Uhrin edeskanto Jumalalle
Heti anamneesin jälkeen Kirkko edeskantaa Isälle hänen Poikansa uhrin, joka sovittaa meidät hänen kanssaan:
”Me kannamme sinulle, kunnian ja kirkkauden Jumalalle, sinun lahjoistasi puhtaan, pyhän ja tahrattoman uhrilahjan, iankaikkisen elämän leivän ja pelastuksen maljan. Katso laupiaasti ja lempeästi tämän uhrilahjan puoleen ja ota se vastaan, niin kuin otit vastaan vanhurskaan palvelijasi Abelin lahjat, isämme Abrahamin uhrin ja sen pyhän ja tahrattoman uhrin, jonka ylimmäinen pappisi Melkisedek sinulle kantoi. Nöyrästi rukoilemme sinua, kaikkivaltias Jumala, kantakoon pyhä enkelisi tämän uhrilahjan taivaalliselle alttarillesi sinun kirkkautesi eteen, jotta me kaikki, jotka tältä alttarilta nautimme sinun Poikasi ruumiin ja veren, täyttyisimme armolla ja siunauksella.” (I Eukaristinen rukous)
”Muistaen Poikasi kuolemaa ja ylösnousemusta me kannamme sinun eteesi, Isä, elämän leivän ja pelastuksen maljan. Me kiitämme sinua, että olet kutsunut meidät seisomaan kasvojesi edessä ja palvelemaan sinua. Nöyrästi rukoilemme sinua: lahjoita meille osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen ja kokoa meidät yhteen Pyhässä Hengessä.” (II Eukaristinen rukous)
”Muistaen, pyhä Isä, Poikasi pelastavaa kärsimistä, kunniakasta ylösnousemusta ja taivaaseen astumista ja odottaen hänen toista tulemistaan me kannamme kiitollisina eteesi tämän elävän ja pyhän uhrin. Rukoilemme sinua: katso kirkkosi uhrin puoleen ja tunne siinä Poikasi, joka sinun tahtosi mukaisesti on kuolemallaan sovittanut meidät sinun kanssasi. Suo, että hänen ruumiinsa ja verensä ravitsemina ja Pyhän Hengen täyttäminä olisimme yksi ruumis ja yksi henki Kristuksessa. Tehköön hän meistä ikuisen uhrilahjan sinun kunniaksesi…” (III Eukaristinen rukous)
”Me kannamme sinulle hänen ruumiinsa ja verensä uhriksi, joka on sinulle otollinen ja pelastaa koko maailman. Katso, Isä, tämän uhrin puoleen, jonka sinä itse olet valmistanut kirkollesi, ja suo kaikkien, jotka ovat osalliset tästä yhdestä leivästä ja maljasta, olla yksi ruumis Pyhässä Hengessä ja elävä uhri Kristuksessa sinun kirkkautesi kiitokseksi.” (IV Eukaristinen rukous)
Tämän ns. oblaation eli uhrin edeskantamisen kautta Kirkko juuri tässä muistamisessa ja erityisesti tässä ja nyt kokoontuneena edeskantaa Pyhässä Hengessä Isälle tahrattoman uhrin. Kirkko myös toivoo, että uskovat eivät ainoastaan edeskantaisi tätä tahratonta uhria, vaan oppisivat antamaan itsensäkin uhriksi, ja Kristuksen toimiessa välittäjänä kasvaisivat päivä päivältä yhä täydellisempään yhteyteen Jumalan ja toistensa kanssa, niin että Jumala olisi kaikki kaikessa. (vert. SC 48, PO 5)
Tässä oblaatiossa Kirkko rukoilee, että Eukaristiaan osallistuvat olisivat yksi ainoa ruumis ja yksi ainoa henki Kristuksessa (KKK 1353). Se on ikään kuin toinen epikleesi Pyhässä messussa: nyt uskovien päälle, että heistä tulisi myös uhrilahja (oblaatio) Jumalalle. Näin Kirkko rukoilee Isää lähettämään Pyhän Hengen, jotta hän tekisi uskovien elämän eläväksi uhrilahjaksi Jumalalle: hengellisessä muuttumisessa Kristuksen kuvan mukaiseksi, huolenpidossa Kirkon ykseydestä ja osallistumisessa sen lähetystehtävään todistaen ja rakkaudessa palvellen. (KKK 1109)
Kirkon uhri
Eukaristian vietossa Kristuksen ristillä kertakaikkisesti loppuun suorittama pelastustyö sovelletaan meihin. Se joka osallistuu messuun, osallistuu siis aterian muodossa tapahtuvaan uhritoimitukseen. Tämä uhri ei voi jättää ketään välinpitämättömäksi. Sen täytyy saada vaikuttaa jokaisessa uskovassa Kristuksen mielenlaatua, rakkautta Jumalaan ja lähimmäisiin. Jos on päässyt osalliseksi Kristuksesta, niin sen täytyy myös näkyä.
Juuri näin Eukaristia on myös Kirkon uhri. Kirkko, joka on Kristuksen ruumis, osallistuu Päänsä uhrinkantoon. Kristuksen kanssa Kirkko itsekin kannetaan kokonaan uhriksi. Eukaristiassa Kristuksen uhrista tulee myös hänen ruumiinsa jäsenten uhri. Uskovien elämä, heidän ylistyksensä, kärsimyksensä, rukouksensa ja työnsä yhdistyvät Kristuksen uhriin ja saavat siten uuden arvon. Kristityn kärsimykset sulautuvat yhteen Kristuksen kärsimysten kanssa niin kuin offertoriumissa vesipisara sekoittuu viiniin. Samasta syystä on alttarikivessä marttyyrien pyhäinjäännöksiä. (KKK 1368)
Eukaristiassa koko Kirkko yhdistyy siis Kristuksen uhriin, niin kuin Vatikaanin toinen konsiili ilmaisee: ”Pappien palvelutehtävän kautta kristittyjen hengellinen uhri tulee täydelliseksi yhdistyneenä Kristuksen, ainoan välittäjän, uhriin, joka eukaristiassa kannetaan koko kirkon nimissä pappien kätten kautta, verettömästi ja sakramentaalisesti siihen asti, kunnes Herra itse tulee” (PO 2).
Oblaatio eli uhrin edeskantaminen muistuttaa meitä siitä, että Eukaristia on myös meidän uhrimme sen tähden, että me itse olemme mukana sitä kantamassa ja pääsemme Pyhässä messussa ja kommuniossa sen hedelmistä osallisiksi.
Isä Tri Nguyen
Lähteet:
· Roomalaisen Messukirjan yleinen johdanto (RMYJ), Pieksämäki 1999, II luku
· Katolisen kirkon katekismus, LEV & KATT, Jyväskylä 2005, II osa, nrot 1104-1109, 1322-1419
· Katolisen kirkon katekismuksen kompendium, LEV & KATT, Keuruu 2013, II osa, nrot 223, 271-294
· Katolinen uskomme, suom. E. Koski, KATT, Kerava 1974, 16. luku, ss. 213-221
· Vatikaanin II kirk.kok. (1962-65), konstituutio Sacrosanctum Concilium pyhästä liturgiasta (4.12.1963), lyh. SC
· Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Lumen gentium Kirkosta (21.11.1964), lyh. LG
· Vatikaanin II kirk.kok., konstituutio Dei Verbum jumalallisesta ilmoituksesta (18.11.1965)
· Vatikaanin II kirk.kok., dekreetti Presbyterorum ordinis pappeudesta (7.12.1965), lyh. PO
· The Sacred Congregation of Rites, instruction on Implementing the Constitution on Sacred Liturgy, Inter oecumenici, 26.9.1964; AAS 56 (1964).
· The Sacred Congregation of Rites, instruction Musicam Sacram (5.3.1967), AAS 59 (1967) 300-320.
· The Sacred Congregation of Rites, instruction on Eucharistic Worship, Eucharisticum Mysterium, 25.5.1967; AAS 59 (1967).
· paavi Pius XII, kiertokirjeet Mystici Corporis (29.6.1943) ja Mediator Dei (20.11.1947)
· paavi Paavali VI, kiertokirje Mysterium fidei (3.9.1965)
· paavi Johannes Paavali II, kiertokirje Ecclesia de Eucharistia (17.4.2003)
· Liturgian ja sakramenttijärjestyksen kongregaatio, asiakirja Redemptionis Sacramentum (23.4.2004)
· paavi Benedictus XVI, apostolinen kehotuskirje Sacramentum caritatis (13.3.2007), lyh. SCa