaa
    Polski
    Pope
    Porrashissi
    P. Ristin Kirkkorakennus
    Proboszcz
    Pyhän Sydämen Kappeli
    Pyhän Sydämen Papit (SCJ)
    Pyhiinvaellus
    Pyhimykset
    Refugeeswelcome
    Retretti
    Ristin Valossa
    Sacred Heart Chapel
    Sakramenttiopetus
    Seurakuntaneuvosto
    Seurakuntavaalit
    Sisters Of The Most Precious Blood
    Stairlift
    Stiftet
    Suomeksi
    Taiteiden Yö
    Tallinn
    Tallinna
    Triduum Sacrum
    Trip
    Undervisning
    Usko
    Vaasa Vasa
    Vaasa - Vasa
    Vahvistusopetus

    For news items in English, please select In English under Hakusanat above.

    Do wiadomości w języku polskim, proszę kliknąć "Polski" powyżej.

    Församlingen publicerar väldigt få nyheter på svenska, men den information som finns på svenska får du fram genom att klicka på På svenska under Hakusanat ovan.

    RSS Feed

+ Pyhän Ristin seurakunta + Katolinen kirkko Suomessa
[email protected] + Amurinkuja 21 A + 33230 Tampere + Puh. (03) 2127280